ایران در جهان

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی ایران در جهان را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

با انتشار خبر دستگیری چهارمین آمریکایی در ایران، مقامات غربی مسیر دست‌یابی به تفاهمی غیررسمی میان تهران و واشنگتن را صعب‌العبور توصیف کردند.
محمد مهاجری، فعال سیاسی اصولگرا می گوید اگر قبول داریم که یک کشور قدرتمند هستیم و رفتار‌های دیپلماتیک درست داریم، به هیچ وجه نباید نگران مذاکره مستقیم با آمریکا باشیم. اصلا نباید نگران باشیم که مذاکره به آبروی ما ضربه بزند. مذاکراتی که از طریق اعراب و اروپا با آمریکا داشته‌ایم چندان منفعتی برای ما نداشته است.
وزیر خارجه با اشاره به دیدار اخیر خود با همتای عمانی‌اش، گفت: عمان با هدف نزدیک کردن دیدگاه‌ها برای بازگشت همه طرف‌ها به تعهداتشان در برجام تلاش می‌کند و در این رابطه هم ابتکاراتی از طرف عمان در دیدار اخیر مطرح شد که مورد بحث و تبادل نظر قرار دادیم.
وزیر خارجه روسیه در پاسخ به گلایه همتای ایرانی خود از موضع اخیر مسکو درباره جزایر سه گانه ایرانی در بیانیه مشترک با شورای همکاری خلیج فارس تاکید کرد: فدراسیون روسیه هیچ تردیدی در مورد حاکمیت و تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران به خود راه نمی‌دهد و کاملا به آن احترام گذاشته و خواهد گذاشت.
علت اصلی سفر وزیر خارجه عمان به تهران

ایران و آمریکا به توافق رسیدند؟

وزیر خارجه عمان که در این سال‌ها از کشورش به عنوان میانجی در مناسبات ایران با دیگر کشورها یاد می‌شود، دوشنبه در سفری از پیش اعلام نشده به تهران آمد.
در حالی که مذاکرات احیای برجام بیش از یک سال است در بلاتکلیفی به سر می‌برد، مرخصی اجباری و ناگهانی مذاکره‌کننده ارشد آمریکا در بحث هسته‌ای، سرنوشت توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ را بیش از پیش به محاق برد.
اشغال ایران توسط روس و انگلیس باعث یک فاجعه بزرگ در ایران شد. کمونیست ها در شمال، افراد بسیاری را قتل عام کردند. اموال بسیاری غارت شد و به جز قحطی، بیماری های واگیرداری چون تیفوس نیز بلای جان مردم گردید و بسیاری از ایرانی ها را کشت.
اگر اجازه داده می‌شد مسئله برجام که در دولت آقای روحانی به مرحله مناسبی رسیده بود، ادامه پیدا می‌کرد، در طول ۲ سال اخیر شاهد این رفتار‌ها نبودیم که کشور‌های مختلف به امارات درباره جزایر سه گانه امتیاز بدهند. فرصت سوزی‌های متعددی که کردیم و زمان‌هایی به خاطر رفتار‌های یک گروه، با طیف فکری خاص از دست دادیم، ما را به شدت از امتیازاتمان عقب انداخته است. نکته مهم دیگر این است که ما به اندازه کافی اسناد داریم که ثابت کنیم این جزایر متعلق به ایران است و مشخص کنیم که بریتانیا در حق ما خیانت بزرگی کرد و در خصوص بحرین و امارات بدعهدی کرد.
روزنامه اسرائیلی هاآرتص مدعی شد: کاخ سفید اکنون به دنبال کنترل اوضاع تا یک زمان خاص، یعنی انتخابات ریاست جمهوری در نوامبر ۲۰۲۴ است. (همانطور که نتانیاهو نیز چنین است، اگرچه او احتمالاً امیدوار است انتخابات نتیجه متفاوتی داشته باشد). تا آن زمان، هدف این است که اطمینان حاصل شود شرایط بحرانی نمی‌شود.
گروهی از جمهوری‌خواهان سنا، با نگرانی از اینکه فروش نفت ایران علی‌رغم تحریم‌های آمریکا همچنان رو به افزایش است، می‌گویند دولت بایدن می‌تواند اقدامات بیشتری را برای مهار صادرات نفت و گاز ایران، به‌ویژه به چین انجام دهد.
سفیر جمهوری خلق چین در تهران با بیان اینکه احیای روابط ایران و عربستان عمل موفقیت‌آمیز ابتکار امنیت جهانی است، اظهار داشت: چین از درخواست ایران برای پیوستن به سازمان بریکس حمایت می کند. البته در این مساله سایر اعضا هم باید موافقت کنند.