ایران در جهان

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی ایران در جهان را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

عضو پیشین کمیسیون امنیت ملی گفت: اگر فعالیتی علیه ایران در آنسوی مرزها اتفاق افتاد و مسئولین آن کشور اقدامی نکنند، قطع به یقین جمهوری اسلامی ایران این حق را برای خود بر اساس قوانین بین المللی قائل است که از امنیتش دفاع کند.
سخنگوی ارتش پاکستان با تاکید بر عزم این کشور برای مراقبت از مرزهای بین المللی خود با همسایگان همزمان با تحولات افغانستان، از تکمیل ۵۸ درصدی طرح حصارکشی مرزهای پاکستان با جمهوری اسلامی ایران خبر داد.
گزارش الجزیره از اهداف سفر نخست وزیر اسرائیل به واشنگتن؛

بنت به دنبال توقف مذاکرات وین

محمد الشرقاوی، استاد حل درگیری‌های بین المللی در دانشگاه جرج میسون گفت: نخست وزیر اسرائیل سعی دارد آمریکایی‌ها را در مورد مهار ایران قانع کرده و تاکید کند مذاکرات وین پایان یافته و به نتیجه‌ای نمی‌رسد. به گفته الشرقاوی، بنت می‌خواهد اسرائیل را یک قدرت منطقه‌ای نشان دهد که توان ائتلاف با متحدان عرب خود را دارد، اما بعید است که دولت بایدن با این طرح همراهی کند، چرا که استراتژی واشنگتن مستلزم تکمیل مسیر با ایرانی هاست.
رئیس‌جمهور در گفتگوی تلفنی با صدراعظم اتریش گفت: کاهش مبادلات تجاری دو کشور مبنا و توجیه منطقی ندارد. باید حافظ منافع دو کشور باشیم و اجازه ندهیم بدخواهان با ترفندهای مختلف بر این روابط تاثیر بگذارند.
سخنگوی وزارت امور خارجه ضمن تاکید بر استقبال ایران از انتقال مسالمت آمیز قدرت به دولت فراگیرگفت: ایران در کنار مردم افغانستان خواهد ماند .
دیپلمات سابق در گفتگو با پرسون مطرح کرد؛

استیفای حقوق ملت ایران، شرط پایبندی به برجام

ایران به تعهدات برجامی خود عمل کرده است و در صورتی که حقوق ملت ایران استیفا شود کماکان پایبند به برجام خواهد بود. در حال حاضر ایران منتظر عمل معقول و منطقی طرف اروپایی و آمریکایی است که به تعهدات خود عمل کند و قطعاً ایران از موضع خود در تحقق اهداف ملی به هیچ عنوان کوتاه نخواهد آمد.
وزارت خارجه سه کشور اروپایی طرف برجام، بدون اشاره به اینکه از تعهداتشان در برجام عدول کرده‌اند در بیانیه‌ای مشترک از گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره غنی‌سازی ایران ابراز نگرانی کرده‌اند.
نماینده سازمان جهانی بهداشت در جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد: حدود ۸.۵ میلیون دوز دیگر نیز از طریق این سازوکار در مرداد و شهریور ۱۴۰۰ به کشور وارد خواهد شد.
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی که به رؤیت خبرنگار رویترز رسیده، به کشور‌های عضو اعلام کرده است که ایران با سرعتی بیشتر از قبل و با استفاده از ۲ آبشار سانتریفیوژ در حال غنی‌سازی اورانیوم در سطح ۶۰ درصد است.
شی جین پینگ رئیس جمهوری خلق چین، در پیامی با تبریک فرارسیدن پنجاهمین سالگرد برقراری روابط سیاسی با ایران،‌ اظهار داشته است که آمادگی دارد با تشریک مساعی رئیس جمهور کشورمان، همکاری دو کشور در زمینه‌های مختلف را تحکیم کنند.