ایران در جهان

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی ایران در جهان را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

حسن بهشتی‌پور، کارشناس سیاست خارجی درباره گزارش المانیتور در رابطه با مسیر توافق رابرت مالی با ایران به «انتخاب» گفت: دیپلمات‌ها تاثیرشان در مذاکرات به اندازه چانه‌زنی سیاسی است. آن‌ها باید بتوانند اهداف کشور خود را دنبال کنند و هدف طرق مقابل را به خوبی درک کنند. از سوی دیگر باید بتوانند نظرات را به یکدیگر نزدیک کنند. در رابطه با سیاست خارجی یک کشور تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی کار دیپلمات‌ها نیست و در جا‌های دیگری تصمیم سازی می‌شود.
بر اساس اعلام وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، در پی اقدام چند نماینده مجلس ایتالیا در میزبانی از تروریست نشان‌دار در محل پارلمان این کشور، جزوپه پرونه سفیر ایتالیا امروز از سوی مدیرکل غرب اروپا به وزارت امور خارجه احضار شد.
دنیای سیاست، از یک منظر همانند یک زمین فوتبال است که برای کسب بهترین نتیجه، بازیکنان باید در همه جای زمین پخش شوند. اگر تیمی همه بازیکنانش را در یک نیمه زمین جمع کند، هرگز برنده نخواهد شد.
نخست وزیر عراق با اینکه دلیل قطع صادرات گاز ایران به عراق تحریم های آمریکا است خاطرنشان کرد که با ایران به توافق رسیدیم و صادرات گاز از سر گرفته شد.
متیو میلر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در تداوم مداخله جویی آمریکا در امور ایران ادعا کرد که ایالات متحده آمریکا، جمهوری اسلامی ایران را به دلیل نقض حقوق بشر پاسخگو می کند.
ما در سیاست‌گذاری‌های کلان خود نمی‌بایست در هدف‌گذاری‌های دهه اول متوقف بمانیم و ناگزیر باید با تغییر رویه و تاکتیک‌های گذشته با سرعت و گستردگی لازم در صحنه بین‌المللی به حیات خود ادامه بدهیم.
«جیحون بایراموف» وزیر خارجه جمهوری آذربایجان با اشاره به سفر اخیر همتای ایرانی او به باکو اعلام کرد که از نظر این کشور، روابط با ایران اهمیت بالایی برای توسعه و امنیت منطقه دارد.
سلاح برای ما نه، برای آنها آری؛

تفاوت اینجا و آنجا از نظر آنها

با بررسی اتفاقات رخ داده به خوبی می‌توان صدها نمونه رفتارهای متناقض و دوگانه غربی‌ها در مواجهه با عملکرد مردم و مسئولین جمهوری اسلامی ایران را به نظاره نشست.
نشریه آمریکایی «هیل» می‌گوید: جو بایدن به‌جای اصرار بر میراث شکست‌خورده ترامپ در سیاست خارجی، به تحریم‌های ناکارآمد اما پرهزینه علیه کشورهایی نظیر ایران پایان دهد تا دیپلماسی را در خدمت منافع مردم آمریکا قرار گیرد.
سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید عنوان کرد: گفت‌وگو با ایران لزوما بدین معنا نیست که این کشور از رفتارهایی که ما مخالف آن هستیم، عدول کند.
ضربه سنگین تحریم ها به نفت و گاز ایران و میلیاردها دلاری که در حال از دست رفتن‌اند

خنجر عربستان از پشت؛ میدان گازی آرش از دست رفت

وزارت خارجه عربستان طی بیانیه‌ای مدعی شد مالکیت منابع طبیعی در منطقه دریایی تقسیم‌شده و میدان الدره (آرش) به‌طور کامل در مالکیت مشترک میان پادشاهی عربی سعودی و کشور کویت است و ایران هیچ سهمی از آن ندارد.
شاید دلیل رسانه ای کردن موضوع میدان گازی آرش از سوی کویت، به دلیل پیشرفت های اخیر در روابط ایران و عربستان باشد. به نظر من نباید این اتفاق را حساس کرد و اجازه داد که کشورهای دیگر که دوست ندارند رابطه تهران و ریاض بهبود پیدا کند، از فرصت سواستفاده کنند. بلکه باید این مساله را به سمت اتاق‌های دیپلماتیک ببرند و موضوع را از مسائل رسانه‌ای دور کنند.
امروز نشست دوره‌ای شورای امنیت سازمان ملل متحد با موضوع قطعنامه 2231 برگزار می‌شود. قطعنامه‌ای که ایران نیز در نوشتن متنش مشارکت داشت و پس از تصویب برجام را تأیید کرده و موجب خروج ایران از فصل هفت منشور ملل متحد شد.
دولت سیزدهم در دومین سال سکانداری خود موفق شد طلسم ۱۶ ساله عضویت ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای را بشکند، در حالی که در دولت گذشته برخی با بهانه عدم عضویت ایران در FATF مدعی بودند ایران قادر به عضویت در سازمان شانگهای نیست.
اگر ما سهمی در این میدان گازی داریم، باید در سال‌های گذشته نشست‌های مشترک بزرگ و اثرمندی با طرفین مناقشه برگزار و حد و حدود سهم هر یک در میدان گازی آرش مشخص می‌شد. متاسفانه این اتفاق رقم نخورده است.