صنعت معدن تجارت

آخرین و مهمترین خبرهای حوزه تجارت داخلی و خارجی، صادرات و واردات، صنایع و معادن را در سرویس اقتصادی پرسون بخوانید.

مصرف‌کنندگان خودرو را می‌توان به عنوان اولین ذی‌نفعان مصوبه مجلس مورد توجه قرار داد. طی سه سال گذشته مصرف‌کنندگان خودرو به نوعی محدود شده و امکان خرید محصولات به‌روز و با ایمنی بالا از آنها سلب شده است.
صبح جمعه و با حضور مدیرعامل پگاه انجام شد:

بازدید معاون اول رئیس جمهور و وزیر صمت از پگاه تهران

محمد مخبر در بازدید از شرکت پگاه تهران که با همراهی سیدرضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت انجام شد، با توضیحات عبداله قدوسی مدیرعامل پگاه پیرامون روند کاری بخش‌های مختلف این مجموعه، در جریان مشکلات صنایع لبنی و دغدغه‌های تولیدکنندگان این صنعت قرار گرفت.
مجلس دیروز با واردات خودروی خارجی موافقت کرد. مصوبه‌ای که در آن هر شخص حقیقی یا حقوقی می‌تواند به ازای صادرات خودرو یا سایر کالاها، بدون انتقال ارز، برای واردات خودروهای برقی یا هیبریدیی یا بنزینی و گازی اقدام کند. آنچه که مجلس مصوب کرده و استنباطی که می‌شود این است که واردات خودرو بدون انتقال ارز مجاز است.
پرونده ویژه پرسون؛ افزایش قیمت کالاهای اساسی/ بخش دوم

خشکسالی عامل گرانی رب / دولت جلو صادرات گوجه را بگیرد

این روزها گویا با تغییر دولت نیز افزایش قیمت کالا از جمله مواد غذایی قصد کاهش ندارد و هنوز دولتمردان عزمی برای کاهش قیمت ندارند، به طوری که رب گوجه فرنگی در هفته های اخیر با افزایش 50 درصدی مواجه شده است.
رییس هیات تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی از صنعت خودروسازی، گفت: با توجه به بازدید نزدیک از ایران خودرو، می‌توان گفت که اتهام دپوی خودرو در پارکینگ ها به این شرکت وارد نیست، زیرا تعداد زیادی خودرو در پارکینگ وجود دارد که نیازمند قطعه است.
اظهارات تکمیلی وزیر صمت و همچنین روایت نمایندگان مجلس از نقش و نظر دولت در تدوین طرح آزادسازی واردات خودرو، نشان می‌دهد دولتی‌ها مخالفت جدی با ازسرگیری واردات ندارند. بررسی این اظهارات حتی این فرضیه را نیز که دولت با شرایطی خاص موافق واردات خودرو در راستای رقابتی کردن بازار است، رد نمی‌کند.
مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه با استناد به گفته یکی از بزرگان صنایع، این شرکت را «لوکوموتیو صنعت کشور» نامید و توضیح داد: بالغ بر ۳ هزار واحد صنعتی به شرکت فولاد مبارکه وابسته است و تاثیر عملکرد این شرکت به طور مستقیم و غیرمستقیم بر روی واحدهای صنعتی کشور مشهود بوده و این شرکت سهم عمده ای در اقتصاد، صنعت و اشتغال کشور دارد.
در شرایطی از هفته گذشته همراه با پالس واردات خودرو، شاهد ریزش قیمت‌ها در بازار خودروهای خارجی بودیم که دیروز با اظهارنظر رسمی وزیر صمت مبنی بر خروج واردات خودرو از برنامه دولت، بار دیگر قیمت‌ها روند صعودی به خود گرفت.
یک مقام صنعتی گفت: حذف ارز 4200 تومانی برای تامین مواد اولیه تن ماهی افزایش قیمت در یک سال اخیر را به وجود آورده و عامل کاهش قدرت خرید اقشار کم درآمد شده است و به عبارتی این کالا از سبد غذایی خانوار کم درآمد حذف شده است.