خاورمیانه

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی منطقه خاورمیانه را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

دفتر مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد که الکاظمی تماس تلفنی با عبدالله دوم، پادشاه اردن برقرار ساخت و بر موضع ثابت عراق نسبت به امنیت اردن و ثبات این کشور به رهبری عبدالله دوم و اینکه امنیت اردن مکمل امنیت و ثبات عراق است، تاکید کرد.
یادداشت/ پادشاه فعلی اردن می داند نتانیاهو و راست گراها خواستار تشکیل یک دولت یهودی در تمام جغرافیای فلسطین هستند که پیامد آن اخراج میلیون ها فلسطینی به کشورهای عربی خواهد بود؛ خصوصا که در دسترس ترین کشور برای اسکان آوارگان اردن است‌.

در حالی که مقامات کشورمان بارها تاکید کرده‌اند امکان بازسازی رابطه با عربستان به شرط بازگشت حکام آل سعود از مسیر غلط در پیش گرفته، وجود دارد، وزیر خارجه عربستان گفت‌وگو با ایران را منوط به تغییر رفتارتهران خواند.
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی از سفر هفته آینده وزیر امور خارجه ⁧‫روسیه‬⁩ به ایران خبر داد و گفت که راهبرد ایران برای شکست فشار اقتصادی غرب ادامه می‌یابد.
ملکه نور همسر « ملک حسین » شاه فقید اردن ادعاهای مقامات علیه پسرش شاهزاده حمزه ولیعهد سابق مبنی بر تلاش برای کودتا در این کشور را بهتان ( دروغ ) شرم آور توصیف کرد.
خطیب‌زاده در واکنش به تحولات اخیر اردن؛

ایران مخالف سرسخت هرگونه بی ثباتی داخلی و دخالت خارجی است

سخنگوی وزارت امور خارجه با تاکید بر اهمیت صلح و ثبات در اردن گفت: جمهوری اسلامی ایران با هر گونه بی‌ثباتی داخلی و دخالت خارجی مخالف است و اعتقاد دارد کلیه امور داخلی کشورها باید در چارچوب قانون پیگیری شود.
معاون وزیر امورخارجه روسیه با تاکید بر اینکه "هیچ جایگزینی برای برجام وجود ندارد" از تمامی طرف های این توافق خواست تا برای بازگشت هرچه زودتر به برجام همه تلاش خود را به کار گیرند.
سفیر و نماینده سابق ایران در سازمان ملل گفت: اقتصاد ایران و چین مکمل یکدیگرند و دو کشور می‌توانند علاوه بر احیاء جاده ابریشم در یک همکاری متقابل تحریم‌ها را خنثی کنند.
رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس، امضای قرارداد ۲۵ ساله میان ایران و چین را اهرم فشاری بر کشورهای غربی دانست و گفت: بعد از امضای این سند بود که تلاش‌های بیشتری برای بازگشت آمریکا به برجام مشاهده شد.
یک ناو گروه پاکستانی شامل ۲ ناو نیروی دریایی در راستای سنت دریایی پاکستان و به منظور تقویت بیشتر روابط دو جانبه و دوستانه، امروز در منطقه یکم امامت نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در بندرعباس پهلو گرفت و فرماندهان و کارکنان آن مورد استقبال همتایان ایرانی خود قرار گرفتند.

معاونین وزرای خارجه ایران و افغانستان تاکید کردند:

عملیات نوسازی گذرگاه مرزی دو کشور

معاونین وزرای امور خارجه ایران و افغانستان توافق کردند که عملیات راهسازی و نوسازی گذرگاه مرزی بدون تاثیر بر مسائل مرزی و حقوقی با سرعت ادامه یابد.
سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه با تاکید بر اینکه دولت بایدن پیام های امیدوارکننده ای برای خروج برجام از بن بست ارسال می کند، گفت: کشورهای برجام در حال کار بر روی بازگشت همزمان ایران و آمریکا به برجام هستند.