خاورمیانه

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی منطقه خاورمیانه را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

مشاور عالی وزیر آموزش و پرورش گفت: متاسفانه برخی از گزارش­‌هایی که می رسد این است که در مهدکودک­ هایی دارد سند 2030 اجرا می شود که مدیریت آن با آموزش و پرورش نیست، هیچ بخش آموزش و پرورش درصدد اجرای سند 2030 نیست.
فرمانده نیروی هوافضای سپاه در خصوص مخالفت مقام معظم رهبری نسبت به خرید تجهیزات نظامی، گفت: فرمانده معظم کل قوا بارها تاکید فرمودند تجهیزات نظامی خریداری نشود، چون می دانستند اگر بدنبال خرید تجهیزات نظامی برویم از تولید داخلی غافل خواهیم شد.
قالیباف در نشست با دیپلمات‌ها و روسای نهادهای ایران در روسیه تاکید کرد:

تاکید بر حل ضعف‌های مدیریتی در حوزه دیپلماسی اقتصادی/ رهبری فرمودند سفر به روسیه را تاخیر نیندازید

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره تاکیدات قبلی خود به وزیر خارجه درباره لزوم تمرکزاین وزارت خانه بر حوزه اقتصادی، تاکید کرد: وزارت امور خارجه باید از ۲۰ سال پیش رویکرد خود را از نگاه سیاسی- امنیتی تغییر داده و کاملا اقتصادی- سیاسی می کرد، تا می‌توانستیم از ظرفیت های کشور برای ارتقای توان اقتصادی به خوبی استفاده کنیم.
محمد باقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی به دعوت «ویچیسلاو والودین»رییس دومای دولتی روسیه عازم مسکو شد.
آمریکایی‌ها هر اندازه از عربستان سعودی خشمگین شوند، می‌دانند که این کشور همچنان تولیدکننده قدرتمند نفت، یک عضو گروه ۲۱ و شریک مهم در مبارزه با تروریسم است. بایدن نمی‌تواند به راحتی این ارتباط را قطع کند. در عوض او باید به دنبال رویکرد جدیدی در قبال عربستان باشد. رویکردی که نه انگیزه‌های شرورانه حکومت سعودی را تقویت کند و نه بدترین نگرانی و ترس‌های آن‌ها را عملی کند.
در مورد این واقعیت که مذاکرات دولت افغانستان و طالبان در شش ماه گذشته تحت تاثیر انتخابات ریاست جمهوری آمریکا قرار داشته، تردیدی وجود ندارد و طرفین این مذاکره دلایل خودشان را برای روشن شدن نتیجه انتخابات داشتند.
هانی زاده در گفت‌وگو با پرسون پاسخ داد؛

چرا ظریف هیأت سیاسی طالبان را به حضور پذیرفت؟

یک کارشناس مسایل خاورمیانه گفت: جمهوری اسلامی ایران اهمیت زیادی برای برقراری امنیت و ثبات در افغانستان دارد، چون مرز های مشترک زیادی میان افغانستان و ایران وجود دارد طبیعی است که هر اتفاقی که در افغانستان رخ دهد تأثیرش را برجامعه ایران باقی می گذارد.
ملازهی در گفت و گو با پرسون مطرح کرد؛

تبدیل رابطه ایران و عربستان از سیاسی به ایدئولوژیک

یک کارشناس مسائل بین الملل گفت: عربستان سعودی و جمهوری اسلامی ایران چاره ای جز رفع اختلافات ایدئولوژیکی خود ندارند. اگر این مسئله حل نشود عربستان و ایران و به طور کلی جهان اسلام بازنده هستند.
از زمان ورود جو بایدن به کاخ سفید منطقه شاهد برخی از تحولات بوده است. ارتش رژیم صهیونیستی پس از حمله به دیرالزور و منطقه البوکمال در شرق سوریه این بار و در روزهای اخیر به غرب این کشور یعنی حماه حمله کرده است.
در مقاله‌ای مشترک از سوی موسویان و الصقر مطرح شد؛

دوره بایدن زمینه ساز فرصتی برای شروعی تازه میان ایران و عربستان

عبدالعزیز الصقر و سید حسین موسویان، رئیس مرکز تحقیقات عربستان و دیپلمات سابق ایران در مقاله مشترکی در روزنامه گاردین به بررسی چگونگی تعامل ایران و عربستان با توجه به شرایط فعلی منطقه و ضرورت آن پرداختند.