کشاورزی و دامداری

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های خبری سرویس کشاورزی را در پرسون دنبال کنید.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان‌شرقی گفت: مبارزه با پروانه دم‌قهوه‌ای برگ‌خوار بلوط در جنگل‌های ارسباران با جمع‌آوری لانه‌های زمستان‌گذرانی این آفت آغاز شد.
رئیس اتحادیه میوه و تره‌بار اهواز با بیان اینکه میوه‌های تابستانه و نوبرانه، فعلا کیفیت بالایی ندارند، گفت: پیک اصلی ورود میوه‌های تابستانه به بازار، از اوایل خردادماه شروع می‌شود.
یکی از مهم ترین کالاهای غذایی مورد نیاز کشورمان برنج است، گرچه تولید برنج در کشورمان صورت می گیرد، اما به دلیل مصرف بالای آن در بین هموطنان یا می توان گفت حجم تولید کم جوابگوی مصرف کشور نیست و برای اینکه نیاز کشور تامین شود باید بخشی از این کالای مصرفی از آن سوی مرزها وارد کشور شود.
مشاور وزیر جهاد و رئیس سازمان حفظ نباتات کشور گفت: 75 هزار هکتار از نخلستان های کشور به آفت چوب خوار دچار شده اند که تا 40 درصد به آنها خسارت می‌زند و ملخ‌ها اکنون در 4 استان هستند احتمالا به 7 استان دیگر هم می‌روند.

رئیس سازمان چای کشور از خرید تضمینی برگ سبز چای برداشت شده در گیلان توسط کارخانجات خبر داد و گفت: از ابتدای سال تاکنون ۲۳ هزار و ۲۲۵ تن برگ سبز چای به ارزش ریالی ۱۵۵ میلیارد و ۲۳۳ میلیون تومان خریداری شده است.

شورای قیمت‌گذاری و اتخاذ سیاست‌های حمایتی محصولات اساسی کشاورزی قیمت اصلاح شده خرید تضمینی گندم را برای سال زراعی ۱۳۹۹-۱۴۰۰ به وزارتخانه های جهاد کشاورزی، امور اقتصادی و دارایی، صنعت، معدن و تجارت و سازمان برنامه و بودجه کشور ابلاغ کرد.
کارشناسان و فعالان بخش کشاورزی جایزه هزار تومانی دولت را نه تنها راه گشای حل مسائل بازار نمی‌دانند بلکه معتقدند دولت با تصمیمات دیرهنگام خود به دلال‌بازی در بازار گندم دامن زده است.
دبیر کانون مرغداران گوشتی می گوید کمک‌های بانک کشاورزی به تولیدکنندگان برای تامین نقدینگی آنها می تواند مشکلات بسیاری را در این بخش حل کند.
مشاور ارشد اتحادیه مرغداران با انتقاد از نرخ بالای جوجه یکروزه در بازار بیان کرد: از مسئولان ستاد تنظیم بازار و وزارت جهاد کشاورزی انتظار می‌رود هر چه سریع‌تر تمهیداتی بیندیشد تا بازار مرغ به تعادل برسد.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار تهران با بیان اینکه جوجه‌ریزی در مرغداری های این استان افزایش یافته است، گفت: فروردین سال گذشته ۴۷۰ هزار قطعه و اکنون ۵۵۰ هزار قطعه جوجه ریزی شده تا دورنمای تامین مرغ برای استان خوب باشد.
نماینده مردم سپیدان و بیضا در مجلس شورای اسلامی با اشاره به چهار فصل بودن کشور گفت: کشاورزی می‌تواند تبدیل به موتور محرکه اقتصاد کشور شود.

در روزهای اخیر و با شروع فصل بهار شاهد فروش نوبرانه‌های نجومی در بازار میوه هستیم، به‌طوری‌که قیمت هر کیلوگرم گوجه سبز در بازارهای اردبیل از ۴۰ تا ۶۰ هزار تومان متغیر بوده و قیمت توت فرنگی نیز به ۲۵ تا ۳۵ هزار تومان رسیده است.