خاورمیانه

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی منطقه خاورمیانه را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

یادداشت/ تغییر مکان نیروهای سنتکام همزمان با تخلیه آمریکا از افغانستان اتفاق می‌افتد که حاکی از جدی بودن ایالات متحده برای تمرکز بر شرق آسیاست و در همین راستا نسبت به تعهداتش برای حفاظت از دول عربی خلیج فارس چندان پایبند نخواهد بود لکن با حضور در اردن و استقرار نیروهایش در مجاورت فلسطین اشغالی، نشان می‌دهد که به تامین امنیت اسرائیل هنوز هم متعهد است.
از هر منظری هم که به تحولات، اهداف و بحران‌های کره شمالی بنگریم، در مقطع حساس فعلیِ این کشور، شخصِ کیم جونگ اون مصادف با کلیتِ کره شمالی است و بعید است این کشور بتواند در شرایط کنونی بدون وجود رهبرِ خود، همچنان پابرجا و زنده بماند.
کارشناس مسائل غرب آسیا در گفتگو با پرسون:

رژیم صهیونیستی فاقد هرگونه شاخصه اقتدار است

قدرت نظامی تمام آن چیزی بود که اسرائیلی‌ها روی آن حساب کرده بودند و مؤلفه‌های قدرت‌شان در تانک‌های مرکاوا، گنبد آهنین و سامانه دفاعی مانند پدافند داوود خلاصه می‌شد و این ساختارهای نظامی اعتماد بنفس جامعه صهیونیستی را تشکیل می‌داد اما حالا تمام این مؤلفه‌ها فروپاشیده و از بین رفته‌اند.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: ارزیابی مثبتی در خصوص خروج نیروهای آمریکایی و پیروزی برای ملت افغانستان وجود دارد، اما تحولات داخلی این کشور نگران کننده است؛ وضعیت باید به گونه‌ای مدیریت شود که به نفع افغان‌ها و همسایه‌های آنها اتمام یابد.
درحالی‌که طالبان در حال پیشروی در ولایت‌های افغانستان است، سؤالات مهمی رخ می‌نمایاند؛ اینکه برنامه آنها چیست؟ آیا قصد دارند به سمت کابل بروند و امارت اسلامی را در آنجا راه‌اندازی کنند، یا آنکه همین‌طور در ولایت‌های دیگر و جاده‌ها بسان راهزنان به کار خود ادامه می‌دهند؟
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجه مجلس:

خشونت طالبان، بستر ظهور دوباره داعش را فراهم می‌کند

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: گسترش حضور طالبان و خشونت و جنگ، زمینه را برای ظهور داعش فراهم می‌کند که در توهم دولت اسلامی خراسان هستند.
یکی از بدترین ویژگی‌های برخی از تندروها فقدان شفافیت یا وجود تناقض در برخی از مواضع آنان به ویژه در امور مهم است. نمونه آن در روابط خارجی و به‌طور مشخص در این روزها، مساله افغانستان و طالبان است.
قائم مقام جمعیت دفاع از فلسطین در گفتگو با پرسون:

اقدامات ظالمانه آمریکا، مردم سوریه را در تنگنای معیشتی قرار داده است

آمریکایی‌ها به خصوص در ماه‌های اخیر به صورت مستقیم اقدام به سرقت منابع خدادادی سوریه از جمله نفت و گندم کرده‌اند و با توجه به قانون تحریمی که تحت عنوان قانون قیصر بر سوریه اعمال کرده‌اند، مردم سوریه را در تنگنای اقتصادی- معیشتی قرار داده‌اند.
اعتراض امارات به محاسبه تولید مبنا در توافق ماه آوریل ۲۰۲۰ در نشست کمیته وزارتی کشورهای عضو و غیرعضو اوپک، سبب نیمه‌تمام ماندن نشست این کمیته و تاخیر در برگزاری هجدهمین نشست اوپک پلاس شد.
یادداشت/ قطعی برق عمدتا در مناطق جنوبی و شیعه نشین اتفاق می‌افتد و وضعیت مناطق کردی و سنی نشین در این زمینه بسیار بهتر است‌ و در نتیجه تحلیل ایجاد نارضایتی از اصل حکومت در میان اکثریت شیعه را به اذهان مبادرت می کند.