اقتصاد کلان

اخبار اقتصاد کلان ایران اعم از تورم، اشتغال، بودجه، سیاست‌های پولی و مالی، نقدینگی، حقوق و دستمزد و ... را در حوزه اقتصاد کلان پرسون بخوانید.

رئیس اتحادیه بارفروشان نوسانات قیمت گوجه فرنگی در بازار را ناشی از صادرات و رو به پایان بودن فصل کشت در میناب است و با آمدن بار جیرفت از ابتدای ماه آینده قیمت این محصول تعدیل می‌شود.

آمارها حاکی از آن است که عرضه گوشت قرمز متناسب به مصرف کشور است؛ به بیان دیگر با در نظر گرفتن میزان تولید و همچنین واردات، به نظر می‌رسد که بازار گوشت قرمز باید در تعادل باشد. با این وجود قیمت این کالای اساسی در بازار همچنان روند صعودی دارد.

رئیس جمهور گفت: دولت تصمیم گرفته کارهای سخت را با درایت و کم‌ترین عوارض پیگیری و اجرایی کند و ارز ۴۲۰۰ تومانی باید تا حصول اطمینان از اینکه مشکلی پیش نمی‌یاید، ادامه یابد.
رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: هر زمان شرایط و فضای اقتصادی کشور مساعد باشد، می‌توان بتدریج حذف ارز ترجیحی را عملیاتی کرد.
جداسازی بودجه ارزی و ریالی از پیشنهاداتی است که در یکی دو سال گذشته ازسوی کارشناسان اقتصادی مطرح شده که در کنار مزیت‌های مطرح شده برای آن، نقدونظرهایی نیز به‌دنبال داشته است.
با دستور رئیس‌جمهور و به مناسبت ماه مبارک رمضان، یک‌میلیون و پانصد هزار ریال یارانه کمک‌ معیشت ماه مبارک رمضان به‌حساب بیش از ۱۱ میلیون سرپرست خانوار واریز می‌شود.
تازه ترین گزارش مرکز آمار ایران روایت جدیدی از تورم سالانه را ارائه کرده است.
در اسفندماه سال گذشته بیش از ۳ میلیارد و ۶۰۵ میلیون تراکنش انجام شده که نسبت به بهمن ماه ۱۴۰۰، بیش از ۱۱ درصد رشد داشته است. در این میان، بررسی ارزش اسمی و ارزش حقیقی تراکنش ها شاپرکی در آخرین ماه سال گذشته، نکات قابل توجهی را نشان می‌دهد.
وزیر اقتصاد گفت: براساس مصوبه مجلس باید پنج تکلیف را دنبال می کردیم؛ تکلیف نخست شفاف و سهل کردن شرایط، اخذ مدارک و زمان و صدور مجوزاست.
بانک مرکزی هشدار داد چنانچه بانک‌ها اقدام لازم برای معرفی بدهکاران بانکی خود انجام ندهد، این بانک لیست بدهکاران را منتشر خواهد کرد. با این وجود بسیاری از بانک‌های خصوصی بزرگ نه تنها واکنشی در این خصوص نداشتند، بلکه اقدامی برای انتشار خاطیان انجام نداده‌اند.
در ماه‌های پایانی سال 1400 پیش‌بینی می‌شد که با احیا برجام نرخ ارز در سال جدید در مسیر کاهش قرار بگیرد. اما با معلق ماندن برجام هیچکدام از پیش‌بینی‌ها محقق نشد.
رئیس شورای فقهی بانک مرکزی گفت: هر اندازه درآمد ارزی افزایش پیدا کند باید آن دسته از کالاهایی که نیازهای اساسی کشور را برطرف می‌کنند، در اولویت قرار گیرد و از گروه کالاهای وارداتی هم خارج شود.
کاهشی شدن روند تورم، بدون شک دستاورد بزرگی در شرایط کنونی است. درزمانی کوتاه از مدیریت کنونی رخ داد و با توجه به اهداف دولت برای رساندن تورم به ۱۵ درصد و سپس تک‌رقمی کردن آن در چند سال آینده تداوم روند کاهشی امیدها به تحقق کامل وعده دولت را افزایش داده است.
شاخص مدیران خرید اقتصاد ایران (PMI) در اسفند ۱۴۰۰ به رقم ۵۴.۷۴ واحد رسیده که بالاترین رقم در ۵ ماه قبل از آن محسوب می‌شود و تقریباً در سطح اسفند سال قبل از آن (۵۴.۷۳) قرار دارد.