ایران در جهان

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی ایران در جهان را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس با تاکید بر پرداخت سریع و بدون عذر و بهانه طلب ایران توسط انگلیس، گفت: جمهوری اسلامی ایران جز عدم وفای به عهد و نقض تعهدات تاکنون چیزی از انگلیس ندیده است.
رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: رئیس جمهور ایران، اعلام کرده‌اند که دولت خواهان مذاکرات نتیجه محور، با هدف برداشته شدن فشارها و تحریم های ناعادلانه علیه ملت ایران است.
مقتدایی با اشاره به بیانیه اخیر شورای همکاری خلیج فارس علیه ایران؛

شورای همکاری خلیج فارس پایش را از گلیمش درازتر نکند/ از سرنوشت حسنی مبارک عبرت بگیرید!

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تاکید بر مالکیت قطعی ایران بر جزایر سه گانه گفت: از شورای همکاری خلیج فارس انتظار داریم تا از طرح اظهارات مخرب خودداری کنند و از سرنوشت افراد چون حسنی مبارک و دیکتاتورهای منطقه که حرف های فراتر از حقوق خود مطرح می‌کردند درس عبرت بگیرند.
رئیسی در نشست مشترک هیات های عالیرتبه تاکیدکرد؛

افغانستان باید توسط افغان ها اداره شود؛ بدون دخالت بیگانگان

رئیس جمهوردر نشست مشترک هیات‌های عالیرتبهایران و تاجیکستان ضمن تاکید بر اینکه تنها راه حل و فصل مشکلات افغانستان تشکیل دولتی فراگیر بدون دخالت دولت خارجی است، گفت: از نظر جمهوری اسلامی ایران، افغانستان باید توسط افغانستانی ها اداره شود و هیچ دولت خارجی نباید در امور آن مداخله کند.
وزیر امورخارجه کشورمان در دیدار با سراج‌الدین مهرالدین وزیر امورخارجه تاجیکستان با اشاره به اشتراکات دینی، تاریخی، فرهنگی و زبانی دو کشور بر لزوم توسعه هرچه بیشتر همکاری‌های دو کشور در عرصه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی تاکید کرد.
با حضور روسای جمهور دو کشور صورت گرفت؛

امضای 8 سند همکاری میان ایران و تاجیکستان

مقامات ایران و تاجیکستان ۶ یادداشت تفاهم همکاری، یک توافق نامه و یک پروتکل فنی همکاری های گمرکی به امضا رساندند.
رئیس جمهور کشورمان با بیان اینکه دو کشور ایران و تاجیکستان ظرفیت های مناسبی برای گسترش روابط و همکاری ها دارند، افزود: تقویت مناسبات، زمینه ای برای ارتقای سطح همکاری های منطقه ای دو کشور نیز خواهد بود.
ظاهرا در مرحله پسا نتانیاهو، رهبری اسرائیل در تلاش است گفتمان هراس انگیز خود را تغییر دهد، بویژه آنکه چنین گفتمانی باعث می‌شود اسرائیل مکان خطرناکی برای زندگی شناخته شود و همین امر، به جذب مهاجران یهود ضربه بزند و اقتصاد اسرائیل ضعیف شود.
رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و کره جنوبی گفت: کره جنوبی را یکی از شرکای خوشنام و قابل اعتماد ایران طی سال‌های گذشته نام برد، اما در خصوص تحرکات سه سال اخیر این کشور گوشزد کرد که کره جنوبی تحت فشار آمریکا با مسدود کردن منابع ارزی کشورمان در شرایط کرونایی، نگاه مردم ایران را نسبت به خود تغییر داده است.
نماینده اتحادیه اروپا در سازمان های بین المللی در وین در بیانیه ای در شورای حکام و با استناد به گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به بیان مواضع اتحادیه اروپا درباره تحولات اخیر برنامه هسته ای ایران پرداخت.
روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی درباره افزایش ظرفیت هسته ای کشورمان تصریح کرد که هدف جمهوری اسلامی ایران از این کار، اعمال فشار بر دولت بایدن برای احیای سریع توافق هسته ای ٢٠١٥ است.
نماینده مردم قم با اشاره به سفر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: مجلس از آقای اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی دعوت به عمل آورد تا در جلسه علنی یا غیرعلنی نمایندگان را در جریان توافقات هسته‌ای قرار دهد.
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در واکنش به برخی فضاسازی‌ها مبنی بر اینکه بیانیه آژانس و سازمان انرژی اتمی، دور زدن قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها بوده است ،گفت: همه دسترسی‌های آژانس بین المللی انرژی اتمی به سایت‌های هسته‌ای ایران، طبق قانون«لغو تحریم‌ها» بوده است.