ایران در جهان

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی ایران در جهان را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

امیرعبداللهیان مطرح کرد؛

اراده بازگشت به مذاکره را داریم

رئیس دستگاه دیپلماسی گفت: ما اراده بازگشت به مذاکره را داریم، اما مذاکره‌ای جدی که تامین کننده حقوق و منافع ملت ایران باشد.
نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به اعلام آمادگی انگلیس برای بازپرداخت بدهی‌های 40 ساله خود به ایران، گفت: امیدواریم این بار انگلیسی ها که مشهور به فریبکاری و خلف وعده هستند به این وعده خود عمل کنند.
تهران که به دنبال نفوذ بر افغانستان پس از خروج آمریکا بود، میزبان هیاتی از نمایندگان طالبان از دفتر سیاسی موقت این گروه در دوحه به سرپرستی ملا عبدالغنی برادر شد که اکنون معاون اول نخست وزیر افغانستان است. ایران همچنین محل مذاکرات بین طالبان و دولت افغانستان بود. به نظر می‌رسد ایران یک جناح عمل گرا را در طالبان شناسایی کرده که احتمالاً با شاخه سیاسی اش ارتباط دارد.
یک کارشناس مسائل بین‌الملل لغو تمامی تحریم‌ها از سوی آمریکا را این‌گونه تحلیل کرد: اگر بخواهیم به نقطه مطلوب برسیم و بار سنگین تحریم ها را برداریم باید نوع نگاه را نسبت به منطقه و مسائل بین المللی تغییر دهیم تا در پی آن مشکلات اقتصادی هم برطرف شود.
کارشناس مسائل اروپا در گفتگو با  پرسون:

اولویت فرانسوی‌ها همگامی با آمریکایی‌هاست

فرانسوی‌ها ایران را در مسائل غرب آسیا و خاورمیانه برای خود یک اولویت می‌بینند چرا که از لحاظ ژئوپلتیک، کشورهای اروپایی و از جمله فرانسوی‌ها با آمریکا متفاوت هستند و نقش سازنده ایران را در مباحث غرب آسیا، مهاجرت، امنیت و مسائل مختلفی که ایران می‌تواند به حل آن‌ها کمک کند، قبول دارند اما ترجیح‌شان قطعاً ایران نیست. از آنجایی که بالانس‌های تجاری اروپا با آمریکا بالای یک تریلیون دلار است، آن‌ها هرگز آمریکایی‌ها را رها نمی‌کنند تا به سمت ایران بیایند.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به اشاره از سرگیری مذاکرات تا پیش از نوروز گفت: مذاکرات احیا و شروع خواهد شد منتها به نتیجه رسیدن یا نرسیدن آن به غربی‌ها بستگی دارد.
یک مقام وزارت خارجه آمریکا با ادعای اینکه واشنگتن آماده بازگشت فوری به مذاکرات وین است، گفت که شواهد نشان می‌دهد تیم مذاکره کننده جدید ایران چارچوب رایزنی‌های انجام شده در وین را نخواهد پذیرفت.
سخنگوی کمیسیون امنیت با اشاره به اظهارات بایدن در سازمان ملل؛

آمریکا حق ندارد برای بازگشت به برجام شرط و شروط تعیین کند/ بایدن، بزک شده ترامپ است!

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تاکیدکرد: آمریکا عضو برجام نیست و حق اظهار نظر در مورد برجام را ندارد و در جایگاهی نیست که برای بازگشت به آن شرط مشخص کند.
وزیر امور خارجه با بیان اینکه برای برون رفت از بحران‌ها و مشکلات و رفع سوءتفاهمات و اختلافات، مسیر و راه‌حلی به جز دیپلماسی وجود ندارد،گفت: اولویت دولت سیزدهم تقویت روابط با همسایگان است.
رسانه‌های پاکستانی روز سه‌شنبه به نقل از سخنگوی دولت موقت طالبان گزارش دادند: طالبان ادعای مبنی بر هرگونه مداخله ایران و پاکستان در امور داخلی افغانستان را رد کرد و دروغ دانست.
کارشناس مسائل منطقه در گفت وگو با پرسون مطرح کرد؛

لزوم بازنگری در روابط ایران با کشورهای همسایه با محوریت کار اقتصادی

منابع فراوان معدنی، صنعتی، کشاورزی، استعدادهای درخشان، نیروهای خلاق و کارآمد و مبتکرینی که در بحث توسعه سیاست خارجی امروز در سایه دولت سیزدهم با رأی مردم انتخاب شدند یک فرصت بسیار طلایی پیدا کرده‌اند که یک بار دیگر در روابط با کشورهای همسایه با محوریت و اولویت کار اقتصادی، بازنگری داشته باشیم.
رئیس جمهور در پیام جداگانه به نخست وزیر و رئیس جمهور ارمنستان ضمن تبریک فرارسیدن روزملی این کشور،گفت: معتقدم با همت و جدیت طرفین می‌توان در دوره جدید به دستاوردهای چشمگیری در تحکیم امنیت نایل شد.
رئیس سازمان انرژی اتمی ایران ضمن تاکید بر عدم انحراف در برنامه هسته‌ای گفت: باید با رفتار حرفه ای و فنی و به دور از نفوذهای سیاسی، روابط ایران و آژانس مبتنی بر قوانین و مقررات تسهیل و تسریع شود.
نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس با تاکید بر پرداخت سریع و بدون عذر و بهانه طلب ایران توسط انگلیس، گفت: جمهوری اسلامی ایران جز عدم وفای به عهد و نقض تعهدات تاکنون چیزی از انگلیس ندیده است.