خاورمیانه

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی منطقه خاورمیانه را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

ما فکر می‌کنیم، چه این جنگ پایان یابد، چه آتش‌ بس تمدید شود و چه تمدید نشود، صهیونیست‌ها به این زودی نخواهند توانست، کمر راست کنند چون، حماس این بار نشان داد، می‌توان چنان ضربات کاری به اسرائیل وارد کرد که سؤالِ «آیا اسرائیل در حال نابودی است؟» بر سر زبان‌ها بیفتد.
مقاومت فلسطین از روز 16 مهر / 8 اکتبر دو راهبرد اساسی داشت؛ صیانت از پیروزی عظیم 15 مهر/ 7 اکتبر و به شکست کشاندن راهبردهای دشمن در حمله به غزه. مقاومت غزه طی 48 روز با حفظ ضربات پیاپی از پیروزی بزرگ خود صیانت کرد و نگذاشت عملیات شجاعانه طوفان‌ الاقصی به‌ عنوان یک ضربه مقطعی و پایان‌ یافته دیده شود.
این بار، نه اختیار شروع جنگ با رژیم صهیونیستی بود و نه زمان توقف آن. مقاومت فلسطینی و متحدانش، بسیاری از خواسته‌های خود را دیکته کردند و همزمان، مردم غزه بی‌اعتنا به تهدید‌ها؛ به خانه‌های ویران خود باز گشتند. این یعنی نابودی بار روانی انفجار ۴۰ هزار تن بمب.
سخنگوی دفتر اطلاع‌رسانی دولت غزه خبر داد نیروهای رژیم اسرائیل ۴۰ هزار تن مواد منفجره روی غزه ریخته‌اند و در تلاش هستند این منطقه را به محلی غیرقابل سکونت تبدیل کنند.
مقامات تل‌آویو امروز یکشنبه ارزیابی خود را از قدرت میدانی حماس اعلام و در سومین روز از توافق آتش‌بس غزه اعتراف کردند که قدرت‌نمایی و تاثیرگذاری این جنبش بر تحولات، به معنای شکست رژیم اشغالگر است.
به نظر می رسد جنگ بعد از یک توقف کوتاه مدت ادامه پیدا می کند به این دلیل که کابینه نتانیاهو نمی توانند این جنگ را ناتمام بگذارند چون حادثه هفت اکتبر حادثه مهمی برای اسرائیلی ها بود و اگر نتانیاهو نتواند با برگ برنده ای برگردد و این برگ برنده نتواند آن ننگ روز هفتم را پوشش دهد، حتما کابینه اش ســقوط خواهد کرد و حتی ممکن اســت به دادگاه و زندان کشــیده شود.
رئیس‌کل سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران گفت: ایران فقط در سال۱۴۰۱ به‌صورت قطعی، ۴.۲میلیارد دلار جذب سرمایه خارجی داشت. به گفته او روس‌ها در پروژه نفتی وارد شدند و ۲.۷میلیارد دلار پروژه‌ای است که آنها شروع کردند.چینی ها هم در سال جاری ۱.۲ میلیارد دلار سرمایه گذاری کردند.
اما پاسخ کسانی که می‌گویند آیا این دستاوردها ارزش این همه شهید و مجروح و خرابی را داشت، از نظر اینجانب مثبت است، زیرا این دستاوردها جز از این طریق به دست نمی‌آمد و الا حماس هم می‌دانست که اسراییل پس از عملیات دست به کشتار می‌زند و نیاز به پدافند هوایی دارد ولی چه کند که در محاصره است. بنابراین حماس راهی جز این نداشته و البته راه درستی را پیموده و تا اینجا پیروز مطلق میدان است.
به اعتراف همه تحلیلگران، پیروز این جنگ، مقاومت اسلامی بود و مهمترین شخصیتی که جنگ و مذاکرات آتش بس را مدیریت کرد کسی نبود جز «یحیا سنوار» که با مهارت چشمگیری همه مراحل را با برنامه ریزی دقیق طراحی و عملی کرد.
پذیرش از سر اجبار آتش‌ بس، شکستی بزرگ برای اسرائیل و آمریکایی خواهد بود که جنگ را فرماندهی کرده است. دبیرکل حزب‌الله لبنان دو هفته قبل خبر داد: «آمریکا مانع آتش‌ بس در غزه است. ایالات متحده، مسئول کامل جنگ کنونی در غزه، و اسرائیل، صرفا ابزار اجرائی آن است».