راه و شهرسازی

گزارش و اخبار حوزه راه و شهرسازی و مسکن و ... را در سرویس اقتصادی پرسون بخوانید.

بررسی آگهی‌های درج‌شده در بخش املاک دیوار طی دو تابستان گذشته یک قاعده قیمتی را به تصویر می‌کشد و آن هم تأثیر مستقیم متراژ بر نرخ افزایش قیمت نهایی آپارتمان در شهر تهران است.

وزیر اقتصاد اظهار داشت: در این جلسات دستاوردهای خوبی در تعاملات حوزه بالا دستی نفت و پتروپالایشگاه‌ها برقرار شد و در جلسه‌ای که با وزیر اقتصاد روسیه داشتم درباره 5 میلیارد دلار خط اعتباری به توافقاتی رسیدیم.

تحقیقات میدانی از تازه‌‌‌ترین وضعیت بازار معاملات مسکن در شهر تهران نشان می‌‌‌دهد هم‌‌‌اکنون اختلاف قیمت بین واحدهای مسکونی نوساز یا کم سن وسال با واحدهای مسکونی با عمربنای بیش از ۱۵ سال(واحدهای میانسال و مسن) نسبت به قبل افزایش یافته است.
رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور گفت: در حال حاضر ۲۱۲ هزار و ۳۷ واحد مسکونی در کشور توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در حال احداث است که سهم جوامع روستایی ۱۵۷ هزار و ۶۹۹ واحد مسکونی و شهرنشینان ۵۴ هزار و ۳۳۸ است.
شهرداری تهران لایحه تعیین عوارض تردد در محدوده طرح ترافیک در سال ۱۴۰۱ را در حالی به شورای شهر ارسال کرده که درآمد پیش‌بینی شده از این محل حتی کفاف هزینه تعمیرات سالانه واگن و تاسیسات موجود مترو را نمی‌‌‌دهد.
مدیرعامل اسبق راه آهن برای ارتقای روابط ریلی ایران و روسیه و افزایش تبادلات کالایی پیشنهادهایی مطرح کرد از جمله اینکه روسها به جای فاینانس در راه آهن رشت-آستارا سرمایه‌گذاری کنند.

لغو ابلاغیه غیرقانونی؛

کف قیمت بلیت هواپیما حذف شد

سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه قیمت بلیت هواپیما کف ندارد گفت: ابلاغ اخیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی در خصوص تعیین کف نرخ بلیت هواپیما‌ها لغو شد.
دو پرسش در بازار مسکن ایران برای خیلی از متقاضیان و حتی عرضه‌کنندگان ملک مطرح است که یا جواب درخوری به آن داده نمی‌شود یا از اساس رد می‌شود. اما اصل ماجرا چیست؛ مسکن گران است؟ علت گرانی از کجا نشأت می‌گیرد؟
حباب قیمت مسکن در تهران که پیش‌تر با دستگاه سنجش داخلی محاسبه شده بود، با یک مقایسه جهانی نیز مورد پایش جدید قرار گرفت. بررسی‌های «دنیای‌اقتصاد» درباره ابعاد «اضافه‌پرش» قیمت ملک در تهران و شهرهای کشور نشان می‌دهد «شکاف موجود بین قیمت و اجاره» تقریبا به میزان دوبرابر «فاصله متعارف این دو متغیر در کشورهای مختلف» است که بیانگر «ابرحباب قیمت ملک در کشورمان» است.
رییس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا با اشاره به وضعیت جوی ناپایدار و بارش برف و باران در ارتفاعات طی هفته جاری از کوهنوردان خواست در این مدت از صعود به ارتفاعات خودداری کنند.
بسیار تصور دارند که مهندسان ناظر که در پروژه های عمرانی از جمله ساخت و ساز خانه حضور فعال دارند تنها مسئولیت تطابق قرار دادن نقشه با بنای در حال ساخت را دارند، در حالی که مهندسان ناظر نقشی فراتر از این موضوع دارند.
مدیرکل بحران سازمان راهداری گفت: به دلیل بارش سنگین و سیل آسا از شب گذشته و جاری شدن روان آب، آزادراه خرم آباد به پل زال در کیلومتر ۹۰ این مسیر دچار آسیب و خسارت بسیار شدید شد.
براساس اطلاعات رسمی در سال 1390 در حدود 26.6 درصد خانوارهای کشور در خانه‌های استیجاری اقامت داشته‌اند. این رقم در سال 1395 به 30.7 درصد رسید‌ و اینک متولیان امر آن را در حدود 40 درصد می‌دانند. طبعا این ارقام نشان‌دهنده وضعیت تمکن مالی و خانه‌دار‌بودن یا نبودن خانوارهای کشور نیست.
سازمان هواشناسی از بارش برف، باران، رعدوبرق و وزش باد شدید موقتی طی امروز تا سه‌شنبه آینده در اکثر مناطق کشور خبر و برای ۲۲ استان هشدار صادر کرد.