صنعت معدن تجارت

آخرین و مهمترین خبرهای حوزه تجارت داخلی و خارجی، صادرات و واردات، صنایع و معادن را در سرویس اقتصادی پرسون بخوانید.

این‌بار در سه‌شنبه‌های ایران‌خودرویی در راستای اجرای طرح‌های فروش، دوازدهمین طرح پیش‌فروش یکساله برای هفت محصول این گروه صنعتی از امروز (سه‌شنبه) به مرحله اجرا در آمده است. طبق روال متقاضیان تا پایان روز پنجشنبه/ ۹ دی ماه (به مدت سه روز) برای ثبت‌نام فرصت دارند و قرعه‌کشی در روز شنبه هفته آتی (۱۱ دی ماه) برگزار خواهد شد.
پس از مدت‌ها کشمکــش بر سر قیمت خودروهای داخلی و حواشی پر ســر و صدایی که پس از ابلاغیه افزایش قیمت 18 درصدی محصولات دو خودروساز بزرگ کشور ایجاد شد و حتی کار به شکایت شورای رقابت به دیوان عدالت اداری نیز کشید حال آخرین اخبار از حذف رسمی شورای رقابت از چرخه قیمت‌گذاری خودرو حکایت دارد و بر اساس اطلاعیه‌ای که مرکز ملی رقابت منتشر شده دستورالعمل‌های تنظیم قیمت فعلا بر عهده وزارت «صمت» و با هماهنگی ستاد تنظیم بازار خواهد بود.
وزیر صمت گفت: حذف رانت و امضای طلایی به شدت در وزارت صمت پی‌گیری می‌شود. در حوزه بورس کالا شروع شده و ۲۰ گروه از ۳۰ گروه دیگر سهمیه بندی ندارند. در حوزه کارت بازرگانی نیز امروز هوشمندسازی را کلید می‌زنیم. تلاش ما این است که به سمت اقتصاد سالم حرکت کنیم.
پرسون از حضور اندک توریست در مناطق آزاد کیش گزارش می دهد؛

جزیره در حال ورشکستگی! گرانی عامل کاهش مسافر

سه دهه پیش در زمان ریاست جمهوری مرحوم اکبر هاشمی رفسنجانی بود که جزیره کیش به عنوان منطقه آزاد اقتصادی در نظر گرفته شد و به نوعی این جزیره در کنار منطقه آزاد بودنش قطب گردشگری کشور شد.
شافعی گفت: تغییرات کارت بازرگانی در سامانه جامع تجارت انجام شده و تمامی تایید‌ها از طریق سامانه جامع تجارت صورت می‌گیرد و بعد از آن کارت بازرگانی صادر می‌شود.
قرعه کشی دو طرح پیش فروش یک ساله و پیش فروش مشارکت در تولید ۶ محصول سایپا شامل کوییک با گیربکس معمولی، کوییک.آر، کوییک.اس، شاهین.جی، ساینا.اس و سایپا ۱۵۱ با حضور نهادهای نظارتی و مسئولان این گروه خودروسازی برگزار شد.
زاوه در گفت و گو با پرسون:

مردم ایران حق انتخاب خودرو ندارند

یک کارشناس صنعت خودرو گفت: اگر قرار باشد مردم بنزین به قیمت بین‌الملل خریداری کنند، باید حقوق آنها به اندازه حقوق کشورهای اطراف خلیج فارس باشد. آنطور که در اذهان عمومی جا افتاده قیمت بنزین در کشورهایی مثل دبی زیاد نیست.
بذرپاش در نشست خبری مشترک با وزیر صمت؛

نتیجه سیاستگذاری‌ها نباید دامن مردم را بگیرد

رئیس کل دیوان محاسبات کشور در نشست خبری مشترک با وزیر صمت گفت: فارغ از بحث حذف یا تداوم ارز ۴۲۰۰ تومانی از بودجه، نباید نتیجه سیاستگذاری ها معطوف بر کوچکتر شدن سفره مردم شود و توقف گرانی ها باشد.
یک مقام صنفی در گفت وگو با پرسون مطرح کرد؛

گران شدن 5 مرحله ای میخ از ابتدای سال تاکنون

رئیس اتحادیه قفل، میخ و لولای تهران گفت: قیمت میخ و لولا نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرده و علت این امر هم گرانی مواد اولیه است.
افزایش ۱۸درصدی قیمت خودرو نمایندگان مجلس را به واکنش علیه وزیر صمت واداشته است. به‌دلیل همین گرانی‌ها وزیر صمت هفته پیش به مجلس احضار شد اما گویا توضیحات فاطمی‌امین نتوانسته نمایندگان را راضی کند و حالا طرح استیضاح او در مجلس در دست امضاست. بازار خودرو ماه‌هاست در گیرودار گرانی و رکود است و قیمت‌ها در این بازار به بالاترین نرخ خود رسیده است.
هر روز که می‌گذرد، بیشتر از روز پیش، با رصد اخبار صنعتی و اقتصادی کشور حالمان بعنوان فردی که موهایش را در راه خدمت به صنعت و اقتصاد کشورش سپید کرده است، بدتر می‌شود.
رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، از تذکر به وزیر صنعت برای تشکیل سریعتر جلسه کارگروه قیمت خودرو خبر داد و گفت: نتایج تشکیل جلسه این کارگروه باید ظرف 10 روز الی 2 هفته به مجلس اطلاع داده شود.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: طرح ‌واردات خودرو در کمیسیون صنایع تصویب شد و پس از موافقت در صحن علنی به مجمع تشخیص مصلت نظام ارسال خواهد شد.