خاورمیانه

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی منطقه خاورمیانه را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که حمله نیروهای مقاومت به مواضع صهیونیستی و خودداری ولادیمیر پوتین در محکومیت آن، عمق وخامت روابط مسکو و رژیم صهیونیستی را برملا کرده است.
سیر حوادث و تحولات در منطقه خاورمیانه و سطح خشونتی که اسراییل در کشتار مردم غیر نظامی غزه انجام می‌دهد به گونه‌ای است که علاوه بر درهم‌ریختگی تمامی معادلات، باعث ایجاد ضرر، زیان و پیامدهای جبران‌ناپذیر برای کشورهای منطقه و حتی قدرت‌های بزرگ جهانی خواهد شد.
به گزارش نشریه پولیتیکو: «غرور تکنولوژیک اسرائیل پیش پای رزمندگان حماس شکست. قرار نبود چنین حمله‌ای امکان‌‌پذیر باشد؛ یک حمله گسترده و مرگبار از سوی منطقه‌‌ای با اینترنت نسل دوم، به دولتی با اینترنت نسل پنجم. دیوار امنیتی یک میلیارد دلاری شکسته شد. رگبار موشک به سامانه دفاع موشکی گنبد آهنین نفوذ کرد و ثابت شد که سیستم نظارتی به شکل مرگباری ناکافی است». اسرائیل این بار به بدترین شکل ممکن غافلگیر شد، اما اولین‌بار نبود.
بر اساس اعلام برخی از رسانه‌های خبری، احتمال سفر جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا به سرزمین‌های اشغالی وجود دارد.
رخوت کشور‌های اسلامی و بازی دولت‌هایشان با زمان به ویژه در منطقه ما که رفتار‌های مسألمت آمیز «اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه با نتانیاهو شاخص آن است، فضا را برای ادامه کشتار فلسطینیان از مرد و زن و کودکان باز گذاشته است.
وزارت امور داخلی فلسطین در غزه اعلام کرد به دلیل ادامه حملات جنگنده‌های رژیم صهیونیستی، بسیاری از پیکرهای شهدا و همچنین افرادی که زنده هستند؛ هنوز در زیر آوارها باقی مانده‌اند.
یک مرکز حقوق بشری با اشاره به ادامه جنایات رژیم صهیونیستی علیه ساکنان غزه، از شرایط ناگوار ساکنان این منطقه پرده برداشت و اعلام کرد که این رژیم در هر ساعت، ۱۴ فلسطینی را به شهادت می‌رساند.
در این میان رژیم رو‌ به زوال اسرائیل وانمود می‌کند برای ورود جبهه مقاومت در جنگ آمادگی دارد. همه می‌دانند در حالی که 50 درصد نیروهای کادر ارتش اسرائیل درگیر کرانه باختری، می‌باشد چگونه قادر است با 50 درصد بقیه هم مراقب غزه و هم مراقب مرزهای شمالی و شمال شرقی فلسطین باشد. اگر مقاومت تصمیم بگیرد از سمت جنوب لبنان و از سمت جولان وارد عملیات شود، ارتش اسرائیل در زمان نه‌ چندان طولانی از هم می‌پاشد.
روزنامه جمهوری اسلامی نوشت:«ولادیمیر پوتین: آماده‌ام همانطور که آمریکا به اسرائیل کمک می‌کند من هم به فلسطین کمک کنم.» این پُستی است در فضای مجازی که می خواهد بگوید که عالی‌جناب پوتین هم برای کمک به مظلومان فلسطین پا در چکمه کرده است.
به نظر می‌رسد سیاستمداران غربی نیز امروزه قربانیان کارویژه‌های رسانه‌های خود شده‌اند و باید برای نزدیک شدن به واقعیت‌های خاورمیانه و جهان، حق تخیل و تولید تصاویر را از رسانه‌های خودساخته بازستانند. حال جهانی را تصور کنید که دیگر از تخیل محروم نیست و به جای تصاویر رسانه‌ای، فردیت انسان و اجتماع انسانی دستی فراخ در تولید تصاویر دارد، در چنین جهانی می‌تواند جای برندگان و بازندگان جنگ کاملا تغییر کند.
جنگ روایت‌ها به خوبی سیطره خود را بر واقعیت نشان می‌دهد و به رژیم صهیونیستی جسارت می‌دهد تا صد‌ها و هزاران بمب بر سر مردم و زن و بچه کودک و پیر بریزد و تازه حق هم داشته باشد و سازمان ملل هم طبق معمول اظهارتأسف کند!