راه و شهرسازی

گزارش و اخبار حوزه راه و شهرسازی و مسکن و ... را در سرویس اقتصادی پرسون بخوانید.

مدیرکل دفتر استعدادیابی و بهره‌برداری منابع طبیعی سازمان جنگل‌ها ضمن اشاره به برخی ضعف‌ها و ارائه پیشنهاداتی برای طرح جهش تولید و تامین مسکن مجلس شورای اسلامی گفت: جنگل و اراضی جنگلی در این طرح قابلیت واگذاری ندارند.

در وضعیت فعلی، زمینه برای سرمایه‌گذاری ملکی هیجانی و بی‌محابا در بازار مسکن وجود ندارد، در نتیجه اولین خروج سرمایه‌گذاران از بازار مسکن حومه اتفاق می‌افتد و در صورتی که نشانه‌های تخلیه حباب قوی‌تر و اطمینان از پایان جهش قیمت بیشتر شود، این خروج به شهرهای درجه یک یعنی تهران نیز سرایت می‌کند.
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری از کاهش ۹۵ درصدی پروازهای بین ایران و ترکیه خبر داد و گفت: برنامه‌ای برای قطع این پروزها نداریم.
یک کارشناس بازار مسکن می‌گوید که معضل بازار مسکن، تعداد خانه‌های خالی نیست، حتی سوداگری هم مشکل اصلی نیست؛ سوداگری عارضه‌ای است که از کمبود تولید مسکن نشأت می‌گیرد و دولت‌ها طی دهه‌های گذشته برای آن برنامه نداشته‌اند؛ هنوز هم می‌خواهند با مسائلی مثل مالیات خانه‌های خالی برای خود زمان بخرند تا شاید در زمان مناسب به ساخت و ساز بپردازند.
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: طبق مصوبه ستاد ملی کرونا از سال گذشته دریافت کد رهگیری برای تمامی معاملات مسکن الزامی شده و مجلس هم در روزهای اخیر این موضوع را مصوب کرده که فقط منتظر تایید شورای نگهبان است.

مدیرعامل بانک مسکن از افزایش وام ساخت مسکن تا سقف ۴۵۰ میلیون تومان در صورت استفاده از فناوری‌های نوین توسط انبوه‌سازان خبر داد.
رئیس پلیس راه فرماندهی انتظامی مازندران از انسداد محور هراز در روزهای دوشنبه ۳۰ و سه شنبه ۳۱فروردین ماه جاری برای اجرای عملیات راه سازی خبر داد.
وزیر راه و شهرسازی درباره انعقاد قراردادهای صوری برخی مالکان با بنگاه‌های املاک برای فرار از پرداخت مالیات بر خانه‌های خالی گفت: هرگونه معامله باید کد رهگیری دریافت کند و خلاف این موضوع تخلف محسوب شده و با آن به طور حتم برخورد می‌شود.
با وجود مشکلات اقتصادی ناشی از تحریم‌ها در ایران و پاندمی کرونا در همه کشورها همچنان از میزان خرید ملک از سوی ایرانی‌ها در ترکیه نه تنها کاسته نشده است، بلکه خرید ملک در این کشور طی ماه‌های گذشته از سوی اتباع ایرانی رونق بیشتری هم داشته و حتی اختلاف قیمت‌های ناشی از افت ارزش ریال ایران نیز تاثیر چندانی در هجوم سرمایه‌های ایرانی به بازار ملک ترکیه نداشته است.
دریافت مالیات از خانه‌های خالی درحالی از هفته گذشته با فراخوان مالکان واحدهای مسکونی برای ثبت اطلاعات ملکی و هویتی خود در سامانه‌ای که به همین منظور طراحی شده است آغاز شد که بروز علائمی از عدم تمایل مالکان برای ثبت اطلاعات خود در این سامانه، ضرورت و فوریت ثانویه دریافت مالیات سالانه از همه املاک مسکونی را نشان می‌دهد.
بر اساس قوانین مالیاتی مالکان بیش از ۵ واحد مسکونی خالی مشمول مالیات دو برابری می‌شود و علاوه بر آن در صورتی که ملک به مدت ۱۲۰ روز غیر متوالی در طول سال مالیاتی خالی باشد، باز هم مشمول مالیات بر خانه خالی خواهد شد.
وزیر راه و شهرسازی مطرح کرد؛

کارشکنی در پروژه‌های مسکن ملی

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به توقف تعدادی از پروژه های طرح اقدام ملی مسکن در برخی شهرها به دلیل کارشکنی شهرداری گفت: امروز در نقطه‌ای قرار گرفته‌ایم که دیگر گفتن این موضوعات سودی ندارد.