اقتصاد کلان

اخبار اقتصاد کلان ایران اعم از تورم، اشتغال، بودجه، سیاست‌های پولی و مالی، نقدینگی، حقوق و دستمزد و ... را در حوزه اقتصاد کلان پرسون بخوانید.

رئیس کل بانک مرکزی در حالی از روند نزولی نرخ تورم در ایران و روند افزایشی آن در سایر کشورها خبر می‌دهد که آمارها حاکی از آن است که نرخ تورم در ایران حداقل ۴ برابر سایر کشورهای دنیا است.
تورم برآیندی از عملکرد وزارتخانه ها؛ نهادها؛ وضعیت زیرساخت‌ها، محیط داخلی، محیط بین‌الملل، وضعیت اقتصاد ملی، درآمد های ارزی، اعتبار پول ملی و همچنین عملکرد دستگاه‌های اقتصادی مرتبط مانندبانک مرکزی، بورس،‌سازمان برنامه و بودجه ؛ مجموعه ازکلان اقتصاد کشور، گمرک؛ وزارت اقتصاد؛ وزارت جهاد کشاورزی؛ تعاون ؛کار ورفاه اجتماعی و سایر وزارتخانه هاست. در حوزه اقتصاد همه باید هماهنگ شوند و در حوزه سیاست وحدت حول محور ولایت و رهبری و در چارچوب سیاست های کلان ملی و قانون اساسی هرکس وظایف خود را انجام دهد در سیاست نمی شود انتظار داشت همه یک حرف بزنند بلکه انتظار این است که تضارب آرا و افکار صورت گیرد برای اداره بهتر کشور .
دولت سیزدهم از نقشه جدید خود برای هدایت وام‌ها در شبکه بانکی رونمایی کرد. وزارت اقتصاد در تشریح این نقشه عنوان کرده است: در اقتصادی که نرخ سود حقیقی منفی است، تمایل بازیگران آن به اخذ تسهیلات و عدم پرداخت به موقع آن سوق پیدا می‌کند، عرضه و تقاضای پول در تعادل نیست و اعتبارات بانکی جیره‌بندی می‌شود. این جیره‌بندی، منجر به ایجاد تضاد منافع و فساد فرآیند اعطای تسهیلات می‌شود.
نائب رئیس اتاق مشترک ایران و روسیه گفت: متاسفانه مقاومت برای حذف ارز 4200 تومانی خیلی زیاد است و همه نگران شوک‌ها هستند. این در حالی است که شوک اساسی کشور را کسری بودجه و چاپ افزایش جهش نقدینگی، افزایش پایه پولی دارد و ما باید نگران اینها باشیم.
بک پژوهشگر اقتصاد و پول و بانکداری گفت: انتشار اسامی بدهکاران کلان به غایت اقدام پسندیده‌ای است که بسیار دیر انجام شده است اما می‌دانیم یک گام است که گام‌های بعدی را در پی خواهد داشت و ما را به شفافیت حداکثری نزدیک می‌کند.
تمرکز دولت قبل بر روی تصمیم‌گیری در خصوص پیوستن ایران به دو کنوانسیون پالرمو و ‏CFT و حساسیت‌هایی که در مورد پیوستن ایران به این دو کنوانسیون در محافل کارشناسی و حقوقی و حتی سیاسی وجود داشت باعث شده بود تا از ورود ارز به کشور ممانعت شود.
بازار طلا و ارز در هفته اول اردیبهشت‌ماه نوسانات قیمتی را تجربه کردند. درحالی که دلار در واکنش به نتیجه و اخبار مذاکرات میان کانال‌های ۲۷ و ۲۸هزارتومان در نوسان بود، سکه هم در بلاتکلیفی میان پیروی از دلار یا اونس جهانی هفته را به پایان رساند.

قیمت طلا در معاملات امروز بازار جهانی فلزات گرانبها، 1.6 دلار بالا رفت و به 1887.6 دلار در هر اونس رسید.

قیمت طلا امروز پنج‌شنبه، در حالی که دلار آمریکا نزدیک به بالاترین حد خود در پنج سال گذشته ثابت ماند و به تقاضا برای شمش با قیمت دلار لطمه زد، به سمت پایین‌ترین سطح دو ماهه کاهش یافت.
یک کارشناس حوزه کار با تشریح راهکارهای افزایش درآمد دولت، مهمترین مطالبه جامعه کارگری در شرایط کنونی را کنترل بازار و نرخ تورم عنوان کرد.
رئیس کل بانک مرکزی گفت: راجع به سایر وجوه مسدودی نیز به مرور زمان اطلاع رسانی کرده و خواهیم کرد، باید در مجموع گفت که روند کار به خوبی پیش می‌رود.
وزیر اقتصاد گفت: تکلیف بودجه ۱۴۰۱ به دولت در مورد ارز ترجیحی مشخص است ، در تشبیهی دقیق ما در دولت به دنبال آنیم که مزرعه اقتصاد ایران به جای آبیاری غرقابی، هوشمندانه و هدفمند آبیاری کنیم و یارانه ها واقعا موجب حفظ پرداخت از جیب اقشار هدف شود.