راه و شهرسازی

گزارش و اخبار حوزه راه و شهرسازی و مسکن و ... را در سرویس اقتصادی پرسون بخوانید.

در حالی که قرار بود فروش بلیت پروازهای اربعین با نرخ مصوب از امروز آغاز شود، اما هنوز اطلاعات زوار به سازمان هواپیمایی نرسیده و در نتیجه روند فروش نیز آغاز نشده است.
برخی اعلام می‌کنند که اساسا امکان ساخت یک‌میلیون واحد مسکونی در سال وجود ندارد، در حالی که سابقه‌ ساخت‌و‌ساز نشان می‌دهد که این میزان ساخت مسکن، پیش از این نیز تجربه شده است. در نیمه اول دهه ۹۰، تیراژ ساخت مسکن در کشور به‌طور سالانه و میانگین بیش از ۸۰۰ هزار واحد مسکونی بود.
بذرپاش در نامه‌ای به رستم قاسمی عنوان کرد؛

عدم تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی در حوزه مسکن و حمل و نقل

رئیس دیوان محاسبات در نامه‌ای به وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد: «هدف‌گذاری‌ها در حوزه ساخت و بهسازی مسکن و سهم حمل و نقل ریلی در مسافر و بار» علیرغم تاکید اقتصاد مقاومتی هنوز محقق نشده‌اند.
طرح مسکن‌سازی میلیونی (ساخت یک‌میلیون واحد مسکونی در سال) که به‌تازگی مطرح شده، بر مبنای یکی از تکالیف تعیین‌شده در قانون جهش تولید مسکن به تصویب رسیده و جنبه قانونی یافته است؛ قانونی که براساس تبصره «یک» ماده «یک» آن، دولت مکلف شده است، سالانه یک‌میلیون واحد مسکونی تولید و عرضه کند.
اینکه باید سالانه بیش از یک میلیون واحد مسکونی برای تامیــن نیــاز جامعه و تعادل در عرضه و تقاضا احداث شود تردیدی وجود ندارد و رویکردی اجتناب ناپذیر است، اما اینکه با وجود تمرکز اکثر دولت‌ها بر مقوله مسکن تاکنون اهداف دولت در این زمینه محقق نشده را باید در ساختارهای اقتصادی جست‌وجو کرد.
مزاحم مسکن‌سازها در تهران و دیگر شهرهای کشور، به‌عنوان «متهم اصلی ‌رکود فعالیت‌های ساختمانی» شناسایی شد. رابطه معکوس بین «جهش قیمت مسکن» و «تیراژ ساخت واحدهای مسکونی» در تهران و سایر شهرهای کشور نشان‌دهنده وجود مزاحم تورمی در مسیر مسکن‌سازها طی دست‌کم سه سال گذشته است.
با وجود این که نرخ بلیت پروازهای اربعین برای مسیر رفت و برگشت، 5 میلیون تومان تعیین شده است؛ خبرها حاکی از عدم رعایت نرخ مصوب توسط سایت‌ها و آژانس‌های مختلف است.