ایران در جهان

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی ایران در جهان را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

خبرنگار ارشد نشریه وال‌استریت ژورنال در توئیتی به نقل از منابع آگاه مدعی شد که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار نیست به‌طور جداگانه درباره ادعای غنی سازی ۸۴ درصدی اورانیوم در ایران اطلاع رسانی کند.
دولت انگلیس با تکرار ادعای حمایت نظامی ایران از روسیه در جنگ اوکراین، اعلام کرد که تحریم‌های جدیدی را علیه برخی افراد در صنایع پهپادی ایران و افراد و نهادهای روسی اعمال کرده است.
ند پرایس سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا درحالیکه مذاکرات وین در انتظار تصمیم سیاسی واشنگتن است، گفت که احیای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در آینده نزدیک به سختی امکان پذیر است.
مدیر مسئول روزنامه کیهان با اشاره به واکنش آلمان به اعدام یک تروریست در ایران نوشت: ایران می‌تواند و باید در اولین گام، اعضای سفارت آلمان را ممنوع الخروج کند و افسر اطلاعاتی مستقر در سفارت آلمان را که رابط جمشید شارمهد با (BND‌) بوده و هویت او از سوی شارمهد افشا شده به دادگاه احضار و محاکمه کند.
وزارت امورخارجه اتریش امروز (چهارشنبه) اعلام کرد که سفیر جمهوری اسلامی ایران در وین را در اعتراض به صدور حکم زندان برای یک شهروند اتریشی فراخوانده است.

وزیر خارجه کویت بر لزوم احیای توافق هسته‌ای تاکید کرد
وزیر امور خارجه آلمان در بیانیه‌ای با «غیرقابل قبول» خواندن حکم اعدام یک شهروند دو تابعیتی ایرانی-آلمانی، از ایران خواست از این حکم اجتناب کند.

نشست مونیخ امسال به «کارناوال» ضدیت با روسیه و ایران با محمل حمایت از دولت اوکراین تبدیل شد. به دنبال آن، رئیس جمهوری آذربایجان و نخست وزیر ارمنستان به جدال پرخاشگرانه پرداختند که در رسانه‌های غربی بازتاب گسترده یافت.
آنالنا بائربوک وزیر امور خارجه آلمان گفت: کارشناسان این کشور هیچ دلیل حقوقی برای قرار دادن سپاه پاسداران ایران در فهرست سازمان‌های اصطلاحاً تروریستی پیدا نکرده‌اند.
سفیر پیشین کشورمان در جمهوری آذربایجان با بیان این که جامعه جهانی اظهارات علی اف را نمی پذیرد، گفت: به رئیس جمهور آذربایجان توصیه می‌کنیم اظهاراتش را بر مبنای اطلاعات غلطی که به او می رسد بیان نکند.