صنعت معدن تجارت

آخرین و مهمترین خبرهای حوزه تجارت داخلی و خارجی، صادرات و واردات، صنایع و معادن را در سرویس اقتصادی پرسون بخوانید.

امید علی پارسا در ابلاغیه به امور مالیاتی شهر و استان تهران اصلاح بخشنامه شماره 200/99/70 مورخ 1399/10/14 موضوع اعلام بهای فروش انواع خودروهای تولید داخل و مجموع ارزش گمرکی و حقوق ورودی انواع خودروهای وارداتی موضوع مواد (42) و (43) قانون مالیات بر ارزش افزوده و ماده (17) قانون مالیات های مستقیم را ابلاغ کرد.
رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق بیان کرد: حمایت از تولید اشتباه تعریف شده و باعث ضربه به این بخش گشته است. اگر تجارت و تولید هم جهت شوند و در استراتژی واردات برای تولید در جهت صادرات محصول تولیدی حرکت کنیم؛ بزرگترین خدمت به کشور رخ می‌دهد. 
روزنامه گاردین از رشد ۴۵ درصدی ظرفیت انرژی های تجدیدپذیر در سال گذشته میلادی خبر داد و نوشت: این افزایش که از سال ۱۹۹۹ به این سو بی سابقه است، در حالی صورت می گیرد که در سال گذشته همه گیری ویروس کرونا سبب اختلال های بسیاری در نظام جهان شد.

آل اسحاق در گفت‌وگو با پرسون؛/ بخش اول

تنگ نظری‌ها مانع استفاده از فرصت عظیم تجارت خارجی است

رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق گفت: به دلیل برخورد منفی جمهوری اسلامی به تجارت خارجی، در حال از دست دادن فرصت‌ها هستیم. تجارت غیرمولد و در برخی موارد مخرب محسوب شده است. یک نگاه منفی و غیرواقعی در اقتصاد ایران مبنی بر این که اگر تجارت توسعه پیدا کند؛ تولید داخلی از بین می‌رود؛ در کشور وجود دارد.
رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین گفت: موانع بر سر راه تجارت، با ایجاد مناطق آزاد رفع نمی‌شود. زیرا با وجود این مناطق اتفاق خاصی برای اقتصاد کشور رخ نداده است. تا به امروز صرفا منطقه ویژه عسلویه موفق عمل کرده است و کار صادراتی به معنای واقعی در آنجا انجام می‌شود.
نائب رئیس کمیسیون صنایع مجلس در گفتگو با پرسون مطرح کرد؛

نقش تعیین‌کننده وزارت صمت در رفع موانع تولید

باید در سازمان صمت یک کمیته اساسی شکل گیرد و همه اشکالات و موانع را شناسایی کند و متناسب با نهادی که مسئول است، آن‌ها را پیگیری کند تا بتواند این موانع و مشکلات را برطرف کند وگرنه صرفاً با گفتن انجام نمی‌شود. وزارت صمت به عنوان متولی صنعت کشور باید در این قضیه جلودار باشد. باید مقررات را در نهادهای مختلف شناسایی کند و در جهت اصلاح و روان‌سازی مقررات و تسهیل کسب و کار اقدامات اساسی انجام دهد.
طبق مصوبه شورای رقابت، دستورالعمل افزایش قیمت ۸.۲ و ۸.۹ درصدی محصولات ایران‌ خودرو و سایپا، فقط برای خودروهای پرتیراژ سواری بوده و شامل خودروهای غیر سواری از جمله زامیاد نمی‌شود.
تصمیم کارگروه پایش صنعت حمل‌ونقل کشور برای پایان عرضه لاستیک دولتی؛

تخصیص ارز دولتی به تایرهای سنگین؛ شاید وقتی دیگر!

با تصمیم اعضای کارگروه پایش صنعت حمل‌ونقل کشور،‌ تخصیص ارز دولتی به 110هزار حلقه تایر سنگین موجود در گمرکات کشور منتفی و پرونده واردات و عرضه تایر با ارز 4200تومانی بسته شد. 

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان:

بخش معدن 213 میلیاردی سرمایه‌گذاری جذب کرد

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان از 213 میلیارد ریال سرمایه‌گذاری صورت گرفته برای این معادن خبر داد و گفت: این میزان در سال 98 ، بالغ بر 95 میلیارد ریال بوده است.

صفایی در گفت‌و‌گو با پرسون؛

خصوصی سازی واقعی عامل نجات خودروسازی است

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: تا زمانی که خصوصی سازی واقعی صنعت خودرو رخ ندهد و شاهد ورود جدی و فعال بخش خصوصی به حوزه خودروسازی نباشیم؛ وضعیت فعلی ادامه می‌یابد.
بر اساس اعلام اتاق اصناف، واحدهای متخلف که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکنند، در شهرهای قرمز سه هفته و در شهرهای نارنجی دو هفته پلمب خواهند شد و نظارت‌ها نیز تشدید می‌شود.

تناقض رفتاری وزارتخانه از حرف تا عمل در حوزه معدن؛

وزارت صمت مانع تولید یا حامی تولید؟

اگرچه این روزها وزارت صنعت، معدن و تجارت سعی دارد به مناسبت‌های مختلف خود را پیشتاز در حمایت از تولید و رفع موانع این بخش جلوه دهد و حتی اطلاعیه‌هایی را نیز مبنی بر تلاش این وزارتخانه برای جلوگیری از توقف فعالیت واحدهای تولیدی صادر کرده، اما در عمل شاهد این هستیم که وزارت صمت و زیرمجموعه‌های آن به خصوص ایمیدرو و شرکت تهیه و تولید مواد معدنی، به مانعی جدی بر سر راه تولید و به عاملی اصلی برای به تعطیلی کشاندن معادن و کارخانجات تبدیل شده‌اند.
کانال ماشین بازار با انتشار جدولی آماری نوشت: در بازار خودروهای نو خودروهایی وجود دارند که قیمت آنها با یک یا چند واحد آپارتمان در تهران برابری می‌کند. آگهی‌های سایت دیوار نشان از آن دارد خودروهایی مثل نیسان جوک اسپرت، رنو تلیسمان، هیوندای سوناتا، هیوندای توسان IX35، بی‌ام‌و سری ۳ سدان و غیره با قیمت‌های بالاتر از ۱٫۲ میلیارد تومان به فروش می‌رسند.

پس از انتشار نامه‌ای مبنی بر عرضه بخشی از لاستیک‌های سنگین خارج از سامانه توزیع سیستمی تایر، مسئولان وزارت صمت درباره این تصمیم عجیب خود شفاف‌سازی کردند.
اکبر ترکان در گفت وگو با پرسون؛

دنیا به کالای ایرانی محتاج است

‎ صادرات کالای غیر نفتی این روزها جایگزین جدید صادرات نفت در کشورمان شده است و به نوعی توانسته میزان درآمدزایی بیشتری نسبت به صادرات نفت به ارمغان آورد.