راه و شهرسازی

گزارش و اخبار حوزه راه و شهرسازی و مسکن و ... را در سرویس اقتصادی پرسون بخوانید.

این روزها اکثر بازارها در بلاتکلیفی است و نااطمینانی از شرایط آتی اقتصاد ایران کار را برای پیش‌بینی و هرگونه کنش و واکنشی دشوار می‌سازد. این نااطمینانی در همه بازارها وجود دارد و در برخی بازارها نظیر مسکن بیشتر نمود پیدا می‌کند.
نوسان قیمتی برای برخی کنشگران بازار مسکن این ابهام و پرسش را مطرح کند که آیا کاهش قیمتی که در آذر ماه داشتیم در ماه‌های آتی ادامه خواهد یافت؟ یا اینکه افزایش قیمت مسکن در دی ماه پایانی بر روند کاهش قیمت مسکن بوده است؟
شاخص بهای مسکن تهران در دی‌ماه بیش از ۸ درصد رشد کرد. چرایی تحقق این رشد ماهانه، پس از انتظار اغلب صاحب‌نظران درخصوص توقف جهش، سوالی است که ذهن فعالان، پژوهشگران و تصمیم‌گیرندگان را به خود معطوف کرده است.
استانبول محبوب‌ترین شهر برای خرید خانه توسط اتباع خارجی بوده و طی این مدت ۱۳۸۰ مورد از کل معاملات مسکن صورت گرفته توسط اتباع خارجی مربوط به این شهر بوده است.

زینعلی گفت: نقدینگی فعلی جامعه اجازه ایجاد ظرفیت قیمتی در بازار مسکن را نمی‌دهد که به نظر من این وضعیت ادامه دار خواهد بود.

عضو کمیسیون عمران مجلس خبر داد؛

نهایی شدن "طرح جهش تولید مسکن" تا پایان هفته

دست‌اندرکاران تهیه طرح جهش تولید مسکن و مجریان آن پس از تصویب، معتقدند که با اجرای این طرح و تولید مسکنِ متناسب با نیاز کشور، فاصله توان خرید مردم با قیمت‌های مسکن کاهش خواهد داشت.
شهرنشینی پیرامونی نه‌تنها با گذشت زمان گسترش می‌یابد، بلکه موجب ناهمگنی در داخل شهر هم می‌شود. از طرف دیگر از شهری به شهر دیگر نیز به‌طور قابل‌توجهی متفاوت است. شهرنشینی پیرامونی و حاشیه‌نشینی لزوما به رشد شهرها به سمت مناطق بیرونی آنها منجر نمی‌شود، بلکه بیشتر به روشی برای تولید فضا شبیه است که می‌تواند در هر مکانی، حتی در فضاهای داخل شهر باشد.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه کاهلی برخی مدیران باعث شد ما نتوانیم سازنده هلیکوپتر شویم گفت: ایران یکی از بزرگترین ظرفیتهای هلیکوپتری دنیاست.
سازندگان قیمت متوسط ساخت هر متر آپارتمان را ۸ میلیون برآورد می‌کنند با توجه به متوسط قیمت ۲۷ میلیون و ۳۰۰ هزارتومانی فروش هر متر آپارتمان در شهر تهران در دیماه امسال، قیمت فروش یک متر آپارتمان حدود ۲۳۷ درصد بیشتر از هزینه ساخت آن است.
با توجه به آغاز واکسیناسیون جهان آماده مواجهه با دوران پساکرونا می‌شود . دورانی که تلاش برای بازسازی عقب‌ماندگی‌ها و ضربات مهلک وارد شده بر اقتصاد در دستور کار قرار می‎گیرد.
رئیس سازمان برنامه و بودجه خبر داد؛

اتصال خلیج فارس به دریای خزر تا بهار ۱۴۰۰

رئیس سازمان برنامه و بودجه گیلان گفت: در تلاشیم تا بهار ۱۴۰۰ راه آهن قزوین - رشت را به بندر کاسپین و خلیج فارس را به دریای خزر متصل کنیم.
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرد: برای حل کردن مشکل ورود برخی مسافران هوایی با تست PCR جعلی به کشور، مقرر شد تا مسافران تنها از آزمایشگاه‌های منتخب مورد تایید وزارت بهداشت نتیجه این آزمایش را برای انجام پروازها آن هم به صورت آنلاین ارائه دهند.
بر اساس اعلام وزارت راه و شهرسازی در دهه فجر حدود ۳۱ هزار واحد مسکن مهر آماده بهره برداری شده که با احتساب واحدهای تکمیل شده قبلی، مجموع افتتاحات به ۲ میلیون و ۷۶ هزار واحد می رسد.
روند ریزشی قیمت مسکن در شهر تهران پس از ۲.۵ ماه که حدود ۱۳ درصد کاهش پیدا کرده بود از ابتدای بهمن ماه متوقف شده و در عین حال تمایل برای فروش نیز ۹ درصد کاهش یافته است.