ایران در جهان

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی ایران در جهان را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

رئیس‌جمهور گفت: در صورت موافقت عراق، کسانی می‌توانند به زیارت اربعین مشرف شوند که با تایید وزارت بهداشت و درمان هر دو دُز واکسن کرونا را زده باشند.
سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با بیان اینکه حامیان تحریم در آمریکا جعبه ابزار تحریمی خود را در اثر مقاومت حداکثری ایران خالی دیده‌اند.گفت: آمریکایی‌ها این بار با توسل به سناریوهای هالیوودی، تلاش دارند حیات برگرفته از فضای تحریمی را برای خود زنده نگه دارند.
وزیر امور خارجه از تاکید و اهتمام ویژه وزارت‌ امور خارجه و دولت جمهوری اسلامی ایران بر عملیاتی کردن توافق مشارکت راهبردی و پیگیری برنامه توسعه روابط با چین خبر داد.
در تماس تلفنی امروز الکساندر شالنبرگ وزیر امورخارجه اتریش با حسین امیر عبداللهیان، طرف اتریشی با تبریک آغاز به کار وزیر امور خارجه ایران، آمادگی اتریش برای ارتقا همکاری‌ها و همچنین اهدای یک میلیون دوز واکسن طی دو هفته آتی را اعلام کرد.
قنادباشی در گفت‌وگو با پرسون پاسخ داد:

واقعیت کمک‌های ایران به لبنان چیست؟

یک کارشناس مسائل خاورمیانه معنای اظهارات اخیر دبیر کل حزب الله لبنان در رابطه با خرید سوخت از ایران را تشریح کرد. 
محسن جلیلوند در گفتگو با پرسون مطرح کرد؛

آمریکا به دنبال قطع روابط ایران و لبنان

به خاطر چالش‌هایی که ما و آمریکا داریم، آمریکایی‌ها قصد دارند در همه جای دنیا دست ایران را از همه چیز کوتاه کنند یعنی هر قدر روابط ایران و لبنان افزایش پیدا کند، آمریکایی‌ها به دنبال این هستند که روابط ما را قطع کنند. فشاری که در حال حاضر به لبنان و مردم لبنان وارد می‌شود به دلیل همین سیاست‌های آمریکا است.
عضو پیشین کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: اقداماتی صورت بگیرد که نتیجه‌اش منجر به ناامنی و ورود متغیرهای آشوب زا و خطر زا باشد قطعا جمهوری اسلامی ایران در چارچوب منافع خودش اقدامات محکمی انجام خواهد داد.
دستیار وزیر امور خارجه خبر داد؛

عزیمت دیپلمات‌های تازه نفس ایران به کابل

دستیار وزیر امور خارجه در امور آسیای جنوبی گفت: همکاران تازه نفس به کابل رفتند تا سفیرمان را یاری دهند و سفارت کشورمان در این روزها همچنان فعال باشد.
وزیر امور خارجه کشورمان در نشست مشترک با سفیر و اعضای نمایندگی‌های کشورمان در محل سفارت جمهوری اسلامی درخصوص آخرین وضعیت روابط ایران و عراق به گفتگو و تبادل نظر پرداخت.
پس از این‌که سید حسن نصرالله اعلام کرد که این کشتی از ایران به سمت لبنان حرکت کرده است تا سوخت گازوئیل را به دست آن‌ها برساند، آمریکایی‌ها به تکاپو افتادند و حتی سفیر آمریکا در بیروت از متحدین خود یعنی مصری‌ها و اردنی‌ها خواست که تحریم‌ها را موقتاً بردارند و به لبنانی‌ها سوخت ارائه دهند. اگر همین را تنها اثر اعلام حرکت کشتی ایرانی به سمت لبنان در نظر بگیریم، شکست سختی برای آمریکایی‌ها و سیاست‌های تحریمی که علیه کشور لبنان اعمال کرده، است.
در حاشیه نشست بغداد صورت گرفت؛

گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با رئیس‌جمهور مصر

وزیر خارجه کشورمان در جمع روسای هیات‌های شرکت کننده در نشست منطقه‌ای حمایت از عراق و در حاشیه این نشست با عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهور مصر گفت‌وگو کرد.