کشاورزی و دامداری

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های خبری سرویس کشاورزی را در پرسون دنبال کنید.

مسعود امرالهی گفت: در ایام پایانی سال و نوروز گشت‌های بازرسی تشدید خواهد شد که بدون تعطیلی به فعالیت‌ ادامه می‌دهند؛ البته پس از عید نوروز و تا پایان ماه مبارک رمضان این گشت‌ها ادامه خواهد داشت.
ایران که تا همین چند وقت قبل یکی از بزرگترین واردکنندگان غلات از اوکراین بود اکنون دنبال منابع دیگری برای خرید غلات و نهاده‌های دامی است.
پرسون از گرانی یک محصول آبزی گزارش می دهد؛

میگو در جمع سبد لاکچری ها/ مشتری نیست!

ایران به دلیل شرایط جغرافیایی از نعمت محصولات آبزی برخوردار است؛ به طوری که ماهی و میگو در دریای جنوب و شمال به شکل خدادادی پرورش داده می شود.
مسعود امرالهی گفت: نباید پس از تولید، این محصول بیش از یک هفته در انبارها ذخیره شود؛ ما کمبودی در بازار نداریم؛ البته هفته پایانی سال تقاضا برای این محصول زیاد است که باید عرضه انجام شود.
حسن تقی‌زاده گفت: به نظر من با حذف ارز ترجیحی، قیمت برنج داخلی پیش از برداشت برنج در خرداد سال آینده افزایش نرخ را تجربه خواهد کرد.
رئیس اداره کالاهای اساسی بنادر خوزستان ادعای مطرح شده مبنی بر آلوده شدن محموله ۱۴۵ هزار تنی ذرت‌های وارداتی در انبارهای بندر امام خمینی (ره) را تکذیب کرد.
عضو اتاق بازرگانی ایران گفت: نکته قابل توجه آنکه با توجه به وضعیت تورم، مردم کالاهای ارزان همچون نان و تخم مرغ را جایگزین کالاهای دیگر در سفره خود کرده‌اند، اگر این کالاها را هم از سفره مردم حذف کنیم دیگر چیزی باقی نمی‌ماند بنابراین دولت حتماً باید موضوع حمایت از حداقل معاش مردم را جزو وظایف خود بداند.
دستگاه‌های نظارتی همچنان در خواب زمستانی!

به جای عطر؛ قیمت برنج ایرانی هوش از سر می‌برد

افزایش بی‌رویه قیمت برنج باز همان داستان تکراری ضعف دستگاه‌های نظارتی را به میان می آورد و به نظر می‌رسد یکی از ابزارها برای کنترل این اسب سرکش گرانی کنترل بازار، تشدید نظارت از سوی دستگاه‌های نظارتی و برخورد قاطع با محتکران و سودجویان است.
رئیس اتحادیه صنف میوه و سبزی و تره‌بار تهران درباره وضعیت بازار شب عید به «ایران» گفت: اتحادیه میوه به‌عنوان نماینده بخش خصوصی اقدام به عرضه خواهد کرد و وظیفه بازرسی در میادین را نیز انجام خواهد داد.
چرا بازار برنج نابسامان شد؟ ریشه افزایش قیمت برنج ایرانی در ماه‌های اخیر چیست؟ فعالان اقتصادی در بخش خصوصی با آسیب‌شناسی سیاست‌های دولت در حوزه تنظیم بازار کالاهای اساسی، دو عامل ممنوعیت فصلی واردات و قیمت‌گذاری دستوری را عامل نابسامانی بازار برنج در ماه‌های اخیر می‌دانند. رصد سیاست‌های دولت در حوزه تنظیم بازار، حاکی از شکست‌های سریالی اقتصاد دولتی است.
در شرایطی که دولت به ناچار باید وارد مدیریت بازار شود، ضمن شناسایی محتکران و همچنین برنج‌هایی که در مبادی تولید دپو شده است، آنها را با قیمت مصوب از طریق فروشگاه‌های زنجیره‌ای و همچنین شبکه تعاون روستایی عرضه کند.
در این روزها هم با افزایش قیمت‌ها دیگر خرید مایحتاج شب عیدی هزینه بسیار زیادی برای خانواده‌ها دربردارد. در حال حاضر شیرینی حدودا کیلویی ۷۰هزار تومان برای خانوارها آب می‌خورد.
در پی ادامه دار بودن جنگ روسیه و اوکراین رخ خواهد داد؛

خطر امنیت غذایی در کمین خاورمیانه

قیمت جهانی گندم و بسیاری از نهاده های دامی در جهان به دلیل حمله روسیه به اوکراین افزایش یافته، به همین دلیل انتظار می رود کشورهای خاورمیانه برای تامین نیاز خود با مشکلاتی روبرو شوند.
معاون مدیر کل بازرسی ویژه و امور تعزیرات سازمان حمایت گفت: با تعاملات دستگاه‌های مرتبط و اهتمام جدی بازرسان سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استان‌ها، پیش بینی‌های لازم برای تشدید نظارت و ممانعت از افزایش غیرقانونی و بی‌ضابطه قیمت‌ها در بازار انجام شده است.
رئیس هیات مدیره انجمن صنفی گاوداران ایران:

با مازاد دام مواجهیم

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی گاوداران ایران گفت: قرار بود گوشت گرم گوساله به صورت مستقیم به مصرف کنندگان با قیمت هر کیلو ۱۴۰ هزار تومان عرضه شود.