صنعت معدن تجارت

آخرین و مهمترین خبرهای حوزه تجارت داخلی و خارجی، صادرات و واردات، صنایع و معادن را در سرویس اقتصادی پرسون بخوانید.

طبق گفته رئیس سازمان ملی استاندارد، ۱۱۳۳ خودروی چانگان در گمرک غرب تهران قرار دارد که نواقصی در نشانه‌گذاری دارد، اما شرکت سایپا با ارائه تعهد مبنی بر رفع نواقص پیش از شماره گذاری، می‌تواند آن‌ها را ترخیص کند.
شرکت معدنی و صنعتی صبانور بزرگ‌ترین تولیدکننده فرآورده‌های سنگ آهن در غرب کشور است که از مرحله اکتشاف، استخراج، فرآوری سنگ‌آهن تا تولید محصولات کنسانتره و گندله دانه‌بندی فعال می باشد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان این که در مسئله واردات خودرو اولویت با خودروهای برقی است گفت: در هماهنگی با رئیس کل بانک مرکزی قرار شد که شرایط ساده تری را برای واردات خودرو‌های برقی فراهم کنیم و در درجه اول، اولویت با واردات تاکسی‌های برقی است.
رئیس سازمان ملی استاندارد ایران گفت: در صورت مطابقت داشتن تأییدیه استاندارد نوع خودرو با محصول وارداتی ظرف ۲۴ ساعت مجوز استاندارد خودروها صادر و واردکننده می تواند خودروها را از گمرکات ترخیص کند.
رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو مشهد گفت: انگیزه‌ای برای افزایش قیمت وجود ندارد؛ قیمت خودرو به قیمت کارخانه و حتی کمتر از آن خواهد رسید و تا خرداد ماه سال آینده شاهد کاهش قیمت هستیم.
با ارسال لایحه ارجاع اختلاف بین بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری کره به داوری از سوی رئیس جمهور به مجلس، شکایت ایران از کره جنوبی درباره پیگیری حقوقی و استرداد مطالبات از بانک‌های این کشور رسماً کلید خورد.
بابکت‌ها یکی از ماشین‌آلات سبک کوچک هستند که برای انجام وظایف ساخت و سازهای کوچک، حمل و جابجایی مواد و دیگر فعالیت‌های مرتبط با صنعت ساختمانی استفاده می‌شوند. این ماشین‌آلات کوچک اندازه و وزن کمتری نسبت به لودرهای بزرگتر دارند و قادر به عبور از محیط‌های تنگ و دسترسی به مناطق صعب العبور می‌باشند.
خبرها ‌ از تمایل هند برای بازگشت به پروژه توسعه بندر اقیانوسی چابهار و احتمالا عقد قرارداد بلندمدت با ایران حکایت دارد.
آمارها نشان می‌دهد، جمع کل تولید خودروهای سواری در ایران در ۴‌ماه نخست امسال نسبت به‌مدت مشابه پارسال ۱۰درصد رشد کرده و به ۳۴۲هزار دستگاه رسیده است. با وجود این افزایش تولید، این شرکت‌ها فصل نخست امسال را با زیان سنگین به پایان رسانده‌اند.
رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با انتقاد از تعلل دولت در اجرایی کردن مصوبه واردات خودرو گفت: با پیگیری‌هایی که داشتیم اعلام کردند که وزارت صمت آیین‌نامه را آماده کرده و برای دولت فرستاده است.
قائم مقام خانه صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: تاریخ مصرف گوشت‌های منجمد مشخص است؛ مگر این‌که این گوشت تاریخ مصرف آن رو به پایان باشد برای همین ترخیص کردند که در این صورت باید سازمان‌های متولی با دقت این موضوع را بررسی کنند و حساسیت خاص و ویژه‌ای به خرج بدهند و رسیدگی به این موضوع به وجدان افرادی که قرار است در این کار نظارت کنند بستگی دارد.
سخنگوی دولت در واکنش به افزایش قیمت خودروهای مونتاژی توسط شورای رقابت، گفت: دولت انتظار دارد این‌گونه تصمیمات یکجانبه و یکطرفه و بدون در نظر گرفتن شرایط کلی اقتصاد کشور و تحقق شعار سال برای مهار تورم اخذ نشود.
مدیرکل غرب آسیای سازمان توسعه تجارت از رشد ۲۴ درصدی صادرات ایران به عراق در ۳ ماهه ابتدایی ۱۴۰۲ نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد.
از امروز سه‌شنبه امکان واریز وجه پیش‌پرداخت برای منتخبان طرح جوانی جمعیت متقاضی محصول ساینا S و همچنین منتخبان عادی متقاضی دو محصول کوییک‌ R دنده‌ای و ساینا S که اولویت دریافت (هر دو طرح) زمستان ۱۴۰۲ اخذ کرده و روز گذشته (دوم مرداد ماه) پیامک دریافت کرده‌اند، فراهم شده است.
مدیرکل دفتر صنایع خودرو وزارت صمت:

خودرو ارزان شد

به گفته مدیرکل دفتر صنایع خودروی وزارت صنعت، معدن و تجارت، سیاست‌های افزایش تولید و شفاف‌سازی عرضه از طریق سامانه یکپارچه، موجب شده، قیمت خودرو در بازار کاهش ۳۵ تا ۴۵ درصدی داشته باشد.
یک عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس شورای اسلامی گفت: مجلس یازدهم بحث واردات خودرو را قانونمند کرد و دیگر شاهد برخوردهای سلیقه ای در این حوزه نبوده و قطعا واردات خودرو نو و کارکرده انجام خواهد شد.