صنعت معدن تجارت

آخرین و مهمترین خبرهای حوزه تجارت داخلی و خارجی، صادرات و واردات، صنایع و معادن را در سرویس اقتصادی پرسون بخوانید.

معاون کیفیت گروه صنعتی ایران‌خودرو گفت: ایران‌خودرو در ادامه مسیر ترسیم شده خود در سال ۱۴۰۱، در بستر سیاست‌ها و رویکردهای تعیین شده در حوزه کیفیت و با بهره‌گیری از تمامی ظرفیت‌های انسانی و تخصصی موجود در سطح این شرکت، در جهت ایجاد فضای مناسب برای ارتقای کیفیت محصولات و خدمات، تمام تلاش خود را خواهد کرد.
تخصیص ارز برای واردات کالاهای اساسی و دارو در هشت ماه گذشته تغییر قابل توجهی داشته است. براساس آخرین آمار اعلامی بانک مرکزی در نخستین ماه سال جدید بانک مرکزی یک میلیارد دلار ارز برای واردات دارو و تجهیزات پزشکی اختصاص داد.
رشیدی کوچی گفت: بنده به وزیر صمت اعلام کرده‌ام که اگر پایان اردیبهشت، واردات خودرو انجام نشود، به طور قطع به صورت جدی روی استیضاح او کار خواهم کرد و این موضوع را به سرانجام می‌رسانم.
ورود خودرو به بورس از جمله مسائلی است که مطرح شدن آن واکنش‌ها متفاوتی را به دنبال دارد. برخی‌ها معتقدند بورس محلی امن برای عرضه خودرو بوده و با اجرای این طرح زمینه‌ای برای شفافیت انجام معاملات در بازار به وجود خواهد آمد. اما از سوی دیگر عده‌ای بر این باورند که عرضه خودرو به بورس تنها زمینه را برای افزایش بیشتر قیمت‌ها و چالش‌های تازه فراهم خواهد کرد.
امیرمحمد پرهام گفت: یکی از مشکلات بازرسان و ضابطان در امر کنترل و نظارت بر پوشاک در سطح عرضه عدم تشخیص پوشاک داخلی و خارجی است.
عضو اتاق بازرگانی تهران گفت: استفاده از درگاه ملی مجوزهای کشور یک قانون است و باید تحقق یابد، دولت باید دستگاه ها را ملزم کند که از آن استفاده کنند.
معاون صنایع حمل‌ونقل وزارت صمت گفت: یکی از محور‌های دستورالعمل ۸ ماده‌ای رئیس‌جمهوری به وزیر صمت، واگذاری سهام دولتی شرکت‌های خودروسازی بزرگ است و یک دوره زمانی نیز برای آن پیش‌بینی‌شده است.
مدیر روابط عمومی بانک مرکزی در صفحه شخصی خود در توییتر آماری از واردات کشور در فروردین ماه را منتشر کرد. این آمار نشان می دهد که میزان واردات در اولین ماه سال ۱۴۰۱ برابر با یازده میلیارد دلار بوده است. عجیب بودن این عدد زمانی مشخص می‌شود که بدانیم میانگین واردات ماهانه کشور از سال ۱۳۸۳ حدود چهار میلیارد دلار بوده که این رقم برای میزان واردات در فروردین ماه حدود ۲.۵ میلیارد دلار گزارش شده است‌.
اردیبهشت ۱۳۹۹ مجلس مقرر کرد، در صورتی که عرضه یا فروش کالای قاچاق از طریق فضای مجازی از قبیل شبکه اجتماعی، تارنما صورت پذیرد، علاوه بر ضبط کالا، شخص متخلف به دو برابر ارزش کالای قاچاق محکوم می‌شود.
بر اساس قانون رفع موانع تولید، ممنوعیت باید در کمیته ماده ۳ سازمان توسعه تجارت طرح و در شورای اقتصاد تصویب شود و سه ماه بعد از تصویب، لازم‌الاجرا است.
انتظار می رفت بعد از بیانات و انتقاد صریح رهبری معظم انقلاب نسبت به بی کیفیتی خودروها و عدم رضایت مردم از آنها و تصدیق بجا بودن اعتراض مردم نسبت به آنها اقدامی جدی برای توقف خودروهای نا ایمن و کشف فساد پنهان و مافیای آنها صورت می گرفت که متأسفانه فقط به یک بیانیه توجیه گرانه بسنده کردند و وعدة اصلاح را به آینده موکول کردند و اخیراً هم حتی با پر رویی بر نرخ همین محصولات بی کیفیت افزودند!!
رییس اتحادیه حلیم و غذاهای سنتی گفت: سال‌های گذشته آنقدر بازار آش و حلیم در این ماه رونق می‌گرفت که شاهد اوج‌گیری تداخل صنفی بودیم و بسیاری از واحدهای غیر مرتبط اقدام به فروش آش و حلیم می‌کردند.
انحراف در سیاست صنعتی، ۲دلیل عمده دارد. بررسی‌ها نشان می‌دهد رشته‌ای از خطاهای سیاستی در این حوزه رخ داده است. در دسته نخست، اصول الزامی تولید جای دارند که سیاستگذار صمت اغلب آنها را رعایت نمی‌کند. در دسته دوم اما با مجموعه‌ای از اقدامات مواجه هستیم که اثر سوئی بر صنعت گذاشته است؛ ولی سیاستگذار دست از تکرار آنها برنمی‌دارد.
مدیرکل دفتر پیشگیری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: در اصلاحیه جدید ارائه هر گونه خدمات به کالاهای مشمول قاچاق از طریق بیمه، گارانتی، خدمات پس از فروش، نصب و تعمیر مشمول مجازات است و در قانون جرم انگاری شده است.
11 اسفندماه بود که رئیس جمهوری 8 فرمان برای تحول صنعت خودرو را به‌صورت رسمی اعلام کرد؛ موضوعی که هیچ رئیس‌جمهوری به آن ورود نکرده بود چرا که اجازه داده شده بود که صنعت خودرو هر مسیری را که دوست دارد، طی کند شاید همین نگاه باعث شد که در دولت روحانی خودروها بیش از 500 درصد گران شوند.