ایران در جهان

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی ایران در جهان را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در دیدار هیأت ۶ نفره زنان، شامل وزرای کشور، خانواده، آموزش و پرورش، جوانان، بهداشت و آموزش عالی دولت نیکاراگوئه با وی، بر اهمیت روابط جمهوری اسلامی ایران با آمریکای لاتین و نیکاراگوئه تاکید کرد.

وقتی نیروی مسلح کشوری تروریست اعلام می‌شود و کشور متقابل نیز نیروهای مسلح آنها را تروریست اعلام می‌کند بیشتر نیروهای مسلح چه ایران و چه طرف‌های مقابل در خلیج فارس حرکت می‌کنند و در کشورهای حوزه خلیج فارس پایگاه دارند. لذا اگر بخواهند محدودیتی برای یک قایق سپاه ایجاد کنند، به‌طور متقابل ایران نیز مثل ماجرای کشتی انگلیسی که خدمه آن را بازداشت کردند برخورد خواهد کرد و مجموعه این مسائل تنش ایجاد می‌کند. و ضمن اینکه آمریکا نیز نمی‌خواهد این اتفا
سید حسین موسویان، دیپلمات پیشین کشورمان در صفحه توییتر خود با انتشار تصویری از سند رسمی سازمان ملل به اعضا جهت استفاده از عبارت کامل «خلیج فارس» یادآور شد که بر اساس این سند به کار بردن عبارات مجعول و حتی واژه "خلیج" غیرحقوقی است.
چهارشنبه و پنج شنبه گذشته شاهد اجرای یک شوی سیاسی در پارلمان اروپا بودیم. جایی که قطعنامه قرارگرفتن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست به اصطلاح تروریسم اروپا به تصویب رسید و حالا برای اجرایی شدن باید به تایید شورای اروپایی برسد که فردا در استراسبورگ فرانسه نشست دارد.
سوناک معتقد است که برجام،  برنامه هسته‌ای ایران را متوقف نمی‌کند بلکه تنها آن را به تأخیر می‌اندازد و روند پیشرفت آن را قدری دشوارتر می‌سازد.
ساسان کریمی در پاسخ به این سوال که نقش برخی اقدامات تحریک‌کننده و خودسرانه مانند دیوارنویسی روی سفارت انگلیس و یا برخی اظهارنظرهای افراطی و بی‌مورد از سوی مسئولان کشورمان را در تشدید این تنش چقدر موثر می‌دانید، گفت: این اقدامات جاهلانه یا خائنانه است. چرا که به شدت بی‌فایده و به شدت پر هزینه هستند و کار را برای طرف‌های خصم ما آسان می کنند.
رسانه انگلیسی میدل ایست آی نوشت: ایران 24 فروند از پیشرفته ترین جت های روسیه را سفارش داده است. با این حال و با وجود اعلام ایران، روسیه هنوز چنین معامله‌ای را تایید نکرده است.
در اقدامی خصمانه و تحریک آمیز صورت گرفت؛

تصویب قطعنامه پارلمان اروپا علیه سپاه پاسداران

پارلمان اروپا در اقدامی خصومت آمیز با تصویب قطعنامه‌ای مبنی بر قرار گرفتن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست موسوم به «تروریستی» موافقت کرد.

گروسی اظهار داشت: ما پاسخ‌های مورد انتظارمان را از ایران دریافت نکرده‌ایم. امیدوارم بتوانم به ایران سفر کنم و رابطه مبتنی بر اعتماد را که در این برهه زمانی رو به تزلزل است، از نو تنظیم کنم.