خاورمیانه

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی منطقه خاورمیانه را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

سخنان امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه با انتقادهای شدیدی از سوی بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی مواجه شد که ماکرون را به انجام «اشتباهی جدی» متهم کرد.
همین بیداری بی‌سابقه جهانی در دفاع از مظلوم که عزت و آبرویی برای مردم آزاده و با وجدان در عالم شد و رسوا شدن بیش از پیش مدعیان دروغین دفاع از حقوق بشر و انسانیت را ثمره دریای خون شهیدان مظلوم فلسطینی بدانیم باید آن را دستاوردی بی‌نظیر و بزرگ و جلوه‌ای دیگر از پیروزی خون بر شمشیر دانست.
آنها فکر می کنند ورود حزب ا... به معنی ورود ایران است . در حالی که خود آمریکایی ها این را نمی خواهند و اعراب هم به این نتیجه رسیدند که در این راستا حرکت کنند. فلذا می بینیم که این سازمان با جدیت بیشتری تشکیل جلسه فوری می دهد و در آنجا هم آتش بس فوری و رساندن کمک های انسانی جزو آن بندهای مصوبه ای که وجود داشت آورده اند.
الن گرش، روزنامه‌نگار فرانسوی روی کلمه «تروریسم» تمرکز کرده و می‌پرسد: چرا حماس «تروریست» است و اسرائیل نه؟!

بنیامین نتانیاهو با بیان اینکه تنها در صورت آزادسازی اسرا امکان آتش‌بس ممکن است، گفت که قصد ندارد کنترل غزه را پس از جنگ در اختیار تشکیلات خودگردان قرار دهد.

تنش‌ها بین بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و اعضای کابینه وی پس از حمله «طوفان الاقصی» در 7 اکتبر، که شکست بزرگ اطلاعاتی این رژیم را آشکار کرد، افزایش یافته است.
رئیس‌جمهور ترکیه می‌گوید: ما یک بار دیگر دیدیم که سازمان ملل متحد و سایر سازمان‌های بین المللی ناکارآمد هستند و زمانی که متوفی مسلمان باشد نابینا می شوند. اکنون ضروری است ساختار بین‌المللی که پس از جنگ جهانی دوم ایجاد شده، به روز شود.
رسانه‌های عبری با ابراز نگرانی درباره سخنان دبیر کل حزب‌الله در زمینه استفاده از موشک‌های جدید علیه رژیم اشغالگر اعلام کردند که نصرالله هربار سقف سخنان خود را بالا می‌برد و همچنان علامت سوال‌های زیادی ایجاد کرده و همه گزینه‌ها را باز نگه داشته است.
مقاومت فلسطین در غزه تا این لحظه پیروز صحنه رزم است و البته ارتش اسرائیل می‌تواند با استناد به بیش از 11 هزار کشته و بیش از 27 هزار زخمی که از زنان و کودکان و افراد غیرنظامی غزه گرفته است، در صحنه کشته‌گیری خود را نزد یهودیان پیروز بداند و روی آن تبلیغ کند، اما واقعیت این است که در هیچ تقویم تاریخی از حجم جنایت به پیروزی جنایتکار تعبیر نمی‌شود.
جنبش مقاومت اسلامی حماس خواستار تحرک فوری کشورهای اسلامی و عربی و آزادگان جهان برای توقف جنگ و حملات وحشیانه علیه مردم غزه و نجات بیمارستان‌ها و بازگشایی گذرگاه رفح برای ورود کمک‌های بشردوستانه برای مردم این باریکه شد.

یک روزنامه ارمنستانی گزارش داد که نخست‌وزیر این کشور در جلسه‌ای محرمانه با اشاره به این که ایروان «به آرامی و بی‌سروصدا» سیاست خارجی خود را تغییر خواهد داد، گفت که حفظ اتحاد ارمنستان با روسیه به دلیل ضعیف شدن آن بی‌فایده است.

همگام با خیزش جهانی بایکوت رژیم صهیونیستی، مردم مالزی روش خلاقانه و مبتکرانه‌ای را برای تحریم کالاهای تولیدی شرکت‌های حامی رژیم اشغالگر صهیونیستی به کار گرفته‌اند.