خاورمیانه

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی منطقه خاورمیانه را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

وزارت خارجه ترکیه به نوعی اعلام کرد که کشورش قصد دارد راه عبور کشتی‌های جنگی روسیه را از تنگه‌های بسفر و داردانل که به دریای سیاه منتهی می‌شود سد کند؛ تغییری در موضع سابق بی‌طرف ترکیه که در آن مقامات این کشور بر اتحاد با روسیه و اوکراین تاکید کردند.
وزارت دفاع روسیه اعلام کرد نیروهای این کشور و طرف اوکراینی توافق کردند که به صورت مشترک از ایمنی نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل محافظت کنند.
همزمان با چهارمین روز جنگ در اوکراین، ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه در واکنش به بیانیه های خصمانه و تهاجمی ناتو، امروز به نیروهای بازدارنده هسته‌ای کشورش در بحبوحه تنش با غرب بر سر مساله اوکراین، آماده‌باش داد.
هیات روسی که برای گفتگو با اوکراین به بلاروس رفته اعلام کرد تا ساعت ۳ بعد از ظهر منتظر خواهد ماند و اگر هیات اوکراینی حاضر نشود محل جلسه را ترک خواهد کرد.
کارشناس آمریکایی گفت: روسیه می تواند در سوریه منافع آمریکا و غرب را با خطر مواجه کند، همچنین این کشور می تواند نقش توازن ساز خود در سوریه را کنار بگذارد و خلاء قدرتی ایجاد کند که بلافاصله می تواند توسط ایران پر شود خصوصا اگر توافق وین به دست بیاید و ایران به پول های نفتی خود دسترسی پیدا کند.
در حالی که طالبان بر اقتدار خود تاکید می‌ورزیدند مجاهد در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد که او وزیر موقت وزارت اطلاعات و فرهنگ دولت جدید است. با سقوط کابل، او از سخنگوی مخفی طولانی مدت بودن یک گروه شورشی به وزیر یک دولت مستقر تبدیل شده بود. معلوم شد که او مردی در سنین میانسالی بوده است.
رئیس جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران در نامه ای به وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران از آمادگی جمعیت هلال احمر در راستای کمک رسانی به غیرنظامیان جنگ در اوکراین با توجه به اهداف و مقاصد بشردوستانه هلال احمر و کمک به قربانیان مخاصمه مسلحانه اعلام آمادگی کرد.
ستاد مشترک اوکراین امروز، شنبه اعلام کرد، کشتی جنگی روسیه هواپیماهای نظامی خود در دریای سیاه را اشتباهی منهدم کرد.