کشاورزی و دامداری

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های خبری سرویس کشاورزی را در پرسون دنبال کنید.

رییس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور ۳۰ میلیون هکتار از عرصه‌های کشور را در معرض بیابانی شدن بیان کرد و گفت: ریزگردها و هجوم شن‌های روان سالانه سه هزار میلیارد تومان به کشور خسارت وارد می‌کنند.
وزیر جهاد کشاورزی گفت: میزان خاویار تولیدی کشور در سال ۱۳۹۲ کمتر از یک تن بود. این در حالی است که در دولت تدبیر و امید این میزان به بیش از ۱۰ تن در ۱۴۰ مزرعه داخل خشکی رسید.
سال گذشته سال آور تولید در محصولات باغی از جمله سیب و پرتقال بود به نحوی که علاوه بر اشباع بازار، انبارها نیز پر شد. عدم کشش بازار داخلی و تصمیم ناگهانی وزارت صمت به ممنوعیت صادرات موجب شد بخشی از میوه‌های مانده در انبارها در حال فساد یا در خطر فساد باشند.

مرکز آمار ایران اعلام کرد: در گروه گوشت قرمز، سفید و فرآورده‌های آن‌ها، اقلام ماهی قزل آلا و گوشت گاو یا گوساله بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته‌اند.

مجری طرح پنبه وزارت جهاد کشاورزی گفت: نیاز کشور به پنبه از ۱۲۰ هزار تن به ۱۵۰ هزار تن ارتقا یافته، بنابراین نیاز است که خود اتکایی در این بخش هرچه سریعتر افزایش یابد.

مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان و روستائیان و عشایر آذربایجان‌غربی گفت: طی سال گذشته 21 هزار خانوار جدید در استان تحت پوشش بیمه‌ای قرار گرفته‌اند که در این راستا آذربایجان‌غربی طی سه ماه اول سال از لحاظ بهره‌وری نیروی انسانی رتبه یک کشوری را کسب کرده است.
نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی گفت: مرغداران مرغ‌هایشان را با نرخ مصوب عرضه می‌کنند؛ اما اینکه همین مرغ‌ها با قیمت مصوب به دست مردم نمی‌رسد، نشان دهنده این است که در مسیر کشتارگاه تا واحدهای صنفی قطعا تخلف و سودجویی رخ می‌دهد.

مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر کشور در ویدیو کنفرانس با استان ها:

همسان‌سازی با بیشترین رضایت صورت پذیرفت/ رکورد 15 ساله رشد بیمه‌شده فعال شکسته شد

مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر کشور گفت: همسان‌سازی حقوق‌ها با کمترین نارضایتی طی سال گذشته صورت پذیرفت.

رئیس مدیریت بحران شهرستان ورامین گفت: با توجه به افزایش دمای هوا و همزمانی با آغاز برداشت محصول گندم و جو، از کشاورزان درخواست می‌شود تا از اقداماتی که احتمال آتش‌سوزی را افزایش می‌دهد پیشگیری کرده و هر چه سریعتر نسبت به جمع آوری محصول اقدام کنند.
رئیس نظام صنفی کشاورزی گفت: اجرای الگوی کشت، آمایش سرزمین، تنظیم بازار، رفع کمبودهای زیرساختی چون صنایع تکمیلی و تبدیلی، رفع مشکلات سرمایه گذاری، توجه به ظرفیت‌ها و پتانسیل های داخلی، کاهش وابستگی به واردات، جلوگیری از خرد شدن اراضی و رسیدگی به حقوق کشاورزان، موضوعات مهمی در بخش کشاورزی هستند و دولت بعدی اگر می‌خواهد اقدامی موثر در بخش کشاورزی انجام دهد باید به این موارد توجه بیشتری کند.
رئیس انجمن صنفی گاوداران با اشاره به اینکه افزایش هزینه‌های تولید قیمت شیرخام را بالا برده است، گفت: قرار است نرخ های پیشنهادی برای شیرخام در سازمان حمایت بررسی و در روزهای آینده اعلام شود.

71 هزار و 300 میلیارد ریال از پول گندم های خریداری شده تا امروز، پنجم خرداد ماه به حساب کشاورزانی که گندم خود را تحویل مراکز خرید داده اند و فایل های آن ها به بانک ارسال شده است، واریز شد.
قیمت گوجه فرنگی در بازار به کیلویی ۱۰ هزار تومان رسیده است. رییس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی استان تهران می‌گوید که این افزایش قیمت ناشی از تغییر استانهای تامین کننده گوجه فرنگی در کشور و بارندگی‌های اخیر بوده است.

در حالی بر اساس مشاهدات میدانی حبوبات در بازار کیلویی ۳۰ تا ۴۵ هزار تومان به فروش می‌رسد، که آمار رسمی نشان می دهد با وجود کمبود تولید، واردات این محصولات هم ۸۱ درصد کاهش داشته است.