ایران در جهان

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی ایران در جهان را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

یک وبگاه خبری تحلیلی انگلیسی در گزارشی با انتقاد از رویکرد دولت جو بایدن در قبال حل و فصل مسئله توافق هسته‌ای، آن را دنباله‌رو سیاست‌های مخرب دونالد ترامپ در منطقه، به ویژه در قبال ایران دانست.
وزارت امور خارجه فرانسه با اشاره به توقف مذاکرات احیای برجام، اعلام کرد: این یک خطای جدی و خطرناک است که فکر کنیم توافق هسته‌ای ایران به طور نامحدود روی میز باقی خواهد ماند.
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در حالیکه مذاکرات وین در انتظار تصمیم سیاسی واشنگتن است، ادعا کرد ما همیشه اعلام کرده ایم که به دنبال بازگشت متقابل به پایبندی به برجام هستیم.
همزمان با پیگیری‌های مقامات ایرانی برای گرفتن بهای گاز صادراتی به عراق، سخنگوی وزارت برق عراق هشدار داد که در صورت عدم پرداخت بدهی ایران، یک سوم شبکه برق این کشور از کار خواهد افتاد.
در شرایطی که مذاکرات میان ایران و عربستان پیرامون امور امنیتی منطقه در جریان است، در روزهای اخیر یکی از اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس از دیدار وزرای امور خارجه دو کشور در عراق در آینده ای نزدیک خبر داده است.
گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد گفت: ایران مشمول گسترده تحریم‌های بوده است و آمریکا تحریم‌های مالی و تجاری بزرگی را از دهه ۱۹۷۰ علیه ایران اعمال کرده است و اقداماتی را انجام داده که ایران را از نظام مالی و تجاری جهان منزوی کند. در سال ۲۰۱۰ خیلی از بخش‌های اقتصادی را هدف قرار داد. تحریم آمریکا هدفش بانک مرکزی ایران بود.
یکی از تندترین و ضدایرانی‌ترین مشاوران ستاد تبلیغاتی رئیس‌جمهور سابق آمریکا در مقاله‌ای اعتراف کرده که بعد از ۴۱ سال مطالعه به این نتیجه رسیده که ایران در برابر آمریکا برنده شده است.
پولیتیکو در گزارشی ادعا کرد؛

پیام انریکه مورا برای تهران

نشریه پولیتیکو در گزارشی با استناد به اظهارات مقامات و دیپلمات‌های غربی، جزئیاتی را درباره دستور کار سفر اخیر نماینده اتحادیه اروپا به تهران برای مذاکره پیرامون وقفه ایجاد شده در مذاکرات وین و مسائل باقی‌مانده در این مذاکرات مطرح کرد.

با حضور در آلبانی و دیدار با سرکرده گروهک تروریستی منافقین

پمپئو خود را عضوی از گروهک منافقین خواند!

وزیر خارجه دولت ترامپ دیروز با حضور در آلبانی با مریم رجوی، سرکرده گروهک تروریستی منافقین دیدار کرد.
وزارت امور خارجه آمریکا علاوه بر این در بیانیه دیگری از دیدار بلینکن با آنالنا بِربوک و لیز تراس، وزرای امور خارجه آلمان و انگلیس، همچنین با فیلیپ اِرا، مدیرکل امور سیاسی و امنیتی فرانسه دیدار کرده و درباره مذاکرات ادامه‌دار با ایران و تلاش‌ها برای رسیدن به توافقی بر سر بازگشتی دوجانبه به اجرای کامل برجام گفت‌وگو کردند.
معاون مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در روزهای پایانی هفته گذشته به تهران آمد، سفری که بورل آن را مثبت خواند و امیرعبداللهیان هم آن را فرصت مجددی برای تمرکز بر ابتکارات به منظور حل موضوعات باقیمانده برشمرد.