صنعت معدن تجارت

آخرین و مهمترین خبرهای حوزه تجارت داخلی و خارجی، صادرات و واردات، صنایع و معادن را در سرویس اقتصادی پرسون بخوانید.

رییس کل گمرک ایران گفت: ۴۲ سال قبل صادرات ایران حدود نیم میلیارد دلار بود اما سال قبل بیش از ۴۰میلیارد دلار صادرات داشتیم. پیش بینی این است که سال جاری صادرات و واردات ایران از ۸۰ میلیارد دلار عبور خواهد کرد.
معاون فنی گمرک ایران از قرار گرفتن ۴۰ میلیون دلار کالاهای گروه (۲۷) در معرض فساد و یا متروکه شدن خبر داد و ضمن تشریح ابعاد و تبعات دپوی این قبیل کالاها تاکید کرد که یکسری سیاست ها و تصمیمات اخذ شده در مورد ممنوعت برخی کالاها نه تنها مانع از خروج ارز نشده بلکه با ورود کالا از کانال قاچاق موجب محرومیت دولت از اخذ حقوق ورودی شده است، از این رو لازم است دستگاه های مربوطه با توجه به مجوزهای صادره در اسرع وقت نسبت به تعیین تکلیف آنها اقدام کنند.
معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور با بیان اینکه حمایت دولت برای نوسازی ناوگان حمل و نقل بسیار زیاد بود و به رغم همه محدودیت‌ها اقدامات خوبی انجام شد، گفت: ۵۴ درصد کل ایستگاه‌های مترو در دولت تدبیر و امید بهره‌برداری شده است.
سوءتعبیر از نقش رایزنان بازرگانی به‌عنوان عوامل کارسازی مبادلات تجاری میان دو کشور، انحراف خطرناکی در الگوی تقسیم وظایف تخصصی اکوسیستم تجارت بین‌المللی است که اتاق بازرگانی را از انجام ماموریت‌های ذاتی خود بازمی‌دارد.
سرپرست سابق سازمان تجارت جهانی در گفتگو با پرسون:

فرصت‌های اقتصادی ایران در اتحادیه اوراسیا

در حال حاضر تراز تجاری به نفع اتحادیه اوراسیا است و آن‌ها حدود یک میلیارد و 760 میلیون دلار صادرات به ایران دارند که منجر به ایجاد تراز تجاری منفی یک میلیارد دلاری شده است. جمهوری اسلامی ایران فرصت‌های بسیار خوبی را در ذات خود دارد و از طرفی شرکت‌های توانمند زیادی را دارد که می‌توانند از این فرصت به خوبی استفاده کنند. این‌که جمهوری اسلامی ایران امروز بالغ بر 760 میلیون دلار صادرات به اتحادیه اوراسیا دارد، نشان می‌دهد که این پتانسیل در داخل کشور شکل گرفته است.
رئیس سازمان برنامه و بودجه سه‌شنبه گذشته در جلسه علنی مجلس در شرایطی به انتقاد از مصوبه کمیسیون تلفیق مبنی بر آزاد‌سازی واردات خودروهای مستعمل از مناطق آزاد پرداخت که به اعتقاد وی این مصوبه، تنها برای بهره‌برداری عده‌ای خاص در نظر گرفته شده است.
معاون امور دام وزیر جهاد کشاورزی گفت: در حالی که سال قبل حدود ۱۷۰ هزار تن گوشت قرمز وارد کشور می‌شد امسال این میزان با ۱۴۰ هزار تن کاهش به ۳۰ هزار تن رسیده‌است.
منحنی قیمت بازار خودرو در دهمین ماه سال و مانند آبان و آذر به روند کاهشی خود ادامه داد؛ هرچند در جمع پنج بازار اصلی، افت قیمت کمتری داشته است.
یادش بخیر همین چند سال پیش بود که به مناسبت ولادت حضرت زهرا(س) طلا فروشی ها مملو از مشتری به منظور خرید هدیه برای روز زن و مادر می شد اما به دلیل بالا رفتن قیمت طلا و کاهش قدرت خرید مردم این اقبال رفته رفته کاهش پیدا کرد و حالا دیگر خانواده ها برای هدیه طلا نمی خرند بلکه به عنوان یک سرمایه گذاری به آن نگاه می کنند.
با حضور رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس؛

خط تولید ECU خودرو در گروه عظام افتتاح شد

با حضور اکبری تالارپشتی و وزیر صمت خط تولید کامپیوتر خودرو (ECU ) در گروه عظام بزرگترین قطعه ساز ایران افتتاح شد
بعد از گذشت تقریبا ۹ ماه رکود و روند نزولی فروش گوشی‌های هوشمند در بازار، بالاخره این بازار جان تازه‌ای به خود گرفت و روندی صعودی را نشان داد. گزارش مرکز تحقیقاتی IDC حاکی از آن است که در سه ماهه پایانی سال ۲۰۲۰ میلادی، بالغ بر ۹/ ۳۵۹ میلیون دستگاه گوشی هوشمند به بازار عرضه شده که در مقایسه با مدت زمان مشابه سال گذشته، حدود ۱۶ میلیون دستگاه رشد داشته است.
گزارش‌های منتشر شده در سایت کدال سازمان بورس درباره وضعیت صادراتی سه شرکت خودروساز نشان می‌دهد تنها خودروسازی سایپا در ۹ ماه سال‌جاری موفق به صادرات ۲۹۲ دستگاه خودرو به‌صورت CBU (خودرو به‌صورت کامل) شده است.
نخستین خودروی برقی ایران قرار است توسط شرکت کارمانیا از سال ۱۴۰۰ وارد خط تولید و پس از آن روانه بازار شود. اما این خودرو چه مشخصات و امکاناتی دارد؟ و آیا این خودرو ارزش خرید دارد؟

درست از یک سال پیش بود که جرقه افزایش قیمت خودرو در بازار آزاد و حتی قیمت کارخانه آغاز شد؛ بخش مهم این افزایش قیمت به کمبود تولید خودرو بر می گردد به طوری که کاهش تولید باعث برهم زدن تعادل بازار می شود و به دنبال آن آشفته بازار قیمت را به وجود می آورد.
نجفی منش گفت: بیش از ۸۰ درصد افرادی که برای خرید خودرو ثبت نام می‌کنند، محصول خریداری شده را نگه نمی‌دارند و در بازار آزاد به فروش می‌رسانند.