ایران در جهان

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی ایران در جهان را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

برخی کارشناسان معتقد بودند که نزدیکی چین و کشورهای حاشیه خلیج فارس نمی‌تواند تهدیدی برای ایران باشد ولی پس از سفر «شی جین پینگ»، رییس جمهور خلق چین به «عربستان» که دو بیانیه ضد ایرانی صادر شد بسیاری بر این باورند که حالا حمایت چین و افزایش دایره همکاری‌های اقتصادی و امنیتی این دو کشور می‌تواند تهدیدی برای تمامیت ارضی ایران باشد.
سفر شی جین پینگ، رئیس جمهور چین به ریاض برای شرکت در نخستین نشست سران چین و عرب با همه اهمیتی که برخوردار است، یک تغییر رویکرد عمده در نگرش ریاض و پکن محسوب نمی شود.
دنیای اقتصاد نوشت: اینکه منطقه بعد از سفر رئیس‌جمهور چین به عربستان و حضور در دو نشست شورای همکاری و دولت‌های عربی به میزبانی ریاض چه صورت‌بندی جدیدی پیدا خواهد کرد؟ و ایران در کجای این معادله ایستاده است؟ دو پرسش کلیدی در اهمیت زمانی این سفر و رقابت چین و آمریکا در منطقه است.
وزیر امور خارجه انگلیس در تداوم اتهام‌پراکنی‌ها علیه همکاری‌های دفاعی ایران و روسیه و تکرار ادعای بکارگیری پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین که بارها از سوی مقامات کشورمان رد شده است مدعی شد که مشارکت نظامی دو کشور امنیت جهان را تهدید می‌کند.
در ادامه رویکرد مداخله‌جویانه‌ نسبت به امور داخلی ایران، دولت کانادا در پی اجرا شدن حکم یکی از بازداشت‌شدگان در جریان ناآرامی‌های اخیر، تحریم‌های جدید را علیه ایران اعمال کرد.
سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت: ما نسبت به خارج کردن ایران از کمیسیون زنان متعهدیم، چون واقعا کار درست این است. این نشان می‌دهد که ما در کنار مردم ایران و سراسر جهان ایستاده‌ایم، از جمله در کنار گروه‌های جوامع مدنی که خواستار خارج کردن ایران از این کمیسیون سازمان ملل شده‌اند.

یک پایگاه خبری آمریکایی مدعی شده ایران در حال مدرن‌سازی ناوگان دریایی خود است و در نزدیکی جزیره قشم یک ناو جدید رادارگریز تولید کرده است.