خاورمیانه

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی منطقه خاورمیانه را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

وزیر امور خارجه آمریکا در گفت‌وگویی علاوه بر تشریح دوباره مواضع دولت بایدن درباره بازگشت به توافق هسته ای و مذاکرات برجام در وین، بهبود روابط ایران و عربستان سعودی در آینده را عاملی کمک کننده به تنش زدایی در منطقه و به ویژه یمن تلقی کرد.
یک روزنامه صهیونیستی در یادداشتی به چالش‌های داخلی و خارجی دولت بایدن برای احیای توافق هسته‌ای پرداخته و مطرح کرد که هیچ یک از مخالفت‌های داخلی و اقدامات سیاسی خارجی مانع بازگشت آن به توافق هسته‌ای نخواهد شد.
یادداشت/ مساله احساس پیروزی در میان فلسطینی‌ها و احساس شکست در میان صهیونیست‌ها خود بزرگ‌ترین دستاورد است. در میان شخصیت‌های سیاسی و رسانه‌ای داخل رژیم ‌صهیونیستی کسی را پیدا نمی‌کنید که بگوید ما در این جنگ پیروز شدیم، زیرا این رژیم در جنگ نتوانست زمینه‌های تهدید را از بین ببرد.

یک کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: درگیری‌های اسرائیل و فلسطین با هدف آزادسازی کامل و همه جانبه رخ نداده، صرفا گام اول، مرحله به مرحله و متوقف نمی‌شود؛ زیرا تحولات داخلی فلسطین بر امور سایر کشورهای محور مقاومت تاثیر می‌گذارد. 
شهر غزه با آغاز آتش بس میان رژیم صهیونیستی و مقاومت فلسطین، پس از ۱۱ روز درگیری که از سال ۲۰۱۴ بی سابقه بوده و به شهادت رسیدن و زخمی شدن شمار زیادی از فلسطینیان و کشته و مجروح شدن صدها صهیونیست‌ انجامید، امروز جمعه در آرامش به سر می‌برد.
پرونده ویژه پرسون؛ صدای افغان‌ها باشیم/ بخش پنجم

رفتار اقلیت را به اکثریت تسری ندهیم/ افغان‌ها شریف و مظلوم هستند

یک آسیب شناس اجتماعی گفت: در میان گروه‌های افغانستانی، تعدادی از افراد آموزش دیده و خرابکار به ایران آمدند و ضمن سرقت، قتل و ایجاد ناامنی باعث بدنامی آنها شدند و مردم بدون توجه به ماهیت تخریب‌ها به این ملت شریف و مظلوم بدبین شدند. 
نشست کمیسیون مشترک برجام عصر چهارشنبه ساعت ۱۶ به وقت وین (۱۸:۳۰ به وقت تهران ) در سطح معاونان و مدیران سیاسی کشورهای ایران و گروه ۱+۴ (چین، فرانسه، آلمان، روسیه، انگلیس) در گرند هتل برگزار می‌شود.
علیرضا تقوی نیا در گفتگو با پرسون:

مقاومت فلسطین رژیم صهیونیستی را خلع امنیت کرده است

در طول تاریخ 70 ساله رژیم صهیونیستی هیچ‌گاه جبهه داخلی این رژیم این‌چنین تحت فشار نظامی و حملات هوایی قرار نگرفته بود و برای اولین بار است که به این گستردگی شهرهای فلسطین اشغالی زیر آتش باران گروه‌های مقاومت است.
پرونده ویژه پرسون؛ صدای افغان‌ها باشیم/ بخش چهارم

چرا افغانستان رنگ آرامش و امنیت را نمی‌بیند؟

یک کارشناس مسائل خاورمیانه با بیان این که افغانستان کشور یکپارچه‌ای نیست، گفت: سازمان اطلاعات و امنیت پاکستان و همچنین ایالات متحده آمریکا به دنبال ایجاد ناامنی در افغانستان برای تحقق اهداف خود هستند. 
تقوی نیا؛ کارشناس مسایل غرب آسیا مطرح کرد:

مرگ آریل شارون و اثرات آن بر اسرائیل

تقوی‌نیا؛ کارشناس مسایل غرب آسیا گفت: آریل شارون یک نابغه نظامی برای دولت اسرائیل به شمار می‌رفت زیرا پیش از تشکیل دولت یهود در سن ۱۴ سالگی عضو گروه شبه نظامی هاگانا شد و از خود تهور بالایی برای قتل و کشتار فلسطینیان نشان داد.

یک کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: گروه‌های رادیکال اهل سنت در افغانستان به نمایندگی داعش، به دنبال خلافت اسلامی از طریق مسئله جهاد است. برای آنها تعداد کشته‌ها مهم نیست؛ زیرا بر اساس عقاید وحشتناک این دسته از مسلمانان؛ فرد کشته شده، اگر بی گناه باشد به بهشت می‌رود و اگر گناهکار باشد، با این انفجار سزای اعمال‌اش را در همین دنیا می‌بیند. 
یک روزنامه آلمانی مطرح کرد:

تاثیر لغو سفر ظریف به اتریش بر "مذاکرات وین"

یک روزنامه آلمانی با اشاره به موقعیت فعلی مذاکرات احیای برجام که در وین برگزار می‌شود، به تاثیر لغو سفر دوجانبه وزیر خارجه کشورمان به اتریش پرداخت.
کارشناس مسائل غرب آسیا در گفتگو با پرسون:

چشم‌انداز آینده فلسطین روشن است

با نگاهی به اتفاقات اخیر رژیم صهیونیستی درمی‌یابیم که این رژیم رو به افول است و قطعاً نابودی را در پیش رو دارد. مهاجرت معکوس، فرار نیروها از مراکز نظامی، مشکلات شدید اقتصادی، افزایش مشکلات کرونا و فساد موجود در سیستم حکومتی رژیم صهیونیستی از جمله مشکلاتی هستند که این رژیم منحوس با آن روبرو است.