راه و شهرسازی

گزارش و اخبار حوزه راه و شهرسازی و مسکن و ... را در سرویس اقتصادی پرسون بخوانید.

اتفاقاتی که در بازار مسکن ۹۹ رخ داد در طول سه دهه اخیر بی‌سابقه بود. ظاهر «جهش قیمت ملک» در سال گذشته شبیه رخداد سال ۸۶ است؛ اما دو تفاوت در نبض قیمت و معاملات مسکن پارسال وجود دارد که بیانگر رکوردزنی تاریخی جهش مسکن در سال ۹۹ است. در سال‌جاری، سه مسیر مقابل بازار معاملات مسکن وجود دارد.
دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی؛

سفر به ترکیه متوقف نشده است

دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی گفت: پروازهای ترکیه طبق برنامه در حال انجام است و برنامه‌ای برای قطع پروازها بین ایران و ترکیه تا زمان ابلاغ رسمی ستاد مبارزه با کرونا وجود ندارد.

قیمت مسکن در فاصله ابتدای فروردین۹۹ تا آغاز سال ۱۴۰۰، در سه دسته از مناطق تهران به شکل معنادار -متفاوت از هم- جهش کرد. تورم ملکی در ۲۲ منطقه پایتخت به‌گونه‌ای است که اگر «عامل بیرونی جهش» از کار بیفتد، یک دسته از مناطق، زودتر و احتمالا بیشتر از بقیه وارد فاز «ریزش قیمت» می‌شود. بررسی‌های «دنیای‌اقتصاد» درباره سطح حباب مسکن نشان می‌دهد درصورت بازگشت بازار ملک به «مدار طبیعی» - فاز پساحباب - انتظار می‌رود افت ۳۰ درصدی قیمت‌ها رخ دهد. سطح قیمت املاک تهران در پساحباب تصویر شده است.
بر اساس آخرین قیمت‌های اوراق مسکن، متاهل‌های ساکن تهران برای این اوراق باید ۲۷ میلیون و ۷۲ هزار تومان پرداخت کنند.

معاونین وزرای خارجه ایران و افغانستان تاکید کردند:

عملیات نوسازی گذرگاه مرزی دو کشور

معاونین وزرای امور خارجه ایران و افغانستان توافق کردند که عملیات راهسازی و نوسازی گذرگاه مرزی بدون تاثیر بر مسائل مرزی و حقوقی با سرعت ادامه یابد.
سازمان هواپیمایی خبر داد؛

برخورد جدی با گرانفروشی بلیت هواپیما

در حالی که برخی شرکت‌های هواپیمایی به بهانه‌های مختلف در حال گرانفروشی بلیت هستند، سازمان هواپیمایی به متخلفان هشدار داد در صورت تداوم این روند، مجوز پروازهای خاطیان را لغو خواهد کرد.
مدیر کل راه و شهرسازی استان تهران از پایان مسکن مهر این اداره کل خبر داد و اعلام کرد تنها مالکان ۶۰ واحد باقیمانده پیشوا باید برای دریافت کارت تقسیط مراجعه کنند.

روز 12 بهمن ماه برای مجردان و متاهلان ارزانترین روز برای دریافت وام مسکن بوده است در مقابل 6 آبان گرانترین روز برای خرید مسکن از طریق اوراق تسه ثبت شده است.
افزایش قیمت‌ها در بازار مسکن، خانوارهای ایرانی را هر سال از خانه‌دار شدن دورتر می‌کند، با این حال از نگاه یک تحلیل‌گر اقتصاد مسکن، امسال رشد بهای مسکن با سرعت کمتری ادامه می‌یابد. تغییرات قیمت‌ها در بازار اجاره نیز متأثر از مهم‌ترین عامل تأثیرگذار بر اقتصاد مسکن، یعنی تورم است.

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی گفت: پیگیری از بانک مرکزی به منظور تخصیص سهمیه هر بانک برای پرداخت ۳۶۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات به ۱.۲ میلیون متقاضی واجد شرایط در دستور کار وزارت راه و شهرسازی است.
مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی:

تکمیل بزرگراه بین‌المللی ارومیه- سرو سرعت می‌گیرد

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی بر تسریع در اتمام کارهای باقی مانده پروژه بزرگراه ارومیه_سرو تاکید کرد و گفت:  هشت کیلومتر و ۵٠٠ متر از طرح احداث مسیر ترانزیتی بزرگراه ارومیه - سرو باقی مانده که با تکمیل آن، این بزرگراه ۵١ کیلومتری به بهره برداری می‌رسد و همچنین برای حذف نقاط پرحادثه و تسهیل در رفت‌و‌آمد روستاییان ساخت سه دستگاه دوربرگردان و یک دستگاه زیرگذر در دستور کار قرار گرفته است.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تایید نهایی ۱۹۵ هزار متقاضی طرح ملی مسکن، گفت: سازمان ملی زمین و مسکن تاکنون ۲۸۶۹ هکتار زمین برای طرح ملی مسکن تامین کرده است.
سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسکو از اجرایی شدن سه پروژه احداث خط آهن رشت- آستارا، زاهدان- بیرجند و برقی سازی خط آهن گرمسار- اینچه برون در قلمروی سرزمینی ایران خبر داد و گفت: عملیاتی شدن پروژه‌های اول و دوم مستلزم حمایت دولت‌های ذینفع و ورود بخش خصوصی آن‌ها می‌باشد.
وزیر راه و شهرسازی از آمادگی راه‌آهن کشورمان جهت جذب سرمایه‌گذار خارجی در حوزه زیر ساخت خبر داد و گفت: در سال ۱۴۰۰، تامین قطارهای با سرعت ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت در دستور کار قرار دارد.
پرسون از عدم بهره برداری یک طرح قدیمی در پایتخت گزارش می دهد؛

مردم ناراضی مسئولان راضی / فاضلاب کشی طرح فراموش شده دولت

شاید بتوان گفت یکی از بزرگترین طرح های عمرانی کشور که چند سالی از اجرای آن می گذرد و هنوز مورد بهره برداری قرار نگرفته راه اندازی فاضلاب کلانشهر تهران است.