سایر حوزه‌ها

برای باخبر شدن از آخرین اخبار فرهنگی ایران و جهان، سرویس فرهنگ و هنر پرسون را دنبال کنید.

پرسیدم: شما می‌دانید ما را کجا می‌برند؟ خیلی عادی گفت: معلوم است، کربلا. از دوستان دیگر سؤال کردم، هیچ کس جواب درست و حسابی نداد. یکی می‌گفت: رو به خدا می‌رویم. دیگری می‌گفت: رو به هوا می‌رویم.
گپ و گفت نوروزی خاص پرسون با پدرام پاک‌آیین؛

بزرگترین آرزویم، رفتار عادلانه با رسانه‌های بی‌حامی است

پدرام پاک‌آیین نماینده مدیران مسئول در جایگاه هیات نظارت در گپ‌وگفت نوروزی پرسون می‌گوید: بزرگترین آرزویم، رفتار عادلانه با رسانه‌های بی‌حامی است.

معاون شهردار و رئیس سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری یزد مطرح کرد؛

احیای گمشده های امروز فرهنگ یزد در "خونه ننه آقا"

معاون شهردار و رئیس سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری یزد در بازدید از لوکیشن برنامه نوروزی "خونه ننه آقا" اظهار امیدواری کرد که مردم یزد با تماشای این برنامه با سبک زندگی، آداب و رسوم و میراث معنوی ملموس و ناملموس شهر دیار خودشان آشنا شود و این گمشده های جامعه امروز دوباره احیا شود.
نگاهی به موفقیت های چین در روزهای رکود جهانی؛

چین در یک دهه آینده قدرت اقتصادی اول جهان می شود

در حالی که بسیاری از کشورهای دنیا با مشکلات فراوان اقتصادی ناشی از رکود اقتصادی کرونا دست و پنجه نرم می کنند چین توانسته است با مدیریت اقتصادی مناسب در مسیر رشد اقتصادی قرار گیرد و به تازکی برای رشد 6 درصدی اقتصاد خود برنامه ریزی کند که در حقیقت رمز موفقیت این کشور در وحدت تصمیم گیری و حمایت قاطع دولت از اصلاحات اقتصادی است که طی دهه های اخیر در چین شکل گرفته است .
آیین سنتی سمنوپزان هرساله در آستانه عید نوروز در خراسان شمالی با اجرای یک سری آداب‌ورسوم برگزار می‌شود که این امر سبب شده است پخت سمنو به‌عنوان یکی از آیین‌های معنوی استان با شماره ۱۱۱۶ به ثبت ملی برسد.

پرسون از کرونا و هنرمندان دل نگران می گوید؛

لزوم توجه به خدمات بیمه ای همه اهالی فرهنگ و هنر

در یکسالی که کرونا دامن گیر جامعه مان شده است، هنرمندان بسیاری را از دست داده ایم. تنها عاملی که می تواند هنرمندان در گیر بیماری را کمی آسوده خاطر نگه دارد، استفاده از خدمات بیمه ای است. در حالی که می دانیم بسیاری از هنرمندان، روزنامه نگاران و فعالان عرصه هنر و فرهنگ دغدغه نداشتن بیمه مناسب و خدمات بهینه اش را دارند.
به گفته فدراسیون بین‌المللی روزنامه نگاران، در مجموع ۶۵ روزنامه نگار و اصحاب رسانه در سراسر جهان در سال گذشته میلادی حین انجام وظایف خود کشته شدند.

لباس همیشه عنصری برای شناخت فرهنگ، اصالت، آداب و رسوم یک قوم و ملت است و تنوع لباس‌ها سبب تمایز اقوام ایرانی در داخل کشور شده و به نوعی لباس هر قوم نمایانگر هویت آن قوم است.
ماهیدشتی؛ نویسنده شهیر کُرد در گفت وگو با پرسون:

نویسنده غیرمتعهد؛ هنرش به درد کافه نشین ها و شطرنج بازانِ بی درد می خورد

نباید فراموش کرد هر نویسنده و هنرمندی که عوامل مهم و حیاتی اجتماع را فراموش کند، قلم و هنر و نوشته اش فقط به درد کافه نشین ها و شطرنج بازانِ بی درد و حسابگر و فرصت طلب می خورد.

دبیر اجرایی جشنواره هنر قرآنی دانش یزد:

سوت داوری جشنواره هنر قرآنی دانش به صدا درامد

دبیر اجرایی جشنواره هنر قرآنی دانش از آغاز داوری و ارزیابی آثار دانش آموزان در مرحله شهرستانی نواحی آموزش و پرورش استان خبر داد.
کمانچه یکی از سازهای اصلی موسیقی ایرانی است و می‌توان گفت بعد از تار مهم‌ترین ساز موسیقی ایرانی است. کمانچه همچنین یکی از سازهای ایرانی و موسیقی خاور‌‌‌‌زمین است. نخستین نشانه‌های تاریخی درباره ساز کمانچه با اقتباس از کتاب موسیقی الکبیر اثر ابونصر فارابی مربوطه به سده چهارم هجری است.