ایران در جهان

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی ایران در جهان را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

یک مقام دولت آمریکا می‌گوید «جو بایدن» رئیس‌جمهور این کشور در تماس تلفنی بامداد یکشنبه با «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم اسرائیل، گفته ایالات متحده در هیچ عملیات هجومی علیه ایران مشارکت نخواهد کرد.
اقدام اخیر دولت دموکرات بایدن، گواه این مسئله است که امکان تعامل در چهارچوب برجام وجود ندارد و ظاهرا زودتر از آنچه که تصور می‌شد، ناقوس مرگ توافق هسته‌ای به‌صدا درآمده است.
در تماس تلفنی وزیر امور خارجه ایتالیا با امیرعبداللهیان؛

وزیر امور خارجه کشورمان: ایران همواره بخش مثبت تحولات منطقه بوده

وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد که ایران همواره بخش مثبت تحولات منطقه بوده و برای ثبات و امنیت پایدار منطقه هزینه زیادی را متحمل شده است.
رییس جمهور ضمن تجلیل از غیرت جوانان امت اسلامی در دفع فتنه‌های مختلف، تاکید کرد: توسعه روابط ایران و پاکستان خوشایند قدرت‌های سلطه‌گر نیست و آنها به دنبال شکاف بین ایران و پاکستان هستند.
رئیس جمهور با تسلیت شهادت سه فرزند رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس در پی حمله رژیم سفاک صهیونیستی به اردوگاه الشاطی تصریح کرد: رهبران مقاومت با این فداکاری‌ها و جانفشانی‌ها همراه با ملت خود در خط مقدم آزادسازی قدس شریف قرار دارند.
اگر تهران تصمیم به انجام یک حمله "متناسب" با هدف "برقراری مجدد بازدارندگی" اش بگیرد، (تا به اسرائیل بفهماند که دیگر نباید چنین حمله‌ای را تکرار کند) ممکن است حملاتی موشکی را به یک سفارت خانه اسرائیل در نقطه‌ای از جهان انجام دهد.
۱۸۶روز ازعملیات طوفان الاقصی می‌گذرد و شرایط برای مردم مظلوم غزه هر روز دردناک‌تر می‌شود اما روحیه مقاومت و جهادی همچنان در میان مردم غزه بالاست و این نقطه قوت ملت فلسطین است که نشان می‌دهد برخلاف بمباران‌ها و شهادت بیش از ۳۳هزارنفر و مجروح شدن حدود ۷۶هزار نفر، مردم غزه همچنان در برابر ابزار‌های کشتار جمعی رژیم صهیونیستی مقاومت می‌کنند.
در شرایط حساس و خطیر، اداره‌کنندگان کشورها زمانی می‌توانند بهترین عملکرد را داشته باشند که حمایت و پشتیبانی مردم را داشته باشند. جمعیت شرکت‌کننده در راهپیمایی روز جهانی قدس که جمعه گذشته در ایران برگزار شد، بهترین شاخص و معیار برای دانستن این است که، مردم چه می‌خواهند. طبق اطلاعات دقیقی که به دست ما رسیده میزان مشارکت در این راهپیمایی ضدصهیونیستی «بی‌سابقه» بود.
معاون سیاسی دفتر رئیس جمهور درباره پاسخ آمریکا به پیام مهم ایران عنوان داشت: آمریکا از ایران درخواست کرد که اهداف آمریکایی را نزند. این پاسخ نشانگر این است که ایالات متحده توقع انتقام و پاسخی بزرگ از سوی ایران را دارد.
تحریک ایران برای ورود مستقیم به جنگ فراگیر با اسرائیل از این نظر برای مقامات این رژیم جذاب است که می تواند فشارها را از روی اسرائیل بردارد و به دلیل رویکرد خصمانه مشترک آمریکا و کشورهای عرب منطقه نسبت به ایران، بار دیگر ائتلافی جدید در منطقه شکل بدهد و ایران هراسی را جایگزین حمله و انتقاد از اسرائیل کند.
پاسخی که ایران می‌دهد باید طوری باشد که در محاسبات دشمن نیامده باشد؛ در این صورت قطعا بازدارندگی لازم را خواهد داشت. زمان هم «مهم» است. این پاسخ باید تا زمانی که این خشم مقدس ایرانیِ باغیرت وجود دارد داده شود یعنی با قید «فوریت»!
رهبر معظم انقلاب در پیامی و در پی شهادت سردار زاهدی و همرزمانش:

رژیم صهیونیستی را پشیمان خواهیم کرد

رژیم خبیث به دست دلاورمردان ما مجازات خواهد شد. آنها را از این جنایت و امثال آن پشیمان خواهیم کرد به حول و قوه‌ی الهی.
بدترین سناریوی احتمالی این است که اقدام تلافی جویانه ایران به یک جنگ تمام عیار بین اسرائیل و حزب الله بدل شود. تلاش‌ها برای کاستن از تنش‌ها بین اسرائیل و حزب الله در امتداد مرز‌های جنوبی لبنان، از جمله توسط مقام‌های دولت بایدن تاکنون ناکام مانده و مرز اسرائیل و لبنان به یک نقطه تنش بسیار حساس تبدیل شده است.
مرور تحریم علیه کشورمان بین سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۱ نشان می‌دهد که دولت آمریکا تمام تحریم‌های عمده علیه ایران را اعمال کرده است حال این سوال مطرح است آیا دیگر چیزی برای ترامپ باقی مانده است؟