ایران در جهان

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی ایران در جهان را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

وزیر امور خارجه با اشاره به اینکه آمریکا کشوری بود که از برجام خارج شد و تعهداتش را نقض کرد،گفت: اکنون هم وظیفه دارد به برجام برگردد و تعهداتش را اجرا کند. به محض آن که آمریکا تعهداتش را اجرا و ایران نیز نفع عمل به این تعهدات را مشاهده کند، ما نیز تعهدات خود را به صورت کامل اجرا می‌کنیم.
از زمان ورود جو بایدن به کاخ سفید منطقه شاهد برخی از تحولات بوده است. ارتش رژیم صهیونیستی پس از حمله به دیرالزور و منطقه البوکمال در شرق سوریه این بار و در روزهای اخیر به غرب این کشور یعنی حماه حمله کرده است.
مذاکره‌کننده سابق هسته‌ای در یادداشتی تشریح کرد؛

علل مخالفت عبری-عربی با برجام

سیدحسین موسویان دیپلمات و مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای سابق ایران در یادداشتی به ابعاد مخالفت های جریانات سیاسی عبری-عربی در خصوص برجام اشاره کرده است.
ظریف در بدو ورود به استانبول:

همکاری‌های مشترک ما با ترکیه حیاتی است

وزیر خارجه کشورمان در بدو ورود به استانبول در پاسخ به خبرنگاران گفت که با مقامات ترکیه در خصوص ضرورت ایجاد زمینه‌های صلح پایدار در قفقاز به گفت‌وگو خواهد پرداخت.
وزیر امور خارجه کشورمان در سفر خود به چند کشور منطقه راه رسیدن به صلح پایدار را در گذر از ترتیبات منطقه‌ای فراگیر و همکاری‌های منطقه‌ای جستجو کرده و براین اصل تاکید دارد کشورهای منطقه، مستقل و بدون دخالت بیگانگان می‌توانند منطقه خود را امن و با ثبات نگهدارند.
هشدار سخنگوی ارشد نیروهای مسلح به مقامات رژیم صهیونیستی:

کوچکترین خطایی ببینیم با خاک یکسان خواهید شد

سخنگوی ارشد نیروهای مسلح در واکنش به اظهارات تهدید آمیز یکی از مقامان ارتش رژیم صهیونسیتی علیه جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: اگر کوچکترین و کمترین خطایی از رژیم صهیونسیتی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران ببینیم، با توانمندی‌های غیر آشکار خود در کمترین زمان ممکن حتماً حیفا و تل‌آویو را با خاک یکسان خواهیم کرد.
رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران در گفتگو با پرسون مطرح کرد:

تأثیر رشد صادرات بنزین و ارزآوری آن

کشوری که در مسیر واردات بنزین و مصارف بالا قرار داشت و این موضوع به مسئله نگران کننده‌ای تبدیل شده بود، حال به کشور صادر کننده بنزین تبدیل شده است و مصارف آن نیز تا حدودی منطقی شده است و در محدوده متوسطی که تعریف و پیش‌بینی شده بود، قرار گرفته است که این مسئله می‌تواند برای همه حامل‌های انرژی یک فرصت باشد که همین مسیر را در پیش بگیرند تا بتوانیم ارزآوری داشته باشیم و برای کشور درآمدزایی کنیم.
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (سه شنبه) و در بدو ورود به مسکو اظهار داشت: به دنبال تشکیل اتحادیه همکاری ۶ جانبه در منطقه هستیم و این مهمترین هدف این سفر منطقه ای به کشورهای حوزه قفقاز است.
ساعاتی قبل صورت گرفت؛

هیأت سیاسی طالبان در تهران

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران از سفر هیأت سیاسی طالبان به ایران خبر داد.
رئیس ستادکل نیروهای مسلح با بیان اینکه رزمایش‌های اخیر موجب دلگرمی مردم و ناامیدی دشمنان شد،گفت:دشمن چندین بار درخلال برگزاری این رزمایش‌ها ازطرق مختلف اعلام کرد که قصد هیچ‌گونه تهاجمی ندارد.
در بازدید وزیر اقتصاد ارمنستان از نمایشگاه بین‌المللی اصفهان مطرح شد؛

توسعه ارتباطات تجاری ایران و ارمنستان با تکیه بر صنعت نمایشگاهی

همزمان با بازدید وزیر اقتصاد کشور ارمنستان از نمایشگاه بین‌المللی اصفهان، گام‌های همکاری‌های دو جانبه میان ایران و ارمنستان در صنعت نمایشگاهی با نقش‌آفرینی نمایشگاه اصفهان برداشته شد.
دیپلمات سابق ایران در آلمان در گفتگو با پرسون:

ایران بر عقیده سلطه‌ ستیزی استوار ایستاده است

مهم‌ترین دلیل عدم توفیق تحریم‌های امریکا علیه ایران، تحلیل غلط ترامپ از ایران و مردم ایران بود. ایرانی‌ها ممکن است که از اجراییات و مسائلی که برای معیشت و زندگی‌شان پیش می‌آید، شاکی باشند اما همواره در طول تاریخ اثبات کرده‌اند که در مقابل تعدی و تجاوز می‌‌ایستند و تحلیل ایرانی‌ها از رفتارهای ترامپ و امریکا در طول چهل سال تعدی بود، لذا ایرانی‌ها مقاومت کردند.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: با توجه به این که برجام یکی از افتخارات دموکرات در حل بحران ایران محسوب می شود جو بایدن به راحتی این توافقنامه را کنار نخواهد گذاشت.
کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با پرسون مطرح کرد:

معمای بازگشت ایران و آمریکا به برجام!

اگر طرف‌های مقابل ما خصوصاً آمریکایی‌ها بخواهند موضع گذشته خود را داشته باشند، قطعاً بازگشت آمریکایی‌ها به برجام برای ما توأم با ضرر و زیان خواهد بود چرا که ما در خلال این 5 سال هزینه‌هایی را متحمل شدیم و در شرایط فرضی، ما با تحریم‌های گذشته به علاوه تحریم‌های بعد از برجام مواجه خواهیم بود که این به صلاح ما نیست.