ایران در جهان

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی ایران در جهان را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

پس از یک وقفه نزدیک به دو ماهه در مذاکرات هسته‌‌ای، اکنون مقامات دیپلماتیک از ادامه گفت‌وگو‌‌ها خبر می‌‌دهند. این رخداد پس از موج جدید تلاش‌‌ها برای احیای برجام رخ می‌‌دهد. هفته گذشته انریکه مورا، معاون هماهنگ‌کننده برجام در سفری سه‌روزه به تهران آمد و امیر قطر، کشوری که اخیرا نقش میانجی میان تهران و واشنگتن را بر عهده گرفته است در سفری یک روزه وارد ایران شد و با مقامات بلندپایه تهران دیدار و گفت‌وگو کرد.
آخرین گلوله باقیمانده برای نجات توافق هسته‌ای» عبارتی است که جوزپ بورل، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با آن سفر انریکه مورا، معاون خود به تهران را توصیف کرد.
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با وزیر خارجه ایران در تماس است و معاون وی هم به ایران آمده است تا شاید برای باز کردن گرهی که با بازی‌های غربی‌ها روی گرهی دیگر آمده است، چاره‌ای پیدا شود.
بشار اسد رئیس‌جمهور جمهوری عربی سوریه طی یک سفر ناگهانی به دیدار مستقیم فرماندهی کل قوا رفته و با معظم له در باره موارد مهم دوجانبه بین ایران و سوریه به گفت وگو پرداخت، در این جلسه مهم ریاست محترم جمهور و فرماندهی نیروی قدس سپاه پاسداران نیز حضور داشتند.
یک مقام اطلاعاتی آمریکا گفت که ایرانی‌ها به‌طور منظم عملیات‌های دریایی ما را تحت نظر دارند. ایران احتمالاً درحال برنامه‌ریزی برای انجام اقداماتی مخفیانه علیه برخی از مقام‌های آمریکایی برای انتقام ترور سلیمانی است.
انریکه مورا هماهنگ کننده گفت‌وگوها در وین بعد از توافق اخیر بورل و امیرعبداللهیان قرار است برای دومین بار در سال جاری به تهران بیاید و به گفته خطیب‌زاده کارویژه‌اش انتقال پیام است
سفر از پیش اعلام نشده بشار اسد به ایران توجه بسیاری از رسانه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی را به خود جلب کرد. این دومین سفر بشار اسد به ایران از زمان آغاز بحران سوریه بود که پیام‌های ویژه‌ای به همراه داشت.
چالش یا به تعبیر غربی‌ها بن‌بست درروند مذاکرات هسته‌ای در ماه‌های اخیر آنگاه به اوج خود رسید که طرف غربی با هدایت صهیونیست‌ها و با تصور به تسلیم کشاندن مردم ایران در راستای فزون‌خواهی‌های امریکا با طرح دوگانه سپاه و مردم تلاش کرده بودند
اهمیت سفر چند روزه مورا به تهران در تلاقی آن با سفر جمعه آینده «شیخ تمیم بن جابر آل ثانی» امیر قطر به تهران پیش از سفر دوره‌ای او به آلمان، بریتانیا و دیگر کشورهای اروپایی دوچندان شده است.
با توجه به نقش اتحادیه اروپا در زمینه مبادله دیدگاه‌‌‌های تهران و واشنگتن، سفر انریکه مورا به تهران می‌تواند گام جدیدی برای رایزنی‌‌‌های سازنده پیرامون موضوعات اندک ولی مهمِ باقیمانده تلقی شود.
نیویورک تایمز در گزارشی نوشت که رئیس‌جمهور آمریکا این شانس را دارد تا از بحرانی هسته‌ای که می‌تواند آمریکا را تا پای جنگ بکشاند جلوگیری کند اما به یک دلیل از این فرصت استفاده نمی‌کند: وی از پیامدهای سیاسی بد این اقدام می‌ترسد.
یک خبرگزاری انگلیسی نوشت که هدف سفر امیر قطر به تهران تلاش برای احیای برجام و تامین انرژی با توجه به نبرد روسیه و اوکراین است.