ایران در جهان

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی ایران در جهان را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی طی گزارشی به بررسی روی کار آمدن دولت جدید کره جنوبی و روابطش با جمهوری اسلامی ایران پرداخت.
عمران خان نخست وزیر سابق پاکستان، رژیم صهیونیستی را مسوول نابسامانی در خاورمیانه به ویژه توطئه علیه توانمندی‌های نظامی کشورهای اسلامی دانست و اظهار کرد: اسرائیل درصد تضعیف جمهوری اسلامی ایران و پاکستان است.
یک کارشناس حقوق بشر گفت: جمهوری اسلامی ایران یکی از عوامل کلیدی تاسیس پست گزارشگری ویژه سازمان ملل در امور تحریم‌های قهری و یکجانبه در شورای حقوق بشر بوده است.
مدیر بخش منع اشاعه و کنترل تسلیحات وزارت خارجه روسیه گفت: هیچ مانع غیرقابل عبوری در روند تنظیم دقیق توافق درباره احیای برجام دیده نمی‌شود.
امیرعبداللهیان مشارکت ایرانیان مقیم نروژ در صحنه های مختلف سیاسی، اقتصادی و علمی این کشور را سرمایه ای ارزشمند برای تحکیم روابط ملتها و توسعه مناسبات دو کشور قلمداد کرد.
نخست‌‌‌وزیر عراق با اشاره به اینکه گشایش واقعی در روابط میان کشورهای منطقه به وجود آمده است تاکید کرد: مطمئن هستیم که تفاهم میان ایران و عربستان نزدیک است. پیش‌تر نیز سفیر ایران در بغداد با اعلام جزئیاتی از گفت‌‌‌وگوهای اخیر میان تهران و ریاض به میزبانی بغداد از توافق دو طرف برای نقشه راه مذاکرات آینده خبر داد. دور پنجم مذاکرات نمایندگان جمهوری اسلامی ایران و پادشاهی عربستان‌سعودی روز پنج‌شنبه یکم اردیبهشت- ۲۱ آوریل- در بغداد پایتخت عراق برگزار شد.
برگزاری همه‌پرسی برای اصلاح قانون اساسی در قزاقستان و رشد 4.5 برابری مبادلات تجاری تهران-دوشنبه؛ تنها بخشی از مهم‌ترین اخبار آسیای مرکزی در 24 ساعت گذشته است.
پس از چند سال روابط پرتنش ایران و عربستان سعودی طرفین از سال گذشته عزم خود را برای احیای روابط جزم کرده‌اند و برگزاری پنج دور مذاکرات بغداد میان ایران و عربستان نشان دهنده این موضوع است که کم‌کم روزنه‌های جدیدی برای از سرگیری روابط دو کشور در آینده‌ای نزدیک ایجاد شده و خواهد شد.
وزیر امور خارجه کشورمان در گفت‌ وگو تلفنی با همتای لبنانی و با اشاره به رایزنی های خود با دبیرکل سازمان همکاری اسلامی، خواستار رسیدگی جدی این سازمان به جنایات اخیر رژیم صهیونیستی شد.