ایران در جهان

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی ایران در جهان را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

وزیر انرژی جمهوری آذربایجان گفت: از گذشته، کشورهای جمهوری آذربایجان و جمهوری اسلامی ایران ارتباطات و تعاملات بسیاری خوبی داشتند و بر این باور هستیم  رودخانه ارس مرز بین المللی مابین دو کشوری جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان نیست بلکه مرز دوستی، برادری است.
مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران از انعقاد تفاهم‌نامه فی مابین ایران و جمهوری آذربایجان در راستای بهره‌برداری آب و انرژی از رودخانه ارس خبر داد.
یک پایگاه خبری در گزارشی تحلیلی با نقل قول از کارشناسان اسرائیلی مطرح کرد که با وجود مخالفت‌ها و تلاش‌های رژیم صهیونیستی، کاخ سفید سیاستش را نسبت به بازگشت به توافق هسته‌ای تغییر نداده است.
جنبه فنی در مذاکرات و بحث‌های ایران و 1+5 مدت‌هاست از بین رفته است و متأسفانه حتی ظاهر کار را نیز حفظ نکرده‌اند و آژانس کارکرد فنی خود را فراموش کرده است.
یک کارشناس مسائل بین الملل خاطر نشان کرد: با برداشته شدن عملی تحریم‌ها باید شاهد تغییرات در سطح تعاملات بین المللی باشیم اما به نظر می‌رسد در روند مذاکرات احیای برجام، آمریکایی‌ها منتظر نتایج انتخابات در ایران هستند.
جمعی از جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان آمریکا در نامه ای خطاب به وزرای خارجه و خزانه داری این کشور، مدعی شده اند که رفع تحریم های ایران و سوریه نباید راه مماشاتی برای احیای برجام باشد.
رئیس دفتر مطبوعاتی هیئت ایران در سازمان ملل مطرح کرد:

ایران عجله‌ای برای توافق ناقص در مذاکرات برجام ندارد

رئیس دفتر مطبوعاتی نمایندگی دائمی ایران در سازمان ملل در گفت و گویی مواضع کشورمان را درباره روند فعلی مذاکرات احیای توافق هسته ای در وین بیان کرد.
معاون وزیر امور خارجه کشورمان در گفت‌وگویی به وضعیت فعلی مذاکرات احیای توافق هسته‌ای در وین پرداخته و گفت با وجود پیش‌رفت‌های انجام شده، هنوز مسائل مهم حل نشده‌ای وجود دارند.
مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گفت‌وگویی مواضع این نهاد بین‌المللی را درباره نظارت بر برنامه هسته‌ای ایران با توجه به تحولات اخیر در سطح غنی‌سازی اورانیوم در ایران و توافق هسته‌ای بیان کرد.
در همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری در منطقه ویژه تجاری بانه عنوان شد:

علاقمندی سرمایه‌گذاران استان سلیمانیه عراق برای حضور در کردستان

استاندار سلیمانیه عراق گفت: با تبدیل شهرستان‌هایی همانند بانه به منطقه آزاد تجاری، علاقمندی سرمایه‌گذران اقلیم کردستان برای انجام سرمایه گذاری در شهرستان بانه و دیگر مبادی مرزی در این استان بیشتر از پیش شده است.