ایران در جهان

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی ایران در جهان را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

تعلیق رابرت مالی و جانشینی اش با آبرام پیلی باعث بحث ها و تحلیل های فراوانی شده است. طبق گزارش ها، بعید است جانشین رابرت مالی اقتدار و اتوریته او را داشته و بتواند در زمینه احیای توافق هسته ای کاری انجام دهد.
مذاکرات مسقط و دوحه در شرایطی انجام شد که ایران و ایالات‌متحده چاره‌‌‌ای جز توافق در دورنمای منطقه‌‌‌ای برای خود متصور نبودند. آمریکا تا این مرحله تاریخی همواره درصدد بوده است تا شکل خاصی از سیاست امنیتی و محدودیت‌های اقتصادی پردامنه را در ارتباط با ایران اعمال کند. امنیتی‌سازی ایران را می‌‌‌توان در زمره شاخص‌‌‌های محوری سیاست امنیتی آمریکا در ارتباط با ایران دانست. به همین دلیل است که هرگونه مذاکرات دیپلماتیک در روابط ایران و آمریکا با نشانه‌‌‌هایی از شوک و ابهام همراه می‌شود.
استفان رادمیکر، دستیار سابق وزیر امور خارجه ایالات متحده

آمریکا به دنبال یک توافق هسته‌ای بسیار محدود با ایران است

نه دولت آمریکا و نه اروپایی‌ها نمی‌خواهند روند بازگرداندن تحریم‌ها را آغاز کنند، زیرا این اعتراف به این است که تلاش آنها در دو سال و نیم گذشته برای متقاعد کردن ایران برای پیوستن مجدد به برجام شکست خورده است.
سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در واکنش به پرداخت بدهی گازی عراق به ایران، گفت که این اقدام تحت برخی معافیت‌های واشنگتن انجام شده است و این مبالغ به شکل مستقیم به ایران انتقال داده نمی‌شود.
شورای وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا روز دوشنبه (۵ تیر ۱۴۰۲) در راستای سیاست دوگانه دیپلماسی و فشار، هفت شخصیت ایرانی را به فهرست تحریم‌های این اتحادیه اضافه کرد.
برخی تحلیلگران خارجی مددعی‌اند که تهران درصدد است با استفاده از زمان گریز هسته‌ای، در رایزنی‌ها دست بالا را داشته باشد. این به معنای غنی‌سازی بیشتر اورانیوم و تعریف مکان‌های امن و ایمن برای پردازش آن است؛ مکان‌هایی همچون سایت فردو.
رصد اخبار نوشت: این گروه اعلام کرد با توجه به اینکه ایران کنوانسیون های پالرمو و سی اف تی را تصویب و اجرا نکرده است، گروه اقدام مالی تعلیق اقدامات علیه تهران را لغو کرده و آن را در فهرست سیاه خود قرار می دهد.
سفیر جمهوری آذربایجان در تل‌آویو می‌گوید «آسمان، مرز روابط جمهوری آذربایجان و اسرائیل» است و روابط این کشور با ایران به پایین‌ترین سطح خود رسیده است.
رییس‌جمهور پیشین آمریکا در گفت‌وگویی مدعی شد که او بر خلاف شواهد موجود در یک فایل صوتی منتشر شده، اسناد محرمانه‌ای را مربوط به یک برنامه نظامی سری آمریکا برای حمله به ایران را در اختیار نداشته و در حضور برخی مقامات نظامی آمریکا چنین اسنادی را به آن‌ها نشان نداده است.
در خبرها آمده بود که اخیراً سفارت عربستان در یکی از هتل های مدرن و مجلل شمال تهران شروع به کار کرده است،اقدامی که هرچند در عرصه روابط بین الملل و تجربه های دیپلماتیک غیر معقول نیست، اما به نظر می رسد خود دارای پیام های معنی داری باشد.