کشاورزی و دامداری

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های خبری سرویس کشاورزی را در پرسون دنبال کنید.

یک مقام سازمان حفظ نباتات کشور با اشاره به احتمال عبور ملخ های مهاجم از ارتفاعات زاگرس و ورود به لرستان و اصفهان برسانند گفت: مردم هیچ نگرانی از بابت هجوم ملخ های صحرایی نداشته باشند، زیرا ما به لحاظ امکانات، سم و نیروهای آموزش دیده ایم.
مدیرعامل اتحادیه سراسری باغبانی ایران با اشاره به لزوم تقویت تشکل‌های بخش خصوصی، گفت: این مساله از اصلی ترین راهکارهای کنترل بازار میوه و حذف واسطه هاست.
در حالی که برخی از تولید کنندگان معتقدند در سایه نبود نظارت، بخش زیادی از جوجه های تولیدی به صورت غیرقانونی از کشور خارج می شود و همین عامل باعث افزایش قیمت جوجه یکروزه شده است، دبیر انجمن تولیدکنندگان جوجه یکروزه می گوید ممکن است قاچاق جوجه به دلیل اختلاف نرخ ارز در آن طرف مرزها باعث التهاب بازار شده باشد اما دلیل اصلی افزایش قیمت جوجه یکروزه بالا رفتن هزینه های تولید است.
معاون بازرگانی داخلی شرکت بازرگانی دولتی ایران، از پرداخت هزینه ۱۳ هزار تُن گندم در طرح خرید تضمینی گندم، به ارزش ۵۴۰ میلیارد ریال به گندمکاران ۵ استان خبر داد.

مشاهدات میدانی بازار گوشت حاکی از آن است قیمت گوشت در هفته های اخیر روند کاهشی نداشته است.

معاونت‌بازرگانی سازمان مرکزی تعاون روستایی از خرید تضمینی ۲۳ هزار تن پیاز مازاد در کشور خبر داد و گفت: خرید تضمینی پیاز با هدف تنظیم بازار این محصول، حمایت از کشاورزان در حال انجام است.

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی گاوداران کشور با بیان اینکه هم اکنون قیمت هر کیلوگرم گوساله نر زنده ۴۴ هزار تومان است، گفت: قیمت گوشت گوساله برای مصرف کننده نباید از ۱۲۰ هزار تومان بیشتر باشد.

مدیرعامل اتحادیه مرکزی مرغداران میهن گفت: قیمت تخم مرغ درب مرغداری به ۱۰ هزار تومان کاهش یافته که ۴ هزار تومان زیر قیمت مصوب خود است، برای تنظیم بازار مجبور به صادرات مازاد تولید هستیم.
معاون فنی گمرک ایران اعلام کرد که هیچ مشکلی در ترخیص کالاهای اساسی از جمله نهاده های تولید دام و طیور از گمرک وجود ندارد و کالاهای مربوطه در صورت وجود در صف تخصیص ارز تا ۹۰ درصد و داشتن اعلامیه ارز به طور کامل و فوری ترخیص می شود.

افزایش تا ۱۵۰ درصدی قیمت برنج های وارداتی و نرخ بیش از ٤٢ هزار تومانی هر کیلو برنج ایرانی تا پایان سال گذشته در گزارش های رسمی ثبت شده است.

گزارش های رسمی از افزایش بیش از ۱۰۰ درصدی قیمت مرغ در پایان سال گذشته خبر می دهد، هر چند که در بازار قیمت ها تا بیش از این میزان نیز افزایش داشته است.

سرپرست اتحادیه مرغداران گوشتی ایران در گفتگو با پرسون تشریح کرد؛

دلایل نابسامانی و تلاطم بازار مرغ

تلاطمی که در دو ماه پایانی سال 99 در بازار مرغ اتفاق افتاد نتیجه قیمت کارگروه تنظیم بازار، تأمین و توزیع نهاده، عدم برنامه‌ریزی شفاف و مشخص برای توزیع مرغ پس از خروج از مزارع و کشتارگاه‌ها بود.
سازمان مدیریت میادین شهرداری تهران اعلام کرد؛

ورود میوه های نوبرانه‌ بهاری به بازارهای میوه و تره بار

بنابر اعلام سازمان مدیریت میادین شهرداری تهران، با ورود میوه‌ های نوبرانه فصل بهار به میادین میوه و تره بار، تنوع محصولات عرضه شده در این مراکز افزایش یافت.

ارزان ترین برنج خارجی موجود در بازار برنج هندی ۱۱۲۱ هندی( دانه بلند)است که به قیمت ۱۹ هزار تومان به فروش می رسد، برنج های ایرانی نیز تا ۴۰ هزار تومان قیمت دارند.
اتکا به تولید داخلی گندم از طریق عادلانه کردن قیمت خرید تضمینی، نه فقط حداقل ۳۰ درصد هزینه دولت را کاهش می دهد بلکه گامی موثر در تضمین امنیت غذایی و حمایت از اشتغال ومعیشت کشاورزان است.

با نزدیک شدن به ایام عید قیمت مرغ در برخی از فروشگاه ها افزایشی شد و التهاب بازار مرغ تا ایجاد صف‌های طولانی در برخی از شهرها نیز ادامه داشت.
علی پور از عملکرد وزیر جهاد کشاورزی انتقاد کرد؛

دیوار کوتاه مردم و زبان دراز مسئولین

نماینده مردم قائمشهر در مجلس با انتقاد از نحوه پاسخگویی وزیر‌ جهاد کشاورزی در جلسه امروز مجلس گفت: ایشان امروز به نحوی صحبت کردند که مردم بدهکار دولت شدند و ظاهراً مردم مسئول گرانی ها و افزایش قیمت مرغ هستند و دولت اطلاعی از گرانی های اخیر ندارد.
وزیر جهاد کشاورزی از مردم عذرخواهی کرد

خاوازی: بازار مرغ آرام می گیرد

وزیر جهاد کشاورزی گفت: بر اساس تصمیم سران قوا تمام مسئولیت‌های تجارت در بخش کشاورزی بر عهده وزارت جهاد کشاورز‌ی نیست و مسئولیت تنظیم بازار در محصولات اساسی را هم عهده دار نیستیم.