خاورمیانه

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی منطقه خاورمیانه را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

نماینده چین در مذاکرات روز گذشته (سه‌شنبه) کمیسیون مشترک برجام در «وین» پایتخت اتریش خواستار برداشته شدن تمامی تحریم‌های غیرقانونی ایالات متحده آمریکا علیه جمهوری اسلامی شد.
هانی زاده در گفت‌و‌گو با پرسون پاسخ داد؛

ریشه کودتای نافرجام در اردن چیست؟

یک کارشناس مسائل خاورمیانه با رد دخالت عربستان در کودتای نافرجام اردن گفت: این کودتا داخلی و با کمک برخی عشایر صورت گرفت که دستگاه‌های امنیتی این کشور کشف و خنثی کردند.
جانشین فرمانده نیروی قدس سپاه اظهار کرد: سال ۱۴۰۰ به مدد الهی، سرآغاز تحول بزرگ و انقلاب جهانی برای اضمحلال و نابودی قدرت‌های استکباری، ضددینی و ضدبشری و اخراج آن‌ها از منطقه است.
محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه در توئیتی با اشاره به روابط دیرینه ایران و ازبکستان، گفت و گو با رئیس جمهور آن کشور و همتای ازبکستانی خود را پرثمر توصیف کرد.
معاون هماهنگی و سخنگوی وزارت کشور از ابلاغ تصمیم ستاد ملی مدیریت کرونا در خصوص ترددهای مسافری مرتبط با ترکیه خبر داد و گفت: مقرر شد وزارت میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری لغو تورهای ترکیه را به شرکت‌های گردشگری ابلاغ کند.
کارشناس مسائل خاورمیانه در گفتگو با پرسون؛

اروپاییان در سیاست ۴۲ ساله شکست خوردند

جعفر قنادباشی گفت: اروپائیان در سیاست ۴۲ ساله شکست خوردند و ۴۲ سال منتظر بودند تا ایران تسلیم شود اما این اتفاق نیفتاد.
دفتر مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد که الکاظمی تماس تلفنی با عبدالله دوم، پادشاه اردن برقرار ساخت و بر موضع ثابت عراق نسبت به امنیت اردن و ثبات این کشور به رهبری عبدالله دوم و اینکه امنیت اردن مکمل امنیت و ثبات عراق است، تاکید کرد.
یادداشت/ پادشاه فعلی اردن می داند نتانیاهو و راست گراها خواستار تشکیل یک دولت یهودی در تمام جغرافیای فلسطین هستند که پیامد آن اخراج میلیون ها فلسطینی به کشورهای عربی خواهد بود؛ خصوصا که در دسترس ترین کشور برای اسکان آوارگان اردن است‌.

در حالی که مقامات کشورمان بارها تاکید کرده‌اند امکان بازسازی رابطه با عربستان به شرط بازگشت حکام آل سعود از مسیر غلط در پیش گرفته، وجود دارد، وزیر خارجه عربستان گفت‌وگو با ایران را منوط به تغییر رفتارتهران خواند.
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی از سفر هفته آینده وزیر امور خارجه ⁧‫روسیه‬⁩ به ایران خبر داد و گفت که راهبرد ایران برای شکست فشار اقتصادی غرب ادامه می‌یابد.
ملکه نور همسر « ملک حسین » شاه فقید اردن ادعاهای مقامات علیه پسرش شاهزاده حمزه ولیعهد سابق مبنی بر تلاش برای کودتا در این کشور را بهتان ( دروغ ) شرم آور توصیف کرد.
خطیب‌زاده در واکنش به تحولات اخیر اردن؛

ایران مخالف سرسخت هرگونه بی ثباتی داخلی و دخالت خارجی است

سخنگوی وزارت امور خارجه با تاکید بر اهمیت صلح و ثبات در اردن گفت: جمهوری اسلامی ایران با هر گونه بی‌ثباتی داخلی و دخالت خارجی مخالف است و اعتقاد دارد کلیه امور داخلی کشورها باید در چارچوب قانون پیگیری شود.
معاون وزیر امورخارجه روسیه با تاکید بر اینکه "هیچ جایگزینی برای برجام وجود ندارد" از تمامی طرف های این توافق خواست تا برای بازگشت هرچه زودتر به برجام همه تلاش خود را به کار گیرند.