صنعت معدن تجارت

آخرین و مهمترین خبرهای حوزه تجارت داخلی و خارجی، صادرات و واردات، صنایع و معادن را در سرویس اقتصادی پرسون بخوانید.

چرا برای سیاستگذاران ما تعیین قیمت به یک موضوع حیثیتی و حیاتی تبدیل شده و با وجود ایجاد بسیاری از مشکلات، دولت باز سعی می‌کند که دست بالاتر را در تعیین قیمت داشته باشد؟ پاسخ این است که سیاستگذاران با قیمت‌گذاری، «واقعیت‌ها» را پنهان کرده و «آرزوهای» خود را تحمیل می‌کنند.
رشیدی کوچی در لایو اینستاگرامی خود گفته است: امیدوارم سازمان ملی استاندارد تکذیب کند، اما شنیده‌ام علت کند بودن واردات خودرو‌های نو، مانع‌تراشی‌های سازمان استاندارد است! کوچی در حالی این ادعا را مطرح کرده که سازمان ملی استاندارد، برای خودرو‌های بی‌کیفیتی مثل پراید، تاییدیه صادر می‌کند.
مرکز پژوهش‌های اتاق ایران اخیرا خواسته که در صورت اصرار بر تشکیل وزارت بازرگانی به شش نکته کارشناسی مدنظر بخش خصوصی توجه شود که از جمله این پیشنهادات واگذاری اقدامات تصدی‌گری به اتاق‌ها و تشکل‌ها و عضویت و حق رای ثابت اتاق‌های سه‌گانه علاوه بر دیگر دستگاه‌ها، در ستاد تنظیم بازار است.
از ابتدای بهمن ماه سال ۱۴۰۱ تا ۳۱ خرداد ماه سال ۱۴۰۲، تعداد ۲۴۶ دستگاه خودرو به ارزش ۵.۴ میلیون دلار وارد کشور شده است.
مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری گفت: ۹ دستگاه خودروی لوکس در سال ۱۳۹۴ با اموال و پول بازنشستگان توسط یکی از شرکت‌های زیرمجموعه صندوق بدون ثبت سفارش از کشور اتریش خریداری و وارد کشور شده است.
پروفیل استیل در صنعت ساختمان‌سازی به‌ کار می‌رود. این مقطع فولادی به‌ دلیل مقاوم بودن در برابر عوامل خورنده برای مناطق مرطوب مناسب است. قیمت این محصول با توجه به نوع، سایز، آلیاژ به‌ کار‌ رفته و برند آن تعیین می‌شود. بررسی نمودار قیمت پروفیل استیل در سال 1402 نشان می‌دهد که قیمت این محصول در فروردین‌ماه سیر صعودی را پشت سر گذاشته است، ولی از اردیبهشت‌ماه به بعد سیر نزولی پیدا کرد.
یکی از عبارات جذاب در اقتصاد و بازار، مفهوم سرریز است که در مفهومی ساده به معنای انتقال نوسان قیمتی از بازار به بازاری دیگر است. مثلا نوسان قیمت دلار ممکن است در بازار طلا سرریز شود. این به معنی ارتباط بین تغییرپذیری در بازارها است. اما همین مفهوم در حوزه خودرو بطور جدی توسط مهندسان استفاده شد که چرا با این همه پیشرفت فنی در حوزه‌های حتی حمل و نقل دقیق نظامی، باید خودروسازی‌مان اینگونه باشد و باید کاری کنیم کارستان، که این فناوری در خودروسازی سرریز شود.
دلیل اینکه بخش صنعت کشور نمی‌‌‌تواند سهم اشتغال‌زایی بیشتری را به‌‌‌ خود اختصاص دهد، به ماهیت بخش صنعت در اقتصاد کشور برمی‌‌‌گردد. بخش قابل‌توجهی از ارزش‌افزوده بخش صنعت کشور به زیربخش استخراج نفت و گاز و سایر معادن وابسته است و بخش صنعت به معنای واقعی صنایع غیرنفتی، سهم اندکی از ارزش‌افزوده بخش صنعت (در حدود 18درصد) را به خود اختصاص داده است. صنایع غیرنفتی در مقایسه با صنایع نفتی، توان رقابتی بسیار اندکی دارند و از این‌‌‌رو، توسعه این بخش‌‌‌ها با دو محدودیت جدی مواجه است.
از امروز یکشنبه امکان واریز وجه علی الحساب برای منتخبان مادر که اولویت دریافت خودروی شاهین در پاییز و زمستان ۱۴۰۲ دریافت کرده‌اند و روز گذشته از سوی سایپا پیامک دریافت کرده‌اند، فراهم شده است.