صنعت معدن تجارت

آخرین و مهمترین خبرهای حوزه تجارت داخلی و خارجی، صادرات و واردات، صنایع و معادن را در سرویس اقتصادی پرسون بخوانید.

قاچاق تنها ورود کالا به شکل پنهان به کشور نیست که ریشه تولید داخل را می سوزاند، بلکه خروج کالای تولید داخل آن هم کالای اساسی به آن سوی مرز نیز قاچاق گفته می شود که نه تنها باعث برهم زدن تنظیم بازار داخلی می شود بلکه سرمایه ملی را نیز روانه جیب سود جویان می کند.
شرکت پاکسان (سهامی عام) تولید کننده محصولات شوینده و بهداشتی در نظر دارد ترخیص مواد اولیه و ماشین آلات وارداتی خود را از کلیه گمرکات کشور از طریق مناقصه عمومی به کارگزاران گمرکی واجد شرایط واگذار نماید.
کاهش فاصله بین قیمت کارخانه و بازار خودرو در هفته‌های اخیر - تحت‌تاثیر فاز اول اصلاح قیمت - باعث شد جریان عبورومرور در انبار خودروسازها معکوس شود. از مرداد سال گذشته تا اسفند، به‌طور متوسط در هر ماه حدود ۱۳درصد از تولید محصولات خودرویی در پارکینگ خودروسازان انبار -‌دپو- می‌شد. اما آمار جدید نشان می‌دهد نه‌تنها ورود خودروهای تولیدی به انبار کارخانه‌های خودروسازی متوقف شده که طی سه ماه منتهی به پایان اردیبهشت امسال از موجودی آن به میزان بیش از ۲۰درصد کاسته شده است.
یک مقام صادرکننده نفت در گفتگو با پرسون عنوان کرد؛

خوش باوری ترکیه برای تامین انرژی / رویای ترکیه برای هاپ شدن انرژی منطقه

هر از گاهی شاهد آن هستیم که رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه در اظهاراتی در تلویزیون خبر از کشف میادین گازی و نفتی در کشورش می دهد و به تازگی عنوان کرد: شرکت انرژی دولتی Tpao حدود ۱۳۵ میلیارد متر مکعب گاز در چاه فراساحلی آماسرا-۱ کشف کرده که مجموع ذخایر کشف شده در یک سال گذشته را به ۵۴۰ میلیارد متر مکعب می رساند.
تولید نفت خام ایران بر اساس تازه‌ترین گزارش اوپک در ماه مه (اردیبهشت‌ماه - خردادماه) با افزایش ۴۲ هزار بشکه‌ای به ۲ میلیون و ۴۴۵ هزار بشکه رسید و جایگاه چهارم خود را در اوپک حفظ کرد.
یادداشت/کشورمان به دلیل شرایط جغرافیایی با 15 کشور مرز آبی و خاکی دارد و از نگاه تجاری بازار بسیار مطلوبی را به وجود آورده که بتوان کالای تولید داخل را به 600میلیون نفر ساکن در کشورهای همسایه به فروش رساند و درآمد ارزی کشور را افزایش داد و به دنبال آن اشتغالزایی به وجود آورد.
صدرایی در گفت‌و‌گو با پرسون پاسخ داد:

تاثیر انتخابات ریاست جمهوری بر بازار خودرو

یک کارشناس بازار خودرو با بیان این که در شرایط فعلی قیمت خودرو متأثر از انتخابات نیست؛ گفت: بحث قیمت‌گذاری خودرو، نرخ ارز، مذاکرات و رفع تحریم‌ها از عوامل موثر در این بخش است. 
در طرح فروش فوق‌العاده ایران‌خودرو تا ۱۳۷ میلیون تومان و در طرح فروش فوری سایپا تا ۴۱ میلیون تومان در هر خودرو یارانه یا رانت توزیع خواهد شد. مهلت ثبت نام برای حضور در قرعه‌کشی آنها تا کی است؟
سید محمد هادوی در گفت وگو با پرسون مطرح کرد؛

مروری بر اقدامات وزارت صمت در جهت بهبود فضای کسب و کار

یکی از مواردی که در سال گذشته به بهبود فضای کسب و کار کمک کرد، اجرای قانون استفاده از حداکثر توان تولیدی- خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی بود که در آن چیزی حدود 4/7 میلیارد دلار پروژه‌های بزرگ کشور مطرح و حدود 4/5 آن تبدیل به ساخت داخل شد.
پرسون از ضرورت صنعتی شدن قوت غالب مردم گزارش می دهد؛

تولید نان نیازمند اصلاح ساختاری/ کاهش قیمت در گرو افزایش تولید

این روزها افزایش حقوق کارگران، افزایش اجاره بها، افزایش قیمت حامل های انرژی و... موجب گران شدن بدون مجوز نان از سوی نانوایان شده است، گرچه مقامات نظارتی و مسئولان عنوان کرده اند که با گران فروشان برخورد می کنند؛ اما همچنان مردم نان را به عنوان مهم ترین قوت غالب زندگی شان با افزایش قیمت خریداری می کنند.
مدیرعامل شرکت ایران خودرو دیزل، گفت: امسال برنامه تولید ۸۲۰۰ دستگاه خودرو را در دستور کار داریم؛ این رقم نسبت به ۳۷۰۰ دستگاه تولید سال گذشته، افزایش بیش از دو برابری دارد که با تحقق آن، درآمد ۳.۵ برابری حاصل از فروش را نیز در پی خواهد داشت.
مدیر عملیات فروش ایران خودرو از نوسازی و عرضه دست کم ۳۰ هزار دستگاه خودروی تاکسی در سال جاری خبر داد.
عرضه خودرو به بازار از سوی خودروسازان طی ۶ ماه‌ گذشته (به استثنای اسفند‌ماه)در شرایطی روند نزولی داشته که در این مدت تولید، رونق نسبی را تجربه کرده است.
دیوان محاسبات اعلام کرد که قانون "حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی" علیرغم تاکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی به تولید در سال های اخیر و تصویب قوانین متعدد، در عمل با موانع زیادی روبرو شده و اهداف محقق نشده است.
روحانی در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت:

صاحبان کالا سریعترکالاهای خود در گمرکات را ترخیص کنند

دویست و سی‌امین جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت روز سه‌شنبه به ریاست رئیس جمهور برگزار و گزارشی از آخرین وضعیت واردات کالا در گمرکات کشور و همچنین موجودی کالاهای اساسی در انبارها و گمرکات و اقدامات انجام شده برای ترخیص سریع این کالاها و توزیع آن به بازار مصرف ارائه شد.