ایران در جهان

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی ایران در جهان را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

کارشناس مسائل قفقاز و غرب آسیا با اشاره به اختلافات مرزی ایران و آذربایجان که طی چند روز افزایش یافته است، اظهارداشت: در زمان جنگ قره‌باغ بین آذربایجان و ارمنستان طرف آذربایجانی این استنباط را پیدا کرد که به دلیل مواضع ایران در این جنگ، کشورمان طرف ارمنستان را گرفته هرچند که مقامات ایرانی بر تمامیت ارضی آذربایجان تاکید کردند، اما این تصور بر روی آذری‌ها باقی مانده و هنوز نیز فکر می‌کنند ایران طرف ارمنستان را در این مناقشه گرفته است.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت وگو با پرسون:

عضویت دائم ایران در سازمان همکاری شانگهای، موفقیتی بزرگ در سیاست خارجی

سازمان همکاری شانگهای بعد از همکاری‌های حوزه امنیتی وارد همکاری‌های حوزه اقتصادی نیز شده است و از این جهت برای ایران یک فرصت بسیار خوب است تا همکاری‌های خود را در حوزه بانکی، حوزه ICT، مخابرات و ... را تقویت کند.
موسوی در واکنش به معترضان به ساختمان سفارت ایران در باکو؛

پیگیر برخورد با خاطیان هستیم

موسوی سفیر کشورمان در باکو گفت: پلیس دیپلماتیک و وزارت کشور جمهوری آذربایجان چهار متعرض به سفارت جمهوری اسلامی ایران را شناسایی، بازداشت و بازجویی کرد.
سازمان هواپیمایی کشوری، فرودگاه‌های کشور را از اعزام مسافران بدون ویزا به فرودگاه نجف منع کرد.
وزیر خارجه با تبریک روز ملی چین در صفحه توئیتر خود نوشت: تلاش مشترک ما در مبارزه با کرونا، پیشبرد طرح کمربند راه و برنامه همکاریهای جامع، همکاری متقابل میان دو تمدن است. ما همیشه دوستان دوران سختی را به خاطر خواهیم سپرد.
واکنش ایران به سفر وزیر خارجه رژیم صهیونیستی به بحرین؛

این لکه ننگ از دامان حکام بحرین پاک نخواهد شد

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان استقبال حقیرانه حاکمان بحرین از مقام رژیم اشغالگر قدس را خلاف خواست و رای مردم شریف و آزاده بحرین خواند و گفت این لکه ننگ پاک شدنی نیست.
پاریس اعلام کرد که به همراه شرکایش برای از سرگیری مذاکرات هسته‌ای با ایران روی کمک چین به منظور به کار بستن قانع‌کننده‌ترین بحث‌ها در گفت و گوی خود با تهران حساب باز کرده است. سخنگوی وزارت خارجه فرانسه روز پنجشنبه در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آیا چین برای متقاعد کردن تهران برای از سرگیری مذاکرات وین به اندازه کافی نقش سازنده ایفا می‌کند، اظهار داشت: فرانسه، «شرکای E ۳» و دیگر شرکای این کشور در توافق هسته‌ای و آمریکا با هم متحد بوده و از ایران می‌خواهند بدون تاخیر به مذاکرات بازگردد.
دیپلمات باسابقه آمریکایی در خاورمیانه:

ایرانی‌ها دیگر از ما نمی‌ترسند

دنیس راس (Dennis Ross)، دیپلمات باسابقه آمریکایی در خاورمیانه گفت: «روشن است که ایرانی‌ها دیگر از ما نمی‌ترسند. این یعنی ما فاقد آن سطح از بازدارندگی هستیم که به آن نیاز داریم، چه در زمینه مساله هسته‌ای و چه در منطقه».
رئیس سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به قراردادهای دوجانبه با روسیه در حوزه هسته ای گفت: به تفاهم رسیدیم که در مذاکرات جدید ساز و کارهای متفاوتی را با هدف سرعت گرفتن کارها پایه گذاری کنیم.
عضو هیات رئیسه کمیسیون امنیت ملی مجلس با تاکید بر اینکه اجرای برجام منافع همه طرف‌ها را تامین می‌کند، گفت: آمریکا از آمادگی برای بازگشت به تعهدات‌ برجام صحبت می‌کنند اما هیچ اقدام عملی برای اثبات عزم‌شان به ملت و دولت جدید ایران نشان نداده‌ و بدتر از همه همزمان تحریم‌های جدیدی را اعمال کرده‌ است.
رئیس کمیته امنیت مجلس معتقد است نوع رفتارهای اخیر دولت جمهوری آذربایجان علیه ایران توسط صهیونیست‌ها هدایت می‌شود از این رو به آنها هشدار می‌دهیم خسارت ادامه توجه به تحریکات این رژیم، متوجه خودشان خواهد شد.
رئیسی هنگام دریافت استوارنامه سفیر جدید سریلانکا؛

هیج مانعی برای توسعه روابط با سریلانکا وجود ندارد

رییس جمهور با اشاره به ظرفیت های گسترش روابط ایران و سریلانکا،‌ گفت: جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد تمام ظرفیت های همکاری بین دو کشور را فعال کند.
رئیس جمهور هنگام دریافت استوارنامه سفیر جدید انگلیس گفت: روح استقلال و آزادی خواهی در وجود ملت ایران است و هروقت احساس کنند که کشورهای دیگر زورگویی می کند، زیر بار زور نمی روند و عکس العمل نشان می دهند.