ایران در جهان

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی ایران در جهان را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه منافع ما باید در مذاکرات هسته‌ای تامین شود، گفت: موضوع اخذ خسارت ناشی از عدم اجرای برجام باید در مذاکرات آینده به عنوان مطالبه و حق ایران پیگیری شود.
نماینده مسیحیان آشوری و کلدانی در مجلس با اشاره به تلاش صهیونیست‌ها و برخی معاندین برای اعمال محدودیت و محرومیت برای ورزش ایران در میادین بین‌المللی گفت: مطمئنا با ورود به موقع و مدیریت مسئولین کشور این حربه نیز شکست می‌خورد.
رییس مرکز امور حقوقی بین المللی معاونت حقوقی ریاست جمهوری، گفت: دیوان داوری بین‌المللی ضمن رد دفاعیات بحرین، این کشور را ناقض معاهده دوجانبه قلمداد کرد و آن دولت را به پرداخت بیش از ۲۰۰ میلیون یورو غرامت به بانک‌های ملی و صادرات محکوم کرد.
هفدهمیــن کنفــرانس امنیتــی منـطقــه‌ای موســوم بــه «گفت‌وگوهای 2021»در حالی در منامه پایتخت بحرین «استان چهاردهم ایران» برگزار شد که نقش هژمونی آمریکا در غرب آسیا رو به افول قرار دارد.
سفر گروسی به تهران، قبل از نشست شورای حکام آژانس و همچنین یک هفته قبل از آغاز مذاکرات ایران و ۱+۴ در وین انجام‌شده است و برای اولین بار با حسین امیر عبداللهیان، وزیر خارجه کشورمان دیدار و گفت‌وگو کرد.
رئیسی در دیدار دبیرکل سازمان همکاری اقتصادی مطرح کرد؛

برای همکاری‌های منطقه‌ای اهمیت ویژه‌ای قائلیم

رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه ایران از فعال شدن و توسعه فعالیت های سازمان اکو حمایت می کند، گفت: تهران برای همکاری های منطقه ای در قالب سازمان همکاری‌های اقتصادی اهمیت ویژه‌ای قائل است.
سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در آستانه از سرگیری مذاکرات احیای توافق هسته‌ای در وین، به سوالاتی درباره این مذاکرات، مطرح شدن موضوع برنامه هسته‌ای ایران در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و آزادسازی زندانیان آمریکایی در ایران پاسخ داد.
مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در خصوص سفرش به تهران گفت که امیدوار است نتیجه این سفر ایجاد کانال گفت‌وگوی مستقیم برای ازسرگیری فعالیت‌های راستی‌آزمایی ضروری این نهاد در ایران باشد.
خطیب‌زاده در نشست خبری مطرح کرد؛

محور تمرکزمان در مذاکرات وین در جهت رفع تحریم‌هاست

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه برخی کشورها در آستانه آغاز مذاکرات وین در حال اشتباه محاسباتی هستند، گفت: تمرکز ما در مذاکرات وین بر رفع تحریم‌های غیرقانونی است.
نبویان با اشاره به سفر مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران؛

مجال دیدار مدیر کل آژانس با رئیس جمهور را ندهیم/ نگذاریم گروسی بیشتر از حد اختیارش صحبت کند!

نماینده مردم تهران در مجلس گفت: در دولت سابق شخص روحانی و برخی دیگر از دولتمردان ظرفیت بالایی را برای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پدید آوردند تا آژانس بیشتر از ماهیتش جلوه کند. ما نباید دیگر چنین امتیاز ویژه‌ای را برای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قائل شویم.