اقتصاد کلان

اخبار اقتصاد کلان ایران اعم از تورم، اشتغال، بودجه، سیاست‌های پولی و مالی، نقدینگی، حقوق و دستمزد و ... را در حوزه اقتصاد کلان پرسون بخوانید.

قیمت، یکی از مهم‌ترین ارکان بازار است که تاثیر زیادی بر رفتار انتخابی مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان دارد. قیمت‌ها نه‌تنها با انتقال اطلاعات مهم در مورد کمیابی منابع بر بهینه‌‌‌یابی کنشگران اقتصادی و تخصیص منابع تاثیر می‌‌‌گذارند، بلکه دارای آثار توزیعی هستند. قیمت‌ها هماهنگ‌‌‌کننده فعالیت مبادله‌‌‌ای میلیون‌‌‌ها کنشگر اقتصادی در بازار هستند.
گزارش بازوی پژوهشی سازمان برنامه و بودجه با بررسی تحولات نرخ ارز در پنج سال گذشته، یازده متهم التهاب ارزی را معرفی کرده است.
بارها نوشته و خوانده‌ایم که در کشورمان، مشکل مدیریت، ضعف مدیریت و سوءمدیریت وجود دارد. اجازه دهید مکث کوتاهی داشته باشیم تا بررسی کنیم که سوءمدیریت دقیقا به چه معناست. مدیریت با کلمه تدبیر هم‌ریشه است. تدبیر در فرهنگ لغت به معنای حزم و اندیشه و تمهید به‌واسطه پایان‌نگری است. به بیان ساده‌‌تر، هنگامی که مدیر و مدبر، نگاهی بلندمدت به امور دارد و پایان روندها و خط‌مشی‌ها را می‌شناسد، به گونه‌ای حزم‌اندیشی و تمهید می‌کند تا از وضعیت فعلی حرکت و به سمت وضعیت مطلوب نیل کند. رسیدن به وضعیت مطلوب به‌واسطه تدبیر امور، نتیجه مدیریت صحیح است. بنابراین می‌توان این‌گونه نتیجه گرفت که اگر وضعیت مطلوب حاصل نشده باشد، با ضعف مدیریت مواجه بوده‌ایم و تاسف‌بار‌تر اینکه اگر وضعیت بدتر شده باشد، با سوءمدیریت سر و کار داشته‌ایم.
روز 27 فروردین ماه سال جاری رئیس کل سازمان امور مالیاتی در بخشنامه‌ای به تمام ادارات کل مالیاتی سراسر کشور، از معافیت مالیاتی ورود هر نوع ارز به کشور خبرداد.
سرعت و شدت گرانی کالاهای اساسی هر روز سفره خانوارها را کوچک‌تر می‌کند. حالا بیشتر خانوارها به فکر حذف برخی از اجناس و جایگزین کردن کالاهایی با قیمتی پایین‌تر هستند و نمی‌دانند که تا چند ماه آینده از پس تامین همان کالاهای جایگزین هم بر می‌آیند یا خیر؟
بازار شیرینی و ماکارونی به پیشواز تغییر قیمت رفت. سازمان حمایت درخصوص حذف یارانه آرد صنف و صنعت با وزارت جهاد کشاورزی نامه‌نگاری کرد و مقرر شد این موضوع در نخستین جلسه ستاد تنظیم بازار محصولات کشاورزی مطرح شود. اگرچه هنوز پبشنهاد سازمان حمایت به تصویب ستاد نرسیده و به‌طور رسمی نیز اعلام نشده است، اما این خبر تاثیر خود را بر بازار اقلامی مانند ماکارونی، کلوچه، نان‌های حجیم و کیک گذاشته است. فعالان بازار عنوان کرده‌اند در روزهای اخیر آرد صنف و صنعت با رشد ۵برابری روبه‌رو شده و به ۱۲هزار تومان رسیده است.
بررسی تازه‌ترین گزارش از وضعیت تورم بین دهک‌های هزینه‌ای در ماه ابتدایی سال جاری نشان می‌دهد که بالاترین تورم به دهک اول با ۴۱.۷ درصد و کمترین به دهک نهم با ۳۸.۱ درصد اختصاص دارد.
دولت‌ها تلاش می‌کنند از پول پرفشار و منابع بانک مرکزی استفاده نکنند، زیرا رشد پایه پولی رابطه مستقیمی با تورم دارد. به گفته بسیاری از کارشناسان و صاحب‌نظران هر دولتی که بتواند پایه پولی و نقدینگی را کنترل کند تورم را نیز کنترل خواهد کرد.
هراندازه که بازار غیررسمی را کوچک‌تر کنیم یا سهم و نقش بازار غیررسمی را کمتر سازیم، به شفافیت و کنترل هدررفت منابع ارزی کشور و سیاست‌گذاری‌های اصولی در مصرف ارزی کمک خواهیم کرد.
یک کارشناس اقتصادی گفت: برنامه هفتم توسعه باید برنامه‌ای باشد که با توجه به نااطمینانی فضای پیشرو و با رعایت اصل انعطاف پذیری برنامه و بر مبنای داده‌های آماری موثق که روشنگر فضای پنجساله پیشرو هستند و در فضای مشارکتی که همه ارکان بخش دولتی و غیردولتی حضور مؤثر دارند و با تعامل مفید با نمایندگان مجلس شورای اسلامی در طول فرآیند تهیه، برنامه کار خود را آغاز کند.
در عرصه اطلاعات با نقص اطلاعات و نوعی دوگانگی فهم اطلاعاتی به‌خصوص در عرصه مسائل اقتصادی، روبه‌رو هستیم اما در حال حاضر مشکل ما اطلاعات کافی نیست زیرا وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های دولتی و حتی جامعه مدنی به اندازه کافی در عرصه مسائل و آسیب‌های اقتصادی، اطلاعات تولید کرده‌اند.
انتشار لیست ابربدهکاران بانکی از سوی بانک‌مرکزی در چند روز گذشته با بازتاب های متفاوتی داشته است به‌گونه‌ای که اگرچه کارشناسان این اقدام را گامی رو به جلو تعبیر می‌کنند.
سید روح اله لطیفی گفت: با وجود بازگشایی مرز دوغارون، تجار برای عدم معطلی و سلامت کالاهای خود با هماهنگی با اداره کل گمرک دوغارون کالاهای خود را به این مرز ارسال کنند.
یکی از مشکلات که مانع از واریز سود سهام شده این است که برخی از سهامداران ویژه افرادی که اطلاعات آنها از سوی سازمان خصوصی ثبت شده، سجامی نشده‌اند در حالی که‌ مهم‌ترین شرط دریافت سود احراز هویت از طریق سجام بوده‌ است و در صورتی که افرادی که اطلاعات آنها را سازمان خصوصی ارایه داده نسبت به اصلاح شماره شبا و به روز رسانی اطلاعات خود اقدام کنند، می‌توانند سود سال های گذشته را بگیرند .
معاون اقتصادی بانک مرکزی گفت: نرخ تورم نقطه به نقطه نیز که در شهریور ماه ۱۴۰۰ در سطح ۵۴.۹ درصد قرار داشت، با ۲۵.۴ واحد درصد کاهش به ۲۹.۵ درصد در اسفند ۱۴۰۰ رسیده است.
تخصیص ارز برای واردات کالاهای اساسی و دارو در هشت ماه گذشته تغییر قابل توجهی داشته است. براساس آخرین آمار اعلامی بانک مرکزی در نخستین ماه سال جدید بانک مرکزی یک میلیارد دلار ارز برای واردات دارو و تجهیزات پزشکی اختصاص داد.
ماه‌هاست که از سرکارآمدن دولت سیزدهم می‌گذرد و در این مدت؛ برخلاف همه وعده‌های داده شده و وضعیت اقتصادی، تلاش شده تا عملکرد دولت در بالاترین سطح ممکن نمایش داده شود.
نرخ تورم سالانه فروردین ماه ١۴٠١ برای خانوارهای کشور به ٣٩.٢ درصد رسیده که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل، ١.٠ واحد درصد کاهش نشان می‌دهد. منظور از نرخ تورم سالانه، درصد تغییر میانگین اعداد شاخص قیمت در یک سال منتهی به ماه جاری، نسبت به دوره مشابه قبل از آن است.
رییس اتحادیه نان های صنعتی کشور با اشاره به افزایش قیمت سهمیه گندم این صنف، گفت: قیمت هر عدد نان صنعتی تا هفته آینده دست کم تا ۳ برابر افزایش خواهد یافت.

فرزندانی که از سال ۱۴۰۰ به بعد به دنیا بیایند، پدر آن‌ها می‌تواند تسهیلات قرض‌الحسنه دریافت کند که کارمزد این تسهیلات ۴ درصد است.