خاورمیانه

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی منطقه خاورمیانه را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

خاخام صهیونی که فتوا به قتل زن باردار و جنینش می‌دهد یا خبیثی که کودکان غزه را به بمب متحرکی می‌نامد که باید کشته شوند و آنکه تجاوز به نوامیس را مجاز می‌شمرد و آنها که رأی به نجات کودکان را وتو می‌کنند و حامیان پَست‌تر از صهیونیست‌ها را به واقع نمی‌توان با هیچ حیوانی جز یزید و حرمله و صدام و منافق و کومله و دموکرات و صربِ آن زمان و داعش و سایر توله‌های آمریکا مقایسه کرد
یک کانال عبری گزارش داد که اسرائیل آماده از سرگیری تماس‌ها با میانجی‌ها برای آزادی باقی‌مانده اسیران در نوار غزه هستند.
حماس که بنا بود ریشه‌کن شود در جایگاه «طرف محترم و مقتدر» نشسته و به طرح شروط و مطالبات خود می‌پردازد. این برای اسرائیل یک «شکست خوارکننده» و بزرگ‌تر از شکست هفت اکتبر است. بنابراین اسرائیل با ادامه دادن به جنگ، شکست خود را عمق و وسعت بیشتری بخشیده و به ادامه پیروزی مقاومت کمک می‌کند.
نتانیاهو در پیامی خطاب به افکار عمومی در سرزمین‌های اشغالی که از شکست رژیم اشغالگر برآشفته‌اند، مدعی شد: ده‌ها تن از نیروهای حماس تسلیم شده‌اند، آن‌ها سلاح‌هایشان را زمین می‌گذارند و خودشان را تسلیم نیروهای ما می‌کنند.
تنها راه مقابله با سیاست‌های جنگ‌طلبانه آمریکا و بازدارندگی در مقابل رژیم صهیونیستی و محاصره و منزوی کردن اسرائیل، فشار حداکثری با برقراری «موازنه وحشت و ترس» است. با طوفان‌الاقصی«موازنه وحشت» درخصوص موجودیت رژیم صهیونیستی ایجاد شده است.
بایدن همچون نتانیاهو، قدرت و سیطره آن را اصلی‌ترین باور در دولتمداری می‌داند نه «عدالت». اصل برای «بایدن» پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری در آمریکاست و لابی صهیونیستی در نیویورک (اَپک) در آن نقش مؤثر و تعیین کننده دارد.
اسرائیل قصد داشت جنبش حماس را با داعش مقایسه کند تا عملیات نظامی خود را در نوار غزه توجیه کند و بگوید، کشتارها و قتل‌عام‌هایی که در آنجا علیه فلسطینی‌ها انجام می‌دهد، با هدف از بین بردن نیروهای شبه داعش است.
وزیر خارجه عربستان با بیان اینکه به نظر نمی‌رسد توقف فوری درگیری‌ها در غزه یک اولویت برای جامعه بین‌الملل باشد، خطاب به واشنگتن تاکید کرد که بهتر است آمریکا نقش خود را به درستی ایفا کند.
نشانه‌ها حاکی از آن است که اختلافات در کابینه جنگ اسرائیل بخصوص میان نخست‌وزیر و وزیر جنگ این رژیم در حال شدت گرفتن است.
سید رضا صدرالحسینی، کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه روسیه نشان داده به حفظ امنیت منطقه پایبند است، گفت: برای اینکه روسیه با کمک کشورهای منطقه بتوانند شرایط ایجاد و تقویت صلح، آرامش و امنیت را در منطقه غرب آسیا به‌ویژه حوزه خلیج‌فارس بیش‌ازپیش فراهم کنند، باید راهبردهایی برای این موضوع مهم در قالب طرح منطقه‌ای در دسترس کشورها باشد.
با وجود درخواست آمریکا مبنی بر بازگشایی گذرگاه کرم ابو سالم، اسرائیل اما از بازگشایی این گذرگاه خودداری کرده و موضع خود را با دلایل نظامی و سیاسی توجیه کرد.
اگر چه وضعیت انسانی در غزه بحرانی اما بدون شک وضعیت سیاسی نتانیاهو به مراتب بدتر است تا جایی که پیشتر لوموند، بی بی را مرده سیاسی توصیف کرده بود. پیرو این نکته منابع رسانه‌ای از آغاز دوباره روند محاکمه نخست وزیر رژیم صهیونیستی به اتهام فساد علی‌رغم جنگ در غزه و وضعیت اضطراری در سرزمین‌های اشغالی، خبر دادند.
همه ی جریانهای عراق از حزب الدعوة الاسلامیه تا جریان صدر و خاندان حکیم همگی درباره آزاد شدن عراق از شر ستمکاران و ظالمان از صدام گرفته تا آمریکا و داعش، شهدای زیادی داده اند، برای حفظ حرمت خون شهیدانشان با یکدیگر میثاق وحدت ببندند و از راهنمایی های دلسوزانه مرجعیت اعلای شیعه حضرت آیت الله العظمی سیستانی حداکثر استفاده را ببرند.
رئیس‌جمهوری آذربایجان امروز در جریان سخنرانی در مجمع "قره باغ: بازگشت پس از ۳۰ سال. دستاوردها و چالش‌ها" در باکو گفت: ما با جنگ صلح را به منطقه آوردیم.
سال ها حمایت مالی و نظامی اش از حماس با حمله هفتم اکتبر جواب گرفته است. بقیه این هفت هفته را مقام های ایرانی در تلاش برای فشار بر اسرائیل و ایالات متحده آمریکا برای محدود کردن واکنش اسرائیل علیه حماس صرف کرده اند با این امید که شاخته نظامی این گروه در غزه، به طور کامل منهدم نشود.
ذهن «مقاومت» در این جنگ از یک‌سو به آموزه‌های قطعی اعتقادی مبتنی بر نصرت قطعی خداوند متکی است و از سوی دیگر به فروپاشی درونی قدرت اسرائیل، اضمحلال توان منطقه‌ای آمریکا و عوامل آن در منطقه متوجه می‌باشد. خروجی این ذهن دو چیز است؛ یکی «استقامت» و دیگری «امید».