خاورمیانه

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی منطقه خاورمیانه را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

وزارت خارجه قطر موفقیت تلاش‌های میانجی‌گری مشترک قطر با مصر و آمریکا بین اشغالگران و جنبش حماس را با دستیابی به یک توافق آتش‌بس بشردوستانه که به مدت چهار روز ادامه دارد و قابل تمدید است، تایید کرد.
رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس در نوار غزه امروز (سه‌شنبه) به خبرگزاری رویترز گفت، فلسطین به یک توافق آتش‌بس با رژیم صهیونیستی نزدیک‌ است، این درحالی است که حملات بی‌امان این رژیم به غزه همچنان ادامه دارد.
طوفان‌ الاقصی در مقیاسی گسترده‌تر فلسطین را از محور جهان اسلام به محور چالش بین نظام چندقطبی و نظام تک قطبی تبدیل و جبهه مقاومت را گسترده‌تر و جبهه عبری–غربی–عربی را منزوی‌تر کرد.
سردار «حسین همدانی» در میانه سال ۱۳۹۰ به سوریه رفت؛ کشوری که ۷۰ درصد خاکش به اشغال مزدوران نیابتی غرب در آمده، و پایتختش در آستانه سقوط بود. او چند بار تا مرز شهادت و اسارت پیش رفت، اما تقدیر بر آن بود که پیش از شهادت، سرنوشت جنگی را که هنری کیسینجر و موشه یعلون (وزیر جنگ اسرائیل) «جنگ جهانی سوم» می‌نامیدند، برگرداند.
منابع مطلع به خبرنگار ایران نوانس گفتند که مقامات آمریکایی به مقامات منطقه ای گفته اند که آنها نیز از برخی اقدامات اسرائیل در غزه رضایت ندارند و چنین عملکردی را به بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر فعلی اسرائیل منتسب کرده اند.
این اسناد به وضوح نشان می‌دهند که هدف از تاسیس رژیم صهیونیستی فقط اشغال فلسطین نبوده و نیست بلکه طرح و برنامه‌ای برای تسلط بر جهان اسلام است و دامنه این توطئه تمامی کشورهای اسلامی را نشانه رفته است.
دفتر اطلاع‌رسانی دولت حماس در غزه با اشاره به اینکه بیش از پنج هزار کودک و سه هزار و ۳۰۰ زن تا کنون شهید شده‌اند، گزارش داد که در حملات تل‌آویو، بالغ بر ۳۰ هزار نفر زخمی شده‌اند.
مدیر بیمارستان‌های نوار غزه، گفت: هیچ خدمات پزشکی در نوار شمالی و شهر غزه برقرار نیست و امکان خروج هیچ مجروحی از بیمارستان الشفاء وجود ندارد.
با عملیات طوفان‌الاقصی ملت فلسطین مختصاتی همانند توکل، صبر، استقامت و سازش‌ناپذیری، خلاقیت و شجاعت، میهن‌دوستی و پایبندی به آرمان فلسطین را به مؤلفه‌های اصلی فرهنگ راهبردی خود تبدیل کرد.
دولت‌ها در کشور‌های مسلمان، آنگونه که باید در برابر نسل‌کشی فلسطینان در غزه، اقدام نکرده‌اند و با اعتراض یا محکومیت لفظی سیاسی در برابر چنین جنایت ضدبشری، بسنده کرده‌اند.
از نظر اسرائیل، اگر این جنگ در حالی متوقف شود که اسرا در دست حماس باقی مانده‌اند این به معنای ثبت قطعی پیروزی حماس بر اسرائیل است. پیروزی حماس در این جنگ کفه نظامی را به نفع آن و به ضرر اسرائیل سنگین خواهد کرد و این حماس را به شکل‌دهی به جنگ بزرگ‌تری ترغیب می‌کند، جنگی که این بار فلسطینی‌ها با روحیه بالاتر و نیرویی عظیم‌تر در غزه، کرانه و قدس به میدان می‌آیند و کار را یکسره می‌کنند.